27 October 2010, 09:02
Het is een heel gepuzzel. Een B230 blok is makkelijke winst met 190 cc extra. Het blok wordt wel 'vierkanter' omdat enkel de boring groter is. Een B230 moet dan ook makkelijker hogere toeren draaien.
Ik wil echter minimaal geld kwijt zijn om iets aan middenkoppel te winnen. Het hoeft geen raceauto te worden. Net iets meer gang is wat ik zoek. Voor de MGB heb ik bv gekozen voor een nokkenas die werkt tussen de 2000 en 5000 rpm. Daarbij heb ik op de SU HS6 carbs (dus 1 3/4" ipv 1 1/2") lange rampipes gezet voor nog meer koppel.
![[Afbeelding: img0066t.jpg]](http://img576.imageshack.us/img576/4623/img0066t.jpg)
Voor de 245 wil ik eigenlijk een nokkenas die maximaal presteert tussen de 1500 en 4500 rpm. Mogelijk is een vrijere ademing een betere eerste stap voor verbetering.
Voorbeeld:
MGA 1500cc of 1600cc heeft 2x SU HS4 (1,5"). Dit is precies goed.
MGB 1800cc heeft standaard 2x SU HS4. Eigenlijk net te klein. 2x SU HS6 (1,75") is goed.
De Volvo 2127cc zou idealiter 2x SU HS6 (Zineth 175CD) of HS8 (2") kunnen hebben. Van de andere kant is de opbrengst van ÃÃn enkele net zo goed echter de flow door het inlaatspruitstuk is minder goed.
Ik wil echter minimaal geld kwijt zijn om iets aan middenkoppel te winnen. Het hoeft geen raceauto te worden. Net iets meer gang is wat ik zoek. Voor de MGB heb ik bv gekozen voor een nokkenas die werkt tussen de 2000 en 5000 rpm. Daarbij heb ik op de SU HS6 carbs (dus 1 3/4" ipv 1 1/2") lange rampipes gezet voor nog meer koppel.
![[Afbeelding: img0066t.jpg]](http://img576.imageshack.us/img576/4623/img0066t.jpg)
Voor de 245 wil ik eigenlijk een nokkenas die maximaal presteert tussen de 1500 en 4500 rpm. Mogelijk is een vrijere ademing een betere eerste stap voor verbetering.
Voorbeeld:
MGA 1500cc of 1600cc heeft 2x SU HS4 (1,5"). Dit is precies goed.
MGB 1800cc heeft standaard 2x SU HS4. Eigenlijk net te klein. 2x SU HS6 (1,75") is goed.
De Volvo 2127cc zou idealiter 2x SU HS6 (Zineth 175CD) of HS8 (2") kunnen hebben. Van de andere kant is de opbrengst van ÃÃn enkele net zo goed echter de flow door het inlaatspruitstuk is minder goed.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979
ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979
ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus