1 December 2010, 18:43
jerom schreef:Dat is met ÃÃn auto terug te verdienen in 2,5 jaar, maar met meedere auto's wordt het natuurlijk veel interessanter.Hoe ziet dat rekensommetje in verder detail eruit?
Welke aannames doe je dan bijvoorbeeld voor:
- Plaatsing thuistank installatie (ben je er dan met de compressor van 5000 euro)
- Belastingvrij versus lagere belasting op een gewone auto
- Kosten aardgasinstallatie Volvo met B200 motor
- Aantal kilometers per jaar
- Verbruik op aardgas versus LPG of benzine
- Levensduur installatie (zowel thuistank als in de auto)
Bijvoorbeeld de vergelijking op LPG voor een belastingvrije 240
Inbouwkosten installatie = 1500
Verbruik op benzine = 1 op 8
Literprijs benzine = 1,50
Verbruik op LPG = 1 op 6
Literprijs LPG (binnenkort) = 0,70
Dan ligt je omslagpunt rond de 22.000 km
Voor mij is dat met circa 30.000 dus binnen een jaar terugverdiend.
Ik ga er van vanuit dat ik m'n installatie niet af hoef te schrijven of onderhouden.
Maar goed, er zal heus wel eens een nieuwe verdamper oid in moeten.
Dan nog lukt het binnen een jaar.
Hoe ziet dat rekensommetje er bij CNG uit?
Ik rij meestal 150 km per dag, dus actieradius hoeft niet enorm te zijn, maar 250 zou fijn zijn.
Ervan uitgaande dat je CNG ook in combinatie met benzine kunt doen.
En nog een technische vraag:
Werkt dampgasinjectie ook bij CNG?
Dat wil ik namelijk op LPG wel gaan doen zodra ik de installatie laat inbouwen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl