2 November 2010, 09:51
740t16v schreef:Hoi,
Aangetroffen/opgemerkt/aangemerkt tijdens terugrijden na aanschaf. Ritje van zo'n 200km.
- Nog niet 10 km op de snelweg...rechter ruiterwisserblad viel viel er af. (bleef gelukking hangen, maar toch de ruitewissers maar uit gezet). Ging net aan in de regen ;-)
- Heb nog niet eerder gereden met zulke kromme schijven...allemachtig.
- Banden leken/bleken ook te lang hebben stilgestaan op 1 plek. Hobbelen.
- Gevoel dat de hele achteras heen en weer ging.
- 1 of meerdere kleppen raltelen er vrolijk op los.
- Enkele of alle vacuumleidingen doorgescheurd. Auto leek weinig vermogen te hebben (of filter(s))
- Stagionair draait hij een ruime 1500 toeren.
- Koud start = uitvallen (of klein beetje gas geven..dat lost het weer op natuurlijk)
- Hele onderstel woebeliewoebelie...rammeltjes/kraakjes/piepjes
- Oliedrukmeter staat helemaal naar rechts (ook zonder contact)
- Airco niet werkzaam
- Cruise control niet werkzaam
Nou ja en nog een hele waslijst met technische dingetjes.
Sommige dingen zijn typisch voor (ex-)USA auto's: ruitenwissers heb je in Californie niet nodig. Er is geen APK, dus zaken als uitgelopen fuseekogels, kromme remschijven, speling op allerlei onderdelen, remschijven en -blokken die aan het eind van hun latijn zijn worden niet opgemerkt. Naar mijn ervaring gaan Amerikanen vaak raar om met onderhoud. Veel mensen gaan om de zoveel 1000 mijl voor een "lube job", dat is in principe alleen olie + filter verversen. Veel mensen laten het daarbij. Een jaarlijkse doorsmeerbeurt noemt men een "tune up" maar met name de bezitters van oude auto's vinden dat te duur. Het kan dus goed voorkomen dat een auto die er optisch nog redelijk uitziet toch technisch volkomen aan het eind van zijn latijn is. Verder is de milieukeuring van staat tot staat verschillend. Hoewel Californie in principe een van de strengste staten is, zal bij een auto van deze leeftijd alleen gecheckt worden of de benzinedop goed afsluit. De afstelling van het motorblok kan volkomen verkeerd zijn, alle vacuumslangen kapot: als de benzinedop goed afsluit is daarmee het verhaal af.