10 November 2010, 19:39
Jw240 schreef:ik heb een turbo op de originele B230F gezet, qua prestaties zal dat niet echt schelen met B230FT behalve dat ik gewoon B230F kracht heb als de turbo nog niet meedoet. Door het formaat spoelt ie zeker niet zo snel als de turbo bij de 940's bijvoorbeeld.
-goede chips
-V nokkenas
-Garrett T3 turbo met iets grotere compressor en betere turbine dan de standaard 240 versie.
-3" uitlaat
Dat zijn de hoofdingredienten. Verder de standaard intercooler, grotere injectoren (ivm met de bio-ethanol die ik gebruik, hoeft dus niet snel bij gewoon benzine).
Ik zou zelf kiezen voor dampgasinjectie als je op turbo overgaat. Gelijk bij inbouw een verdamper die groot genoeg is. De dampgasinjectie gaat goed samen met LH 2.4 want je kunt bij de juiste systemen een boel instellen. Dan is het gevaar op backfire heel klein vergeleken met de vaak (icm met turbo) problematische venturisystemen. Lpi is ook mooi maar duurder in onderhoud en een stuk duurder bij inbouw.
Enige nadeel van dampgasinjectie is dat je dat (geloof ik) niet gemakkelijk op een carb motor kunt zetten. Dus dan zou je eerst de turbo spullen moeten doen en later lpg?
Met zon ombouw kun je het zo gek maken als je zelf wil. Wat ook goed kan is natuurlijk de turbo upgrade weglaten en wat andere tuning zaken, dan spaar je zo weer xxx euro. Die upgrades kunnen ook later, als je weer gewend bent aan het nieuwe vermogen ;D
Wat vragen ze daar ongeveer voor, zo'n dampgasinstallatie? Wat is er trouwens mogelijk wanneer ik besluit geen turbo te installeren? Is er veel mogelijk met een blok met carburateur zonder dat het duizenden euro's kost? Ik neem aan andere carburateur, andere uitlaat, betere luchtfilter en scherpere nokkenas. Of zijn er nog meer dingen waar een aanzienlijke vermogenswinst uit te halen is? Misschien is het inderdaad een goed idee om zoiets in stappen te doen en wat te informeren wat bepaalde upgrades kosten. Dan weet je iig waar je naar toe moet werken

Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90