Topics: 17
Jerry schreef:Even een waarschuwing vooraf.
Lang doorstarten op lpg kan zomaar erg harde knallen veroorzaken in je inlaat
of in je uitlaat.
Het kost je zomaar een luchtfilter of een demper of je hebt een auto in de brand.
Dan gaan we nu storingzoeken.
Meestal is het de onsteking dus begin je daar.
Heb je al gecontroleerd of je een goede vonk hebt?
Hoe groot is de electrodenafstand van je bougies?
Staat bij mij altijd op 0.7mm met een goede ontsteking.
Staan de puntjes goed in de verdelerkap?
Bobine goed?
Condensator goed?
Krijg je de vonk wel op de juiste tijd?
Is dit allemaal goed dan ga je de brandstof controleren.
En geen lpg en geen benzine tegelijk komt niet vaak voor dus
heb je al gecontroleerd of je benzine en lpg tegelijk krijgt?
Op een mengsel van benzine en lpg start hij zeer slecht.
Is dit ook allemaal goed dan kan de nokkenas riem versprongen zijn maar dat had je
dan misschien al gezien toen je de ontsteking tijd aan het controleren was.
Is alles goed en doet hij het nog steeds niet dan stop je er mee en ga je wat anders toen
tot je een briljante ingeving krijgt.
Bedankt voor je reactie Jerry, ik start nooit met het gaspedaal vol ingetrapt. Toch wil hij de ene keer wel en de andere keer niet starten. Gisteravond is het me wel gelukt en vanochtend ook weer. Ik heb me voorgenomen om nu zo weinig mogelijk gas te geven. Totdat ik hoor dat ie aanslaat, dan geef ik em een beetje gas om op toeren te houden. Als die loopt trek ik de choke uit. Is dit ongeveer de juiste volgorde, of doen jullie het anders?
Die knallen in de uitlaat heb ik inderdaad wel 2 of 3 keer gehoord, ik heb nog niet vernomen dat het schade heeft aangericht. Je geeft aan dat het meestal aan de ontsteking ligt, maar is dat logisch als hij eerst een paar keer wel half ontbrand en daarna helemaal niet meer? Verdelerkap heb ik bekeken, die is mooi droog, de contactpuntjes heb ik licht opgeschuurd, het lijkt mij allemaal normaal. Bougies zijn nieuw, kabels zien er goed uit (redelijk nieuw?), bobine is doorgemeten. Condensator? Geen flauw idee, kan het zijn dat die de ene keer wel, andere keer niet werkt?
Alle tips zijn welkom...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Topics: 82
Je trekt de choke vol uit, start zonder het gaspedaal aan te raken, en drukt de choke weer wat terug tot-ie beschaafd loopt.
Bij mijn 144's is lang volgas doorstarten (LPG of benzine) niet zo'n punt, eerder het vaak willkeeurig achter elkaar en met korte duur omdraaien van de sleutel. Op een gegeven moment krijg je dan een vonk op het verkeerde moment en boem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
OK, bedankt voor de tip. Volgende keer zal ik em eens op die manier starten. Met name ook vanwege weinig vermogen in de lage toerentallen en onregelmatig lopen heb ik toch de indruk dat mijn ontsteking niet helemaal is wat het wezen moet. Dus was ik van plan om iig bobine en condensator te vervangen.
Bij de autospulletjes zaak adviseren ze een universele 12volt Bosch bobine gaat dat werken?
Ik had nog iets gelezen over een voorschakelweerstand ivm een 9 volt Bobine, kan ik die dan omzeilen? Waar vindt ik die eigenlijk?
Honda CBR600 1996
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Wacht nog even met allerlei onderdelen erin gooien. Heb je de puntjes op 0.4 mm staan? Haal de hele stroomverdeler eens uit elkaar en maak hem schoon. Smeer de centrifugaal gewichtjes, olie op het viltje in het midden, vet op de nokjes van de as. Als je aan de vacuumvervroeging zuigt, beweegt de grondplaat dan?
Je hebt de puntjes gevijld, zijn ze nu vlak of nog vol kraters?
Topics: 37
Als de motor eenmaal loopt, blijft hij dan wel zonder problemen doorlopen?
Als dat zo is dan zijn de bougiekabels aan vervanging toe.
Topics: 13
job245 schreef:Ik heb me voorgenomen om nu zo weinig mogelijk gas te geven. Totdat ik hoor dat ie aanslaat, dan geef ik em een beetje gas om op toeren te houden. Als die loopt trek ik de choke uit. Is dit ongeveer de juiste volgorde, of doen jullie het anders?
Blijkbaar heeft elke auto een eigen willetje (niets vreemds eigenlijk): ik start idd mijn auto ook op deze manier. Start ik met de choke uitgetrokken, dan verzuipt'ie op zeker. Gek genoeg krijg ik hem/haar met -15 C. net zo aan de praat. Is voor mij ook een trial & error-route geweest.
`88 245, B230K, M47
Marc1970 schreef:Wacht nog even met allerlei onderdelen erin gooien. Heb je de puntjes op 0.4 mm staan? Haal de hele stroomverdeler eens uit elkaar en maak hem schoon. Smeer de centrifugaal gewichtjes, olie op het viltje in het midden, vet op de nokjes van de as. Als je aan de vacuumvervroeging zuigt, beweegt de grondplaat dan?
Je hebt de puntjes gevijld, zijn ze nu vlak of nog vol kraters?
Bedankt voor de tip, ik had blijkbaar niet goed in de gaten wat de contact puntjes waren. Ik zal binnenkort de boel eens wat verder demonteren om te zien of ik er dan meer van kan maken.
Als de auto 1 keer loopt, blijft hij wel lopen, maar stationair is het dan geen feest, je hoort em onregelmatig klinken alsof ie zie af en toe verslikt. Maar dit valt niet te wijten aan de bougiekabels lijkt me.
Honda CBR600 1996
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Ik weet niet precies hoe de B21A stroomverdeler eruit ziet maar hier staan wat foto's van B20 exemplaren met puntjes, en wat er in zit:
http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...cratch.htm
Dit zijn contactpuntjes:
http://volvoonderdelen.com/240260/Igniti...Volvo-287/
Topics: 37
job245 schreef:Bedankt voor de tip, ik had blijkbaar niet goed in de gaten wat de contact puntjes waren. Ik zal binnenkort de boel eens wat verder demonteren om te zien of ik er dan meer van kan maken.
Als de auto 1 keer loopt, blijft hij wel lopen, maar stationair is het dan geen feest, je hoort em onregelmatig klinken alsof ie zie af en toe verslikt. Maar dit valt niet te wijten aan de bougiekabels lijkt me.
Slechte bougiekabels + verdelerkap geven juist dit soort problemen.
Een leuke test om de kabels te testen: als het donker is...motor laten lopen....motorkap open.....en dan met een bloemwaterverstuiver de kabels bevochtigen......als je dan een vonkenregen ziet weet je hoe laat het is.