23 October 2010, 16:51
winterrubber met doppie, kan net maar dan wel zonder de rubber ring onder de schroef, komt nog wel een nylon ring voor in de plaats, ben er al 1tje kwijt..
..nog ff wat met de onsteking gerommeld, ik heb om te beginnen de originele met weinig km's ens gedemonteerd, daarvan gebruik ik de as met bodemplaat en gewichtjes, eerst alle losse onderdelen er af en er uit..
...houdt je dit over...
...om de as met gewichtjes te demonteren moet de stift uit de onderzijde er uit getikt worden met een dreveltje, een dunne.. De stift zit verstopt onder een soort veren ring welke er als veiligheid omheen zit (vermoed ik..) , je wilt geen stalen stiftje in je carter..
...beetje handig ondersteunen en alleen de ring op de bankschroef laten rusten.. (hier heb ik um al wat uit getikt.)
..je hoeft niet te timmeren want de stift komt er redelijk makkelijk uit, naarmate je door tikt gaat het steeds lichter, ik denk dat het gat en stift in het midden iets dikker zijn.. wel zo handig om er ff wat onder te houden...
..houdt je dit over... voordat je de as er uit haalt even het uiteinde schoonmaken (peiltje) om de oude olieresten te verwijderen, anders istie te dik voor de lagerbussen..
...en een asje met centrifugaalgewichtjes in goede staat ziet er dan ongeveer zo uit..
...als vergelijk heb ik er nog eentje uit elkaar getrokken... het zijn op het oog kleine verschillen maar op die schaal maakt het wel degelijk verschil... de schone is uiteraard de "nieuwe", de groene cirkel, daar zit bij de oude een ingesleten, afgevlakt oppervlak, behoort een elipsvorm te zijn.. de ruimte die hierdoor onstaat is duidelijk in de blauwe cirkel te zien (foto is iets onder een andere hoek maar goed waarneembaar..) Hierdoor zie je duidelijk andere afstanden bij geel en rood..!
..in de blauwe cirkel heeft de bevestigingpin van het veertje zelf maar een hoekje als "zitting" geslagen, behoort afgerond te zijn..
...tussen de diverse delen zitten vermoedelijk "shims" om eea vrij te laten draaien, restanten daarvan vond ik onderin de behuizing..
je kunt je voorstellen dat alle extra hoeken en gaten een deel van de beweging opeisen of blokkeren voordat het systeem z'n werk kan gaan doen. De puntjes kun je nog opvangen met electronica, de rest slijt gewoon verder tot het uit elkaar valt.
Om de boel nou gangbaar te houden, maak er een gewoonte van om regelmatig enige druppels op het viltje onder de rotor te laten vallen en in dit potje aan de zijkant...
..wat uiteindelijk hier opduikt..
...nu alles nog inbouwen in de auto, maar het takkenweer en wil de auto niet zeiknat in de garage zetten, zal morgen wel een paar droge minuten afwachten..
..nog ff wat met de onsteking gerommeld, ik heb om te beginnen de originele met weinig km's ens gedemonteerd, daarvan gebruik ik de as met bodemplaat en gewichtjes, eerst alle losse onderdelen er af en er uit..
...houdt je dit over...
...om de as met gewichtjes te demonteren moet de stift uit de onderzijde er uit getikt worden met een dreveltje, een dunne.. De stift zit verstopt onder een soort veren ring welke er als veiligheid omheen zit (vermoed ik..) , je wilt geen stalen stiftje in je carter..
...beetje handig ondersteunen en alleen de ring op de bankschroef laten rusten.. (hier heb ik um al wat uit getikt.)
..je hoeft niet te timmeren want de stift komt er redelijk makkelijk uit, naarmate je door tikt gaat het steeds lichter, ik denk dat het gat en stift in het midden iets dikker zijn.. wel zo handig om er ff wat onder te houden...
..houdt je dit over... voordat je de as er uit haalt even het uiteinde schoonmaken (peiltje) om de oude olieresten te verwijderen, anders istie te dik voor de lagerbussen..
...en een asje met centrifugaalgewichtjes in goede staat ziet er dan ongeveer zo uit..
...als vergelijk heb ik er nog eentje uit elkaar getrokken... het zijn op het oog kleine verschillen maar op die schaal maakt het wel degelijk verschil... de schone is uiteraard de "nieuwe", de groene cirkel, daar zit bij de oude een ingesleten, afgevlakt oppervlak, behoort een elipsvorm te zijn.. de ruimte die hierdoor onstaat is duidelijk in de blauwe cirkel te zien (foto is iets onder een andere hoek maar goed waarneembaar..) Hierdoor zie je duidelijk andere afstanden bij geel en rood..!
..in de blauwe cirkel heeft de bevestigingpin van het veertje zelf maar een hoekje als "zitting" geslagen, behoort afgerond te zijn..
...tussen de diverse delen zitten vermoedelijk "shims" om eea vrij te laten draaien, restanten daarvan vond ik onderin de behuizing..
je kunt je voorstellen dat alle extra hoeken en gaten een deel van de beweging opeisen of blokkeren voordat het systeem z'n werk kan gaan doen. De puntjes kun je nog opvangen met electronica, de rest slijt gewoon verder tot het uit elkaar valt.
Om de boel nou gangbaar te houden, maak er een gewoonte van om regelmatig enige druppels op het viltje onder de rotor te laten vallen en in dit potje aan de zijkant...
..wat uiteindelijk hier opduikt..
...nu alles nog inbouwen in de auto, maar het takkenweer en wil de auto niet zeiknat in de garage zetten, zal morgen wel een paar droge minuten afwachten..