29 October 2010, 17:25
aRjen.T schreef:Ja ok zo ver was is ook
maar het heeft pas echt nu als je het in de motor gaat spuiten
om dichter bij lambda 1 te komen.
Betere onderbouwing dan:
Om voortijdige detonatie (pingelen) te voorkomen mag het luchtbrandstofmengsel niet te heet worden, dit om te voorkomen dat de brandstof uit zichzelf ontsteekt. Lambda 1 houd in dat het mengsel 14,7 delen lucht bevat voor 1 deel brandstof. Als we de Lambda nu iets omhoog brengen hebben we dus een overmaat aan brandstof. Dit zorgt ervoor dat de verbranding kouder plaatsvind, lagere lambdawaarde is dus minder brandstof en hetere verbranding. Een oplossing dus om hoge turbodrukken te kunnen draaien zonder pingelen en zonder compressie van de motor te verlagen is de lambdawaarde iets omhoog te brengen. Maar door aquamist te gebruiken word de lucht naast de intercooler nog extra gekoeld door het onttrekken van warmte bij de verdamping van dit water. Dit zorgt er dus voor dat de lucht nog koeler is en de motor dus wel lambda 1 kan draaien.
aRjen.T schreef:Jan-Willem af en toe zeg je wel zinnige dingen
maar die paar posts hier boven met die drijfstangen en een afr waarde van 1,3 bar enzo
dat volg ik echt ff niet meer
Maar goed het is op de markt maar heb het nog niet voorbij zien komen
in het 850 tunings wereldje, staat bijvoorbeeld wel op de site van ET.
Ben toch wel benieuwd naar hoe het precies zit, alleen het idee al dat je lambda 1 doet met een turbo druk van ruim een bar
is cool en het bespaard nog brandstof ook
Ik neem aan dat Jan-Willem bedoelt dat een motor wel 1,3 bar kan draaien als we de motor dus meer brandstof geven (AFR=luchtbrandstofverhouding). Een AFR van 14,7 is voor benzine dus lambda 1. Dat verhaal van de drijfstangen heeft met voortijdige detonatie te maken, het onderblok krijgt bij dit fenomeen enorme klappen doordat de zuiger nog bezig is met zijn compressieslag (omhoog) terwijl de verbranding reeds begint (drukt zuiger weer omlaag). Hierdoor kan het gebeuren dat de drijfstangen breken/verbuigen, lagers in het onderblok sneuvelen enz.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014