Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk even voorstellen
#1
Hallo allemaal,

Hoogste tijd om me eens voor te stellen.
Mijn naam is Arnold. Ik woon nu zo'n twee jaar met mijn gezin even buiten Uppsala in Zweden.
Wij wonen in een oude boerderij met een paar flinke schuren erbij. Geen gebrek aan sleutelruimte dus. Alleen die winters hier...Werken doe ik in Stockholm in de telecom branche.

Sinds begin mei dit jaar ben ik in het bezit van een Volvo 240 GL automaat van 1990. Ik was op zoek naar een andere auto daar de Volvo 460 die we hadden wel errug begon te roesten en een aantal dure gebreken had. Eigenlijk was ik op zoek naar een veel jongere maar mijn vrouw vond deze op Blocket. Ik heb de 240 altijd een erg mooie auto gevonden dus waarom niet. Auto is in vrij redelijke staat voor Zweedse begrippen en had slechts 129.000 km gelopen. Auto is aantoonbaar in het bezit geweest van een oudere man. Alle keuringsrapporten van de afgelopen 10 jaar en alle reparatie nota's zaten er bij. De auto heeft deze periode zo'n 2 a 3000 km per jaar gereden.
Eigenlijk heb ik deze auto in een opwelling gekocht zonder me eerst verder te verdiepen in dit model. Ik weet het: fout fout fout, dom dom dom.
Ik heb het gevoel dat ik er niet te veel voor betaald heb, zo'n 800 euro, inclusief nieuwe keuring en vol jaar wegenbelasting, maar er zaten toch aardig wat gebreken aan. Maar ja, voor dat geld kan je nu eenmaal geen auto in showroom conditie verwachten. Het meeste is inmiddels opgelost mede dankzij de vele informatie op dit geweldige forum en op diverse andere. Uiteraard ook Haynes aangeschaft. De auto rijdt echt heerlijk en is werkelijk een genot om in te rijden. Mede dank zij de perfect schakelende automaat. Sinds we hier wonen ben ik vaste klant bij Biltema. Leuke spullen van vrij behoorlijke kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.

Dit heb ik inmiddels aan de auto gedaan:
Vulling bestuurdersstoel hersteld.
Alle lampjes in het interieur vervangen.
Tellerunit vervangen. Trip en Km teller werkten niet. Was een elektronisch probleem.
Kleine beurt, olie, oliefilter, luchtfilter, v-riemen, flame-trap
Kleine roestschade hersteld achter de achterste spatlappen.
Losse tectiel verwijderd en hersteld
Roest binnenzijde portieren aangepakt.
Overdrive automaat werkte niet. Draad afgebroken van de OD klep op de bak. Ook het OD relais ontbrak(?). Voorlopig doorverbonden.
Afgebroken bevestigingsbouten koplampen hersteld
Flinke poetsbeurt. (tjonge wat glimt 'ie weer.)
Centrale deurvergrendeling ingebouwd.(uit de 460 gehaald voordat deze naar de sloop ging)
Koplamp wisser links gangbaar gemaakt.
Uitlaat vanaf de kat vervangen. Had een nieuwe van Biltema gevonden op Blocket voor een prikkie.
Verdelerkap en rotor vervangen i.v.m. startproblemen.
Remblokken voor vervangen.

Dit moet er nog gebeuren:
Stoelframe bestuurder vervangen. Het stelmechanisme zit vast gelast.
Koelvloeistof vervangen.
Benzinefilter vervangen.
Remvloeistof Vervangen.
Andere achterlichten. Niets mis mee maar zijn niet mooi meer.
Rubbers reactiestangen vervangen. Hier zit aardig wat ruimte op incl. lichte bonk bij wegrijden.
Waarschijnlijk is er ook wat olie lekkage. Motor en automaat bak zijn wat nat. Echter na 4000 km is het peil van motor en bak niet spectaculair gedaald.
Olie verversen differentieel.
Defecte lamp sensor is defect. Een van de spoelen is geroosterd. Reed relais in de sensor los gesoldeerd. Werkt nu niet voor stads en achterlichten. Zal tzt kijken of ik de spoel opnieuw kan wikkelen.
Opsporen van irritante rammel. Dacht eerst aan het metaal rondom het uitlaatspruitsuk voor de luchtvoorverwarming maar dit is het dus niet.

Al met al hoop ik vele jaren plezier te hebben van deze auto.

[Afbeelding: Volvo1_resize2-1.jpg?t=1282592790]
[Afbeelding: Volvo5_resize-1.jpg?t=1282592627]
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#2
Leuk te lezen van een 'Zweed' die in een Zweedse oldtimer rijdt. Veel plezier ermee en dit forum is een prima NL bron en vraagbaak.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#3
Welkom!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Kwekkel schreef:Vulling bestuurdersstoel hersteld.
Overdrive automaat werkte niet. Draad afgebroken van de OD klep op de bak. Ook het OD relais ontbrak(?). Voorlopig doorverbonden.
Afgebroken bevestigingsbouten koplampen hersteld

Dit moet er nog gebeuren:
Stoelframe bestuurder vervangen. Het stelmechanisme zit vast gelast.
Rubbers reactiestangen vervangen. Hier zit aardig wat ruimte op incl. lichte bonk bij wegrijden.
Waarschijnlijk is er ook wat olie lekkage. Motor en automaat bak zijn wat nat. Echter na 4000 km is het peil van motor en bak niet spectaculair gedaald.
Olie verversen differentieel.
Defecte lamp sensor is defect. Een van de spoelen is geroosterd. Reed relais in de sensor los gesoldeerd. Werkt nu niet voor stads en achterlichten. Zal tzt kijken of ik de spoel opnieuw kan wikkelen.

Hmm, voor een auto die aantoonbaar slechts 129.000 km heeft gereden is het verbazingwekkend dat de bestuurdersstoel vastgelast is en toe was aan vervanging. En het ontbreken van het OD relais is ook merkwaardig. De aantoonbare oude baas heeft dus misschien 30.000 km in deze auto gereden, maar in de 100.000 km daarvoor is het er blijkbaar niet al te lichtvoetig aan toegegaan Smile
Antwoord
#5
WvR schreef:
Kwekkel schreef:Vulling bestuurdersstoel hersteld.
Overdrive automaat werkte niet. Draad afgebroken van de OD klep op de bak. Ook het OD relais ontbrak(?). Voorlopig doorverbonden.
Afgebroken bevestigingsbouten koplampen hersteld

Dit moet er nog gebeuren:
Stoelframe bestuurder vervangen. Het stelmechanisme zit vast gelast.
Rubbers reactiestangen vervangen. Hier zit aardig wat ruimte op incl. lichte bonk bij wegrijden.
Waarschijnlijk is er ook wat olie lekkage. Motor en automaat bak zijn wat nat. Echter na 4000 km is het peil van motor en bak niet spectaculair gedaald.
Olie verversen differentieel.
Defecte lamp sensor is defect. Een van de spoelen is geroosterd. Reed relais in de sensor los gesoldeerd. Werkt nu niet voor stads en achterlichten. Zal tzt kijken of ik de spoel opnieuw kan wikkelen.

Hmm, voor een auto die aantoonbaar slechts 129.000 km heeft gereden is het verbazingwekkend dat de bestuurdersstoel vastgelast is en toe was aan vervanging. En het ontbreken van het OD relais is ook merkwaardig. De aantoonbare oude baas heeft dus misschien 30.000 km in deze auto gereden, maar in de 100.000 km daarvoor is het er blijkbaar niet al te lichtvoetig aan toegegaan Smile

Bedankt voor jullie reacties. ;D

Ben ik het mee eens. Onmogelijk na te gaan wat er in het verleden van de auto precies is gebeurd.
Echter het is het verstelmechanisme van de rugleuning van de stoel wat is vastgelast. Dit was ook defect bij mijn 460. En voorstoelen van een 90-er 240 zijn er gewoonweg niet te vinden. Las op een Zweeds forum dat stoelen van een Ford Scorpio bijna 1 op 1 passen maar ik wil de auto zo origineel mogelijk houden. Dat de vulling niet niet meer heel was lijkt mij ook door veroudering te komen. De bijrijdersstoel is ok maar ook daar 'sneeuwt' het geel als er op gezeten is.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het niet eens gemerkt dat de vierde versnelling niet werkte want de auto kwam niet verder dan ritjes naar het winkelcentrum. Of iemand had een relais nodig of het was defect. En om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er een vierbak onder zat totdat ik me afvroeg waar het knopje op de keuzehendel voor dient.
Duidelijk is ook dat er minimaal onderhoud is gedaan en alleen de hoognodige reparaties. Ik ben nu bezig met een inhaalslag hiermee. En de kosten vallen me tot nu toe reuze mee.
Maar ja, nog steeds niet slim om zo'n auto te kopen zonder je eerst er goed in te verdiepen maar ondanks dit alles heb ik toch een goed gevoel over deze auto en ik rij er met heel veel plezier in rond.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#6
Welkom hier!
idd leuk omte horen dat een ' zweedse' nederlander cq ' nederlandse' zweed met veel plezier in een zweedse ' oldtimer' rijdt.

Citaat:Werken doe ik in Stockholm in de telecom branche
Laat me raden.... Ericsson!
Kan haast niet missen.

Ben stiekem jaloers op je: wonen en werken in SE. zou het ook zo doen.
En over Biltema: leuke tent idd; kan ik al mijn verlanglijstje doorgeven? ;D 8)
(jammer dat ze niet versturen).

Succes met de mooie witte, geniet er van.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Nou da's gek. Op Bildelbasen (ken je vast wel) staan 12 rechtervoorstoelen model 88-93 en niet ÃÃn bestuurdersstoel. Er moeten er duizenden zijn.

Volgens mij worden die niet bewaard en/of te koop aangeboden omdat de zitting gaar is en/of het frame gebroken. Het deel wat jij nodig hebt gaat nooit kapot. Tenminste ik heb er nog nooit van gehoord/gelezen. Ze zijn er wel maar je moet denk gewoon even rondbellen en er ÃÃn onderscheppen voor-ie in het oud ijzer verdwijnt.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Volgens mij worden die niet bewaard en/of te koop aangeboden omdat de zitting gaar is en/of het frame gebroken. Het deel wat jij nodig hebt gaat nooit kapot. Tenminste ik heb er nog nooit van gehoord/gelezen. Ze zijn er wel maar je moet denk gewoon even rondbellen en er ÃÃn onderscheppen voor-ie in het oud ijzer verdwijnt.

Inderdaad logisch dat een bestuurdersstoel in principe bijna niet tweedehands te krijgen is. Maar wat moet je doen om met een km.stand van 130.000 een bestuurdersstoel zo erg te beschadigen dat hij toe is aan vervanging? Met een vastgelaste rugleuning zou je bijna denken dat een stel elanden de liefde hebben bedreven in die stoel Smile

Toen ik mijn 244 nog had was hij 20 jaar oud, km.stand 225.000 en beide stoelen waren in prima conditie.

Ik kan het maar moeijlijk begrijpen als mensen "minimaal onderhoud" plegen aan hun auto. Ik zou zeggen, er zit een onderhoudsboekje bij, en dat is dus het minimale onderhoud dat je moet plegen. Ik begrijp dat er mensen zijn die denken "ik doe lekker geen onderhoud en tegen de tijd dat het ding het opgeeft, verkoop ik hem aan de eerste de beste sukkel", maar als je de kosten van verzekering, brandstof en belasting meeneemt, zijn de onderhoudskosten nou ook weer niet zo hoog...
Antwoord
#9
de 1 is groot en zwaar en daar lijdt de directe omgeving onder qua spullen, de ander woont in z'n auto en behandeld um zo, de volgende gaat lomp om met de spullen, of je wilt alles heelhouden waar je hard voor gewerkt hebt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Rob schreef:Welkom hier!
idd leuk omte horen dat een ' zweedse' nederlander cq ' nederlandse' zweed met veel plezier in een zweedse ' oldtimer' rijdt.

Citaat:Werken doe ik in Stockholm in de telecom branche
Laat me raden.... Ericsson!
Kan haast niet missen.

Ben stiekem jaloers op je: wonen en werken in SE. zou het ook zo doen.
En over Biltema: leuke tent idd; kan ik al mijn verlanglijstje doorgeven? ;D 8)
(jammer dat ze niet versturen).

Succes met de mooie witte, geniet er van.

Bedankt. Mwahhh.... niet Ericsson. Ik hou me een beetje op de vlakte maar het is een grote leverancier van ICT en Telecom diensten. Actief in vele landen.
Zweden is inderdaad geweldig maar werk is er eigenlijk alleen in de grote steden. Voor jezelf beginnen is ook mogelijk maar zeker niet makkelijk.
Ik wil met alle plezier spulletjes opsturen maar hou in gedachten dat de posttarieven hier enorm zijn. Ik heb het gevoel dat dit min of meer de reden is dat Ebay hier niet van de grond komt. Biltema is zo'n 14 km bij mij vandaan en ik kan dus niet voor elk klein onderdeeltje heen en weer reizen maar ik wil met alle plezier kijken wat er mogelijk is. ;D

@WvR en Marc1070: Toch heb ik het gevoel dat er met stoelen uit dat bouwjaar een kwaliteitsprobleem is geweest. Er zijn er wel wat op een sloop maar gezien de enorme afstanden hier houdt het al gauw op. Wel is er veel meer aanbod van oudere bouwjaren. En wat je ziet zijn natuurlijk goede stoelen. Ik heb eigenlijk alleen maar een frame nodig. Wat ik gezien heb is het het vestelmechnisme wat stuk is. De bekleding is in vrijwel nieuwstaat. Maar ja, ik heb er geen haast mee, de stoel zit verder prima. Nu de vakanties afgelopen zijn zal er wel weer wat meer aanbod van particulieren komen.
Ik zal eens gewoon bij de twee sloperijen hier langsgaan. Helaas zijn ze niet in het weekend open.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Eindelijk een 245: Abbabak mkII is nu van mij en ook een beetje over de V70 pepijnwk 464 199.968 30 October 2024, 09:22
Laatste bericht: pepijnwk
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 387 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 671 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.107 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.194 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.320 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 17.204 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)