10 November 2010, 01:00
Jw240 schreef:Tsja. wat wel een redelijk beproefd recept is is om een B230FT/FK van een 940 er in te zetten. Alleen de motor kost zo 200-300 euro, dan nog eens een euro of 300 aan nieuwe onderdelen voor de motor (bijvoorbeeld lambdasonde, steunen, pakkingen, keerringen, studs). Dan nog eens een euro of 150 voor een B230FT koppelingsset. Gelijk een 15G/16T/etc turbo er op voor een euro of 300, anders kun je boven de 200 pk vergeten. Dan nog diverse kleine kosten aan dingen als luchtfilter, IC buizen, kleine onvoorziene dingen, zo 100 euro. Dan een 3" uitlaatset, dat kost ongeveer 350 euro (JT-tuning, heb ik zelf ook).
Dan nog management. LH 2.4 gebruik ik zelf en kan dat vermogen goed aan. Met wat geluk heb je de computers bij het blok, anders is dat ook weer een euro of 50-75. 240 LH 2.4 kabelboom voor een euro of 25-50, wat aanpassingen, klaar. Benzinepompen kunnen gewoon van een 240 met B230F genomen worden, die schroeven zo onder tegen de auto aan/in de tank, voorzover niet aanwezig. Stroomverdeler van 240 met LH 2.4, kost ook nog eens 25 euro ofzo.
Dan heb je alleen nog geen betere ophanging en afhankelijk van de versnellingsbak die je hebt (M46 is wat steviger dan M47) kan dat in een later stadium, afhankelijk van rijstijl/gebruik, nog eens een cash injectie vergen om iets stevigers te vinden.
Dat komt op ongeveer 1000-1500 aan onderdelen. Voordeel is is dat je heel veel zelf in de schuur kunt voorbereiden en dan in een vakantieweek de hele boel omhangen.
Zelf heb ik een turbo gezet op een B230F, dat zou ook kunnen gaan met een B230A, maar het is dan nog meer werk dan bij de B230F (want die had al het management en sensoren al kloppend). Ook kan de B230A wat minder aan omdat deze blokken uit de tijd van de slappere drijfstangen zijn (85-89). Is meer een experiment dan, misschien niet de bedoeling.
ja dat was zelfs een 400+ geloof ik. Door van Kronenburg gedaan.
Die had ik ook gezien, op Autoweek.
Maar wanneer je zo'n B230FT onder handen neemt, hoeveel vermogen zou dat ongeveer opleveren? En kan je bak dat zomaar aan? Ik heb iig een gewone 5 bak zonder overdrive (dat is toch de M47?)
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90