13 October 2010, 20:44
1. Intercooler monteren is niet echt moeilijk, maar zorg ervoor dat je echt een complete set scoort!!! Het beste gaat dat op Ebay USA, hier zijn ze redelijk schaars of incompleet etc. Als je echt 2 linker handen hebt: laten doen!
Resultaat met klein beetje opschroeven van je turbodruk: van 155pk naar 180pk en flink extra koppel. E200 ex montage
2. Ander uitlaatspruitstuk (1990+): doen icm de Ferrita uitlaat, resultaat samen misschien 10pk. E650 ex montage
3. Ander sportluchtfilter (K&N inleg is het enige wat ik zo vond): misschien 5pk. E75 ex montage (met 2 linkerhanden kun je dit prima doen)
4. Ander inlaatspruitstuk: misschien 5pk E35 ex montage
5. Andere turbo (bijv. van een 850T5): zo'n 20pk max met een (te?) hoge turbodruk. Afhankelijk van de staat van de turbo E250-E500 ex montage
6. Andere nokkenas: max 5pk, maar vaak bij de verkeerde toeren (bij 6000). Afhankelijk van de nokkenas E50 - E300 ex montage.
Zorg uiteraard eerst dat de motor in goeie conditie komt met een grote beurt, kleppen stellen etc voor je dit soort dingen gaat doen. En uiteraard geldt hetzelfde voor je ophanging /schokdempers etc.
Dit is ongeveer wat ik heb gedaan. Behalve meer pk's heb je vooral ook meer koppel en met e niuewe turbo pakt ie ook veel beter en sneller op.
Zowel de mechanische injectie, als de versn.bak en de koppeling kunnen zo'n beetje max. 225-250pk aan. Ik ben o.a. daarom gestopt, Anders dan moet je echt serieuze investeringen gaan doen.
Trowuens, goeie remmen en een sperdifferntieel is met 225pk ook een aanrader! Mijn voorremmen zijn plm standaard (gegroefde schrijven/gevlochten remslangen), maar zijn eigenlijk net te licht voor het vermogen.
Resultaat met klein beetje opschroeven van je turbodruk: van 155pk naar 180pk en flink extra koppel. E200 ex montage
2. Ander uitlaatspruitstuk (1990+): doen icm de Ferrita uitlaat, resultaat samen misschien 10pk. E650 ex montage
3. Ander sportluchtfilter (K&N inleg is het enige wat ik zo vond): misschien 5pk. E75 ex montage (met 2 linkerhanden kun je dit prima doen)
4. Ander inlaatspruitstuk: misschien 5pk E35 ex montage
5. Andere turbo (bijv. van een 850T5): zo'n 20pk max met een (te?) hoge turbodruk. Afhankelijk van de staat van de turbo E250-E500 ex montage
6. Andere nokkenas: max 5pk, maar vaak bij de verkeerde toeren (bij 6000). Afhankelijk van de nokkenas E50 - E300 ex montage.
Zorg uiteraard eerst dat de motor in goeie conditie komt met een grote beurt, kleppen stellen etc voor je dit soort dingen gaat doen. En uiteraard geldt hetzelfde voor je ophanging /schokdempers etc.
Dit is ongeveer wat ik heb gedaan. Behalve meer pk's heb je vooral ook meer koppel en met e niuewe turbo pakt ie ook veel beter en sneller op.
Zowel de mechanische injectie, als de versn.bak en de koppeling kunnen zo'n beetje max. 225-250pk aan. Ik ben o.a. daarom gestopt, Anders dan moet je echt serieuze investeringen gaan doen.
Trowuens, goeie remmen en een sperdifferntieel is met 225pk ook een aanrader! Mijn voorremmen zijn plm standaard (gegroefde schrijven/gevlochten remslangen), maar zijn eigenlijk net te licht voor het vermogen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...