14 October 2010, 21:59
Kaasie meldde toendertijd dat Pipercross idd beter was dan K&N, maar ik kon toen niet het goede type inlegfilter vinden. Ik hoop dat ik alleen een beetje teveel heb betaald voor 'het merk', maar dat de kwaliteit wel ok is...
* Qua remmen: de originele zijn idd best ok, maar bij echt hard remmen merk je dat de vertraging maar zo zo is en dat de schijven vooral een stukkie groter zouden mogen zijn - mijn andere auto is een VW Golf R met 310pk, dus mijn vergelijk is wel wat apart : - )
* Schokdempers: koni rood als je flink wat comfort wilt houden, koni geel voor een betere wegligging, maar is wel een stuk harder. Bilstein is meer voor het rallywerk.
* Inlaatspruitstuk: de standaard versie schijnt de lucht niet goed gelijkmatig over de cylinders te verdelen (de kanalen zijn niet allemaal even lang), de opvolger die in alle electr. injectiemotoren zit, doet dat een stuk beter. Te vinden in heel veel 740's/940's en wat latere 240's. Vrij gemakkelijke montage, alleen wel een kortere gaskabel nodig meen ik.
Als je dat doet, dan is het vlgs mij ook een goed idee om een intercoolerset van een 740 te zoeken ipv 240, gezien de andere aansluiting op het inlaatspruitstuk en de rest past ook.
Verder is het idd zo dat alleen een luchtfilter nu niet heel veel zal helpen, maar de combinatie van alles zorgt voor een beter samenspel voor meer pk's en koppel zoals JW ook beschreef.
O ja, wat bij mij ook goed heeft geholpen voor een soepele 'loop' zijn 4 nieuwe injectoren. Kost je wel E250-E300, maar echt de moeite waard. Moet je eens goed het vernevelbeeld van die van jou testen (zie ander sticky topic van Kaasie over het hoe en wat).
Ik heb de Ferrita voor iets minder dan E500 gescoord: zorg voor minimaal 3 gegadigden en je krijgt een 'volumekorting' van 15% bij ET. (destijds = 3 jaar geleden).
De T nokkenas van de Turbo is best ok: ik heb nog een (dure) nokkenas van Kaasie liggen die ik nog steeds moet monteren. Geeft meer vermogen in het middengebied als het goed is. Aan 280pk bij 6500 toeren heb je niet zoveel als het vermogen bij 3000 toeren maar 100pk is zeg maar. Maar ik zou m niet zomaar voor een andere standaard nokkenas wisselen. Er zijn best veel mensen die daarmee geexperimenteerd hebben, conlcusie was steeds dat voor een Turbo de eigen T as het beste werkte (samen met een VX geloof ik).
Mooie wagen overigens! Ik zag m al in een ander topic voorbij komen.
* Qua remmen: de originele zijn idd best ok, maar bij echt hard remmen merk je dat de vertraging maar zo zo is en dat de schijven vooral een stukkie groter zouden mogen zijn - mijn andere auto is een VW Golf R met 310pk, dus mijn vergelijk is wel wat apart : - )
* Schokdempers: koni rood als je flink wat comfort wilt houden, koni geel voor een betere wegligging, maar is wel een stuk harder. Bilstein is meer voor het rallywerk.
* Inlaatspruitstuk: de standaard versie schijnt de lucht niet goed gelijkmatig over de cylinders te verdelen (de kanalen zijn niet allemaal even lang), de opvolger die in alle electr. injectiemotoren zit, doet dat een stuk beter. Te vinden in heel veel 740's/940's en wat latere 240's. Vrij gemakkelijke montage, alleen wel een kortere gaskabel nodig meen ik.
Als je dat doet, dan is het vlgs mij ook een goed idee om een intercoolerset van een 740 te zoeken ipv 240, gezien de andere aansluiting op het inlaatspruitstuk en de rest past ook.
Verder is het idd zo dat alleen een luchtfilter nu niet heel veel zal helpen, maar de combinatie van alles zorgt voor een beter samenspel voor meer pk's en koppel zoals JW ook beschreef.
O ja, wat bij mij ook goed heeft geholpen voor een soepele 'loop' zijn 4 nieuwe injectoren. Kost je wel E250-E300, maar echt de moeite waard. Moet je eens goed het vernevelbeeld van die van jou testen (zie ander sticky topic van Kaasie over het hoe en wat).
Ik heb de Ferrita voor iets minder dan E500 gescoord: zorg voor minimaal 3 gegadigden en je krijgt een 'volumekorting' van 15% bij ET. (destijds = 3 jaar geleden).
De T nokkenas van de Turbo is best ok: ik heb nog een (dure) nokkenas van Kaasie liggen die ik nog steeds moet monteren. Geeft meer vermogen in het middengebied als het goed is. Aan 280pk bij 6500 toeren heb je niet zoveel als het vermogen bij 3000 toeren maar 100pk is zeg maar. Maar ik zou m niet zomaar voor een andere standaard nokkenas wisselen. Er zijn best veel mensen die daarmee geexperimenteerd hebben, conlcusie was steeds dat voor een Turbo de eigen T as het beste werkte (samen met een VX geloof ik).
Mooie wagen overigens! Ik zag m al in een ander topic voorbij komen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...