Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 B21A Startproblemen ontsteking??
#1
Vorige week 1 keer en nu 3 dagen achter elkaar heeft mn Volvo me laten staan. Aangezien starten op Benzine of LPG niet werkt vermoed ik dat het iets met de ontsteking te maken heeft.

Vorige week maandag het luchtfilter vervangen en dinsdag was starten onmogelijk. Alles geprobeerd: Choken, gas geven, afkoelen, 5 min wachten, benzine proberen, niets werkte. Afgelopen zondag met vrouw en zoon naar de dierentuin, maar helaas. Ook toen had de volvo er geen zin in.

Vandaag bijna een nieuwe condensator opgehaald, maar die moesten nog besteld worden. Dankzij een tip in een ander topic toch maar even de Bobine doorgemeten:
Center Massa: 12K Ohm
Positief Massa: 4 Ohm

Daarna alles weer aangesloten, starten en:..................... Hij sloeg aan! Zelfs met een vrijwel leeg gestarte accu sloeg die aan! Hij liep eerst even op 3 cilinders, maar hij liep toch echt. Dus net nog even een vreugde rondje gereden.

Hartstikke mooi natuurlijk, maar waar lag het nou aan? Geoxideerde contacten? Ik heb nog even een foto gemaakt en heb nog wel een paar vragen:
Er hangt een los relais rechts van de bobine, iemand enig idee waar die van of voor is?
Er hangt ook een los contact links van de bobine, die is nu niet aangesloten, het lijkt een wit bruin draad, moet die nog aangesloten zijn?
1 van de aansluitdraden van de verdamper is om de bobine kabel heen gewikkeld, is dit normaal?
Verder is de bobine na 5km een beetje warm geworden (kon mn hand er nog wel ophouden) dit is normaal lijkt me?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[img width=800 height=600]http://img204.imageshack.us/img204/1990/img1020rg.jpg[/img]

Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Is het relais misschien van mistlampen of iets dergelijks? Het ziet er niet uit als een LPG inductierelais in ieder geval.

De draad om de bobinekabel moet je laten zitten anders start ie op lpg niet meer.

Het is een beetje een rommeltje onder de motorkap daar in die hoek. Waarschijnlijk een lpg inbouwer aan bezig geweest die een hekel aan bukken had ;D
Antwoord
#3
Was ook niet van plan om die lpg kabel los te trekken, maar vond het zo'n vreemde constructie. Wat denk je, kwamen de startproblemen door oxydatie, of van een slechte bobine?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#4
Relais rechts van je bobine is het safetyrelais van je LPG tank. Afgelopen weekend startte mijn volvo opeens ook niet meer.
Anwb erbij en deze heeft als noodoplossing een draad getrokken van de bobine rechtsreeks op de LPG tank om het safety relais te omzeilen.
Achter af bleek dat het probleem zat in geoxideerde zekeringen. Deze staaf zekeringen blijken toch een zwak punt te zijn bij onze geliefde 240's.
Beste is om deze eens in de zoveel tijd goed schoon te maken en eventueel te vervangen.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#5
LPG Safety relais, goh dat verbaasd me, de kabels van het relais lopen langs de wielkas naar achteren. Niet richting de verdamper dacht ik. Zijn er nog andere suggesties?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#6
verbaasd mij ook, ziet er uit als originele kabelboom. lijkt een universeel relais aan de tekening te zien
Antwoord
#7
Helaas, vanochtend weer startpoblemen. Hij kwam niet op gang dus ik was genoodzaakt de Honda te pakken. Meer symtonen:
-Het starten lijkt de eerste 3-5 keer vrij goed te gaan. Slaat ie niet binnen pogingen aan (ik hoor dan nog af en toe een ontbranding) dan is het over, ik hoor alleen de startmotor nog vrolijk rond draaien, geen ontbranding meer.
-Hij heeft 2 dagen stil gestaan, als ik em regelmatiger gebruik lijkt het probleem minder aanwezig.

Wie kan het zeggen? Bobine? Condensator? De verdelerkap en rotor zien er vrij goed uit dacht ik. Maar daar kan ik eventueel ook nog wel een foto van maken.

Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#8
Kick, iemand een idee, waar mijn startproblemen van komen? Waarom lijkt hij eerst wel bijna aan te slaan, maar na 4 a 5 pogingen helemaal niet meer?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#9
Als je dan start met gaspedaal vol ingetrapt? Wellicht krijgt de motor te veel brandstof waardoor hij niet meer wil starten na een paar pogingen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#10
Even een waarschuwing vooraf.
Lang doorstarten op lpg kan zomaar erg harde knallen veroorzaken in je inlaat
of in je uitlaat.
Het kost je zomaar een luchtfilter of een demper of je hebt een auto in de brand.
Dan gaan we nu storingzoeken.
Meestal is het de onsteking dus begin je daar.
Heb je al gecontroleerd of je een goede vonk hebt?
Hoe groot is de electrodenafstand van je bougies?
Staat bij mij altijd op 0.7mm met een goede ontsteking.
Staan de puntjes goed in de verdelerkap?
Bobine goed?
Condensator goed?
Krijg je de vonk wel op de juiste tijd?
Is dit allemaal goed dan ga je de brandstof controleren.
En geen lpg en geen benzine tegelijk komt niet vaak voor dus
heb je al gecontroleerd of je benzine en lpg tegelijk krijgt?
Op een mengsel van benzine en lpg start hij zeer slecht.
Is dit ook allemaal goed dan kan de nokkenas riem versprongen zijn maar dat had je
dan misschien al gezien toen je de ontsteking tijd aan het controleren was.
Is alles goed en doet hij het nog steeds niet dan stop je er mee en ga je wat anders toen
tot je een briljante ingeving krijgt.

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.604 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.037 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.695 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.544 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.809 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.814 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.837 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.154 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.723 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Startproblemen Volvo 440 bj 1997 1.8i Pimpmobiel 2 2.637 8 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)