8 January 2011, 13:59
Nicolaas H schreef:@ Jambon: ik heb via hun webwinkel gekocht. Mario ken ik dus niet maar het klinkt wel als vertrouwd adres als ik jou zo lees. Bedankt voor de tips voor de bekleding van de deur. Is dat spul [antidreun materiaal en bitummenmatjes] gewoon bij de Halfords oid te krijgen of moet ik dan meer naar een audiospecialist?
:'( jammer, hele tekst weg, site fout, we beginnen opnieuw... >

anywho.. die persoon stond lang geleden in een inbouwbedrijf, weet wel eea, nu verkoopt ie in deze winkel alleen wat daar op de plank ligt, maar niet minder van qualiteit. Wat ik wel jammer vindt is kopen via het net. Speakers kun je alleen maar beoordelen met je eigen oren, wat ik mooi vindt, vindt een ander "bagger".., bovendien klinkt een luisteropstelling vervolgens weer anders dan welk voertuig dan ook. Vervolgens hangt het af van de "radio" die eea aanstuurt, hoe groot is dan bv weer het verschil in uitgangsvermogen en hetgeen de gekozen speaker nodig heeft om goed te presteren zoals ie ontworpen is. Liefst werk ik met een losse versterker welke via een lijn uit wordt aangestuurd, als het ff kan meer dan 1 lijn uit (voor/achter/sub) . Zo'n ding heeft nu eenmaal meer (uithoudings)vermogen en kan de klankkleur beter tot zijn recht komen. Dat laatste bepaal je dus alleen zelf..
verder over de isolatie, die matjes koop je bij een automateriaalzaak, Conrad is zover ik zie het goedkoopst. Dan zijn er nog de betere (duurdere..) "audiomatten" , helaas zorgt een merknaam een hogere prijs, dit bedrijf is wellicht een alternatief (komt m'n motorkap iso vandaan..) http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlan...uigen.html
anders spul als http://dynamat.com/index.html , Ebay biedt alternatieven maar niet echt goedkoper, de reguliere winkels in NL verkopen ook alleen dit spul, landje is niet groot en wordt al gauw verzadigd door de bekende merken.
het laatste monteer je dus tussen bekleding en deur. Het is overigens niet nodig (mogelijk) om de deur als klankkast te zien, het ding is immers zo lek als een mandje. als je een beetje handig bent met de föhn kun je een "inbouwkastje" van bitumenmatjes maken in de holte van de deur waar uiteindelijk de speaker in komt. De binnendeurplaat die je eventueel bekleed hebt is daardoor nagenoeg trillingvrij, dood zeg maar, en kan nu prima als klankbord voor de speaker dienen, dan ben je goed op weg (wel verslavend hoor..) .
er is ook geen kapitaal voor nodig om iets goeds te bereiken (nogmaals, wat goed is bepaal je zelf..) zolang je er maar voor zorgt dat de speaker tot z'n recht kan komen.
Helaas biedt de standaard 2 (1) serie deur niet veel ruimte voor groter materiaal, anders kun je makkelijker kiezen voor 13 cm en biedt meteen meer keus. Een keus kan zijn passende middentoners in de deur, tweeters op het dashboard (en dan is de keus het geluid te laten stralen via het glas of direct gericht) en de filters verstop je onder het dashboard. Op die manier kan elke speaker die toonsoort het bestewergeven zonder dat ie het hele spectrum moet vertalen, kan ie niet, hoe goed je radio ook is..
vergeet de de "draadjes" niet, niet de 220 snoer uit de schuur..
Als je voor een complete klank gaat, liefts wel ntl, zeg ik altijd, ga naar en audiowinkel waar je eventueel materiaal kunt lenen en luister daar ens een week naar. Afstellen doe je bij voorkeur (mijn voorkeur) met acoustische instrumenten. Als imand op hout slaat, randje drum, wil je het liefts horen wat voor een hout. Een piano in een studio moet je helemaal kunnen horen uitklinken (is dat nederlands ?) totdat de stilte het overneemt. Violen en andere snaarinstumenten werken ook goed, een contrabas kan zo laag komen dat een sub er niks meer van snapt..!
heeft dus niets met persoonlijke muziekkeus te maken maar echte instrumenten moet een speaker kunnen weergeven zoals het hoort.
vervolgens start je de motor, rijdt je weg en helaas verdwijnt veel detail, tja, koop dan een Lexus..