Berichten: 48
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Hallootje,
Ik zou graag een intercooler inbouwen bij mijn 240 turbo uit 1984, maar ik ben nogal een sufkut met sleutelen....
M'n klauwen zijn te groot en ik maak altijd alles stuk
Waar zou ik zoiets heb beste kunnen laten doen? En wat zijn ongeveer de kosten? Ik heb de B21T, maar wil graag wat meer vermogen op de achterwielen.
Hij drift nu evengoed wel leuk, maar ik wil richting de 200-250 pk minimaal.
Wat raden jullie aan om aan zo'n vermogen te komen?
Gr. Ivar
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Bij european tuning neer zetten
kronenburg motorsport aansturing laten inbouwen
hopsa 250 pk terwijl jij lui achter de tv zit bierflesjes fijn te knijpen met je grote klauwen ;D
Hou je ons wel op de hoogte
Berichten: 48
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Lol
lijkt mij een strak plan!
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Leveren goed werk hoor die mannen!
Misschien op dit forum niet zo bekend maar op het 850 forum des te meer
en ze hebben al menig 240 turbo gekieteld ;D
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Citaat:bierflesjes fijn te knijpen met je grote klauwen
Auw en bloed ook :o
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja ik zou hier ook (voorzichtig) zelf verder mee gaan. Hoe mooi werk er geleverd kan worden, er gaat gewoon veel tijd in zitten en dat kost geld. Wanneer je het zelf als een leertraject ziet kun je er misschien nog meer lol aan beleven ook.
Misschien met hulp die intercooler inbouwen, langzaam de boost wat omhoog schroeven, leuke 3" uitlaat, wideband lambdasonde. Dan kom je al een best eind naar 200 pk (op krukas). Voor meer, de standaard in en uitlaatspruitstukken zijn niet erg goed voor performance, een 1990+ spruitstuk van een 740/940 turbo is weer een stuk beter (wanneer goed bewerkt).
Nokkenas kan ook van een andere Volvo komen, zoals de A nokkenas uit de oudere carb 240 of 360, een V nokkenas uit een B230E, etc etc. Is veel keus.
Inlaatspruitstuk kan van een B21E/B200E/B230E als je bij K-jet blijft (mooie lange runners) of van B230F/B230FT als je elektronische injectie wil. Let wel op dat het netjes inbouwen van zoiets wel wat tijd kost, vooral het zoeken naar de juiste beugeltjes, slangen enzo.
Maar de spruitstukken zou ik me niet als eerste zorgen over maken. Als je de B21ET netjes aan het lopen hebt met de uitlaat en wat meer boost ben je al een stuk sneller denk ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
tsja als de TS geen zin heeft om zelf aan de gang te gaan dan is het een prima optie
ik ga ook zelf aan de gang met het spul
Berichten: 48
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Bedankt voor de tips en trucks allemaal!
@jw tijd heb ik wel, dat is niet zo'n probleem op zich en het zelf leren is natuurlijk ook veel leuker dan het laten doen... Maar ja, een sleutelruimte heb ik niet en hulp met inbouwen ook niet

hahaha
ach, misschien eens informeren wat het kost of zoeken naar iemand met verstand van zaken in de regio alkmaar....
Nu ff tukkie doen, net 12 uur in de volvo gezeten... Lol
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
aRjen.T schreef:Bij european tuning neer zetten
kronenburg motorsport aansturing laten inbouwen
klop klop, wakker worden. hij heeft k-jet
enne jw, een lambdasonde op een b21et? :'(
Berichten: 48
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Inderdaad geen lamda volgens mij, maar ik heb de auto ook pas een maand... Ben het wiel nog aan het uitvinden zeg maar...
Het enige dat ik wel al weet is dat de auto wat meer powerrrr nodig heeft.
Hoewel driften in twee om de rotonde nu al best lukt
ik heb net een Kluwerboek gehad van de garage waar ik vaak kom, hier staan alle Volvo tot 1986 in beschreven incl tekeningen enz. Daar word ik vast al wat wijzer van....
Het heeft ook nadelen zo'n boek, je krijgt aambeien zo groot als een huis omdat je de hele dag rustig wilt lezen....