13 October 2010, 23:00
als je zaken als nokkenas combineert met aangepaste ontstekingstiming (door afstellen of andere verdeler) verlies je niet (veel) koppel op lage toeren.
Iedere losse modificatie is vaak niet zo veel pk, maar samen met betere afstelling en het gecombineerde effect krijg je wel meer winst. Zo is een felle nokkenas met standaard uitlaat misschien 5-10 pk (begrensd door standaard uitlaat bijvoorbeeld), en een freeflow uitlaat 10 pk, samen zal het wel meer dan 15-20 pk opleveren. Voorbeeldje, de cijfers heb ik allemaal verzonnen.
Zelf heb ik met de V-nokkenas nog volop koppel en trekt het zo lekker door dat je door op hoge toeren dat je de motor niet terugkent.
ALs je standaard remmen (in goede staat) niet voldoen, die platen achter de remmen weglaten, dan krijgen ze beter koellucht. Bij mijn 240 met ? pk geen enkel probleem om met flink beladen auto (4 mensen en volle tank en gereedschap) niet langzaam over de Nordschleife te rijden, en dat op een warme zomerdag. Ok, ik heb wel gegroefde ATE schijven voor, ATE Superblue vloeistof (iets hoger kookpunt) en van die staalomvlochten remslangen. Geen grote verbeteringen dus, allemaal bolt-on dingen die samen wel wat helpen.
Wat wel vaak is is dat de remvloeistof erg oud is, ik zie niet vaak auto's waar die netjes elke 2 jaar vervangen is.
Over die intercooler, als je voor een 2e handse erg veel moet betalen, bij KL-racing verkopen ze aluminium namaak intercoolers. Kosten ergens 200 euro. Niet dat je die meteen nodig hebt maar ik heb liever dat dan teveel uitgeven voor een afgekloven standaard ding. Let wel op, als je een complete kit kunt kopen, daar zit veel meer bij en reken dan inderdaad op prijzen zoals Ticcie schetst.
Iedere losse modificatie is vaak niet zo veel pk, maar samen met betere afstelling en het gecombineerde effect krijg je wel meer winst. Zo is een felle nokkenas met standaard uitlaat misschien 5-10 pk (begrensd door standaard uitlaat bijvoorbeeld), en een freeflow uitlaat 10 pk, samen zal het wel meer dan 15-20 pk opleveren. Voorbeeldje, de cijfers heb ik allemaal verzonnen.
Zelf heb ik met de V-nokkenas nog volop koppel en trekt het zo lekker door dat je door op hoge toeren dat je de motor niet terugkent.
ALs je standaard remmen (in goede staat) niet voldoen, die platen achter de remmen weglaten, dan krijgen ze beter koellucht. Bij mijn 240 met ? pk geen enkel probleem om met flink beladen auto (4 mensen en volle tank en gereedschap) niet langzaam over de Nordschleife te rijden, en dat op een warme zomerdag. Ok, ik heb wel gegroefde ATE schijven voor, ATE Superblue vloeistof (iets hoger kookpunt) en van die staalomvlochten remslangen. Geen grote verbeteringen dus, allemaal bolt-on dingen die samen wel wat helpen.
Wat wel vaak is is dat de remvloeistof erg oud is, ik zie niet vaak auto's waar die netjes elke 2 jaar vervangen is.
Over die intercooler, als je voor een 2e handse erg veel moet betalen, bij KL-racing verkopen ze aluminium namaak intercoolers. Kosten ergens 200 euro. Niet dat je die meteen nodig hebt maar ik heb liever dat dan teveel uitgeven voor een afgekloven standaard ding. Let wel op, als je een complete kit kunt kopen, daar zit veel meer bij en reken dan inderdaad op prijzen zoals Ticcie schetst.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni