30 November 2010, 09:45
op tijd wassen (altijd..) en goede shampoo met als het er is dezelfde autowas er doorheen..
ruiten behandelen met rainex e.d., hecht het water en dus ook ijs slechter, uiteraard een hoes er over, zo'n klein nylon dakhoesje, sokken over de spiegels als ie er net te klein voor is.. ideaal, vanmorgen ook weer profijt van gehad..
voorruit is verboden terrein voor ijskrabbels (eigenlijk alle..), daar slaat alle wegvuil op neer en 1 zandkorrel in de plastic ruitenkrabber.. vul in ende kleur de plaatjes.. (waarom ben je wel goed voor de lak en niet voor het glas..)
spuitbus siliconenspray halen voor de rubbers (en sponningen..) spuit maar leeg.. vooral als de rubbers wat verouderd zijn, zijn het net sponzen..
spuitbus fietskettingolie halen voor de sloten en slotmechanismen (stuk keukenrol in je zak want de sleutel wordt ook vet..)
accuklemmen nazien (los draaien, moeten tot onderaan de polen aangedrukt zijn, en vast draaien, en vast is vast anders neemt de klemspanning van het ding af en maakt ie uiteindelijk weer minder contact, de klemmen mogen nooit helemaal dicht getrokken zijn..
inmiddels zul je vanzelf wel gemerkt hebben of ie nog in goede staat is. oude ANWB tip, indien de accu goed / redelijk goed is, paar minuten de verlichting aan, hierdoor breng je het chemische proces in de accu op gaang, deze "warmt" intern iets op, hierdoor is ie beter in staat de plotselinge 9+volt vraag van de startmotor op te vangen. onder 9 volt is het no-go.
toch leeg? andere auto er naast, die eerst even laten bekomen van zijn koude start, ook zonder ingeschakelde verbruikers want dat gaat allemaal van de laadspanning af, kabels er tussen, eerst de min polen aansluiten, dan de pluspolen ivm de diverse electronica, eerst enkele minuten laten overladen, als ie erg leeg is drink dan eerst je koffie maar op, dan pas starten, je kunt de gevraagde ampères nl nooit over die enkele mm's raakvlak van de startkabelklemmen krijgen..! het hulpvoertuig is een dynamo met hele slechte aansluitingen..!
op dat moment gÃÃn verbruikers inschakelen etc.
afkoppelen,eerst de + polen los...
beste situatie is meteen meten nadat ie aanslaat, hoeveel volt geeft ie, ook oudere spanningregelaars hebben last van de kou. 13.8 - 14.2 is gezond.. s'avond na terugkeer, na een uurtje meten wat de accuspanning is, liefst minstens 12+ volt.. en als je de moeite neemt voordat je s'morgens start, dan weet je echt wat is waard is. onder 12V wordt het kritisch, en het is pas -5 geweest. bij elke graad onder 0 neemt de capaciteit af.
indien je da accu vervangt, kijk dan of er een zwaarder exemplaar in kan, bv van een diesel uitvoering, ik heb er nu 70Amp in zitten, groter paste niet in het bakkie.
rijdt je weinig, monteer een massa schakelaar, losdraaien als je hem niet gebruikt. rijdt je bijna niet, zet de accu op zolder of iig ergens waar het niet vriest, maar liever, 1x in de wk 10 - 15 km rijden, blijft alles in beweging, opgeladen, keertje doorwarmen..
warmdraaien tijdens het ijsvrij maken is slecht voor de motor, echter iets van een minuut voordat je wegrijdt wel, de boel even in beweging laten komen, olie rondpompen, accu alweer wat bijladen, op dat moment gÃÃn verbruikers inschakelen etc.
kachelschuif op warm zetten, ventilatie uit tot de motor over het "koud streepje" heen gaat, zo onttrek je geen warmte aan het koelwater, warmt de motor sneller door, ook handig ivm verdampers..! "ja maar dan beslaat de ruit..!" "niet als je er voor zorgt dat ie brandschoon is..!" ruiten beslaan alleen doodat er vuil op zit, en roken doe je maar buiten.. ruiten kun je perfect reinigen met Glassex met daar in kalk, gebruiken ze in de garage ook, schoner worden ze echt niet..
voor de korte(re) afstanden, 1 km voor je voor de deur staat, kachel ventilatie en achterruitverwarming uit, op plaats van bestemming, alles uit, motor minuutje laten lopen om nog even die 14.2 volt in de accu te stoppen..
uiteraars alle sproeierreservoirs op peil (en houden..)
voor de koude olie verwisselen, hoe beter de staat daarvan, des te beter tegen slijtage.. op benzine krijgt ie meer brandstof voor ie warm is, alles wat onverbrand blijft komt in je olie terecht..
ben je goed voor de tuut, is de tuut goed voor jou..
ruiten behandelen met rainex e.d., hecht het water en dus ook ijs slechter, uiteraard een hoes er over, zo'n klein nylon dakhoesje, sokken over de spiegels als ie er net te klein voor is.. ideaal, vanmorgen ook weer profijt van gehad..
voorruit is verboden terrein voor ijskrabbels (eigenlijk alle..), daar slaat alle wegvuil op neer en 1 zandkorrel in de plastic ruitenkrabber.. vul in ende kleur de plaatjes.. (waarom ben je wel goed voor de lak en niet voor het glas..)
spuitbus siliconenspray halen voor de rubbers (en sponningen..) spuit maar leeg.. vooral als de rubbers wat verouderd zijn, zijn het net sponzen..
spuitbus fietskettingolie halen voor de sloten en slotmechanismen (stuk keukenrol in je zak want de sleutel wordt ook vet..)
accuklemmen nazien (los draaien, moeten tot onderaan de polen aangedrukt zijn, en vast draaien, en vast is vast anders neemt de klemspanning van het ding af en maakt ie uiteindelijk weer minder contact, de klemmen mogen nooit helemaal dicht getrokken zijn..
inmiddels zul je vanzelf wel gemerkt hebben of ie nog in goede staat is. oude ANWB tip, indien de accu goed / redelijk goed is, paar minuten de verlichting aan, hierdoor breng je het chemische proces in de accu op gaang, deze "warmt" intern iets op, hierdoor is ie beter in staat de plotselinge 9+volt vraag van de startmotor op te vangen. onder 9 volt is het no-go.
toch leeg? andere auto er naast, die eerst even laten bekomen van zijn koude start, ook zonder ingeschakelde verbruikers want dat gaat allemaal van de laadspanning af, kabels er tussen, eerst de min polen aansluiten, dan de pluspolen ivm de diverse electronica, eerst enkele minuten laten overladen, als ie erg leeg is drink dan eerst je koffie maar op, dan pas starten, je kunt de gevraagde ampères nl nooit over die enkele mm's raakvlak van de startkabelklemmen krijgen..! het hulpvoertuig is een dynamo met hele slechte aansluitingen..!
op dat moment gÃÃn verbruikers inschakelen etc.
afkoppelen,eerst de + polen los...
beste situatie is meteen meten nadat ie aanslaat, hoeveel volt geeft ie, ook oudere spanningregelaars hebben last van de kou. 13.8 - 14.2 is gezond.. s'avond na terugkeer, na een uurtje meten wat de accuspanning is, liefst minstens 12+ volt.. en als je de moeite neemt voordat je s'morgens start, dan weet je echt wat is waard is. onder 12V wordt het kritisch, en het is pas -5 geweest. bij elke graad onder 0 neemt de capaciteit af.
indien je da accu vervangt, kijk dan of er een zwaarder exemplaar in kan, bv van een diesel uitvoering, ik heb er nu 70Amp in zitten, groter paste niet in het bakkie.
rijdt je weinig, monteer een massa schakelaar, losdraaien als je hem niet gebruikt. rijdt je bijna niet, zet de accu op zolder of iig ergens waar het niet vriest, maar liever, 1x in de wk 10 - 15 km rijden, blijft alles in beweging, opgeladen, keertje doorwarmen..
warmdraaien tijdens het ijsvrij maken is slecht voor de motor, echter iets van een minuut voordat je wegrijdt wel, de boel even in beweging laten komen, olie rondpompen, accu alweer wat bijladen, op dat moment gÃÃn verbruikers inschakelen etc.
kachelschuif op warm zetten, ventilatie uit tot de motor over het "koud streepje" heen gaat, zo onttrek je geen warmte aan het koelwater, warmt de motor sneller door, ook handig ivm verdampers..! "ja maar dan beslaat de ruit..!" "niet als je er voor zorgt dat ie brandschoon is..!" ruiten beslaan alleen doodat er vuil op zit, en roken doe je maar buiten.. ruiten kun je perfect reinigen met Glassex met daar in kalk, gebruiken ze in de garage ook, schoner worden ze echt niet..
voor de korte(re) afstanden, 1 km voor je voor de deur staat, kachel ventilatie en achterruitverwarming uit, op plaats van bestemming, alles uit, motor minuutje laten lopen om nog even die 14.2 volt in de accu te stoppen..
uiteraars alle sproeierreservoirs op peil (en houden..)
voor de koude olie verwisselen, hoe beter de staat daarvan, des te beter tegen slijtage.. op benzine krijgt ie meer brandstof voor ie warm is, alles wat onverbrand blijft komt in je olie terecht..
ben je goed voor de tuut, is de tuut goed voor jou..