Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remmen ontluchten
#1
De 240 van een vriend van me is afgekeurd op de remmerij.

Bleek dat 1 van de voorste klauwen olie lekte dus hebben we besloten om de twee voorste klauwen te vernieuwen. We zijn deze morgen langs scandcar geweest om gereviseerde klauwen te halen en hebben ze ondertussen gemonteerd.

Het probleem is nu dat we de remmen niet ontlucht krijgen. Ik vond hier op het forum al de volgorde waarop ze moeten ontlucht worden maar !we krijgen nauwelijks druk op het systeem. We hebben zo'n potje met een leidinkje om te ontluchten. Maar dat lijkt niet echt te werken.

Wat doen we verkeerd of waar moeten we op letten? Is het de bedoeling dat de motor draait tijdens het ontluchten of maakt dat niet uit? Het is de eerste keer dat ik remmen moet ontluchten en zit wat met de handen in het haar.

Bedankt voor de reacties.

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
Voor de prehistorische methode moet je met 2 personen zijn:
- de ontluchter zit met slangetje en kannetje aangesloten op de nippel bij de rem
- de ander zit in de auto en bedient de rem.
- de ontluchter geeft de commando's als volgt:
- pompen, pompen, pompen, remonderin vasthouden!
- dan ontluchtingsnippel kort opendraaien
Dit voor elke nippel aanhouden net zolang tot het pedaal harder en harder wordt en je alle ontluchtingsnippels gehad hebt.
- al doende wel het niveau in het reservoir in de gaten blijven houden! zonodig bijvullen.

Een simpelere methode is om een 'EasyBleed' kitje te kopen bij de autoshop. (is best betaalbaar)
Dat is een setje waarbij je luchtdruk op het voorraad reservoir zet ( met lucht uit een band!)
Je hebt dan geen 2de man nodig die druk in het systeem pompt.
Je kan dan zelf op je gemak de nippels 1 voor een opendraaien.
Begin met de klauw rechtachter, dan linksachter, dan rechtsvoor(onderste nippel!) rechtsvoor (bovenstenippel!) (tip: klop voor het opendraaien van een nippel even met een hamer zachtjes op de klauw, dan worden alle luchtbelletjes losgeschroken en verzamelen zich bovenin de klauw bij de nippel)
Tot slot de linkerklauw-onderste nippel-bovenste nippel. 240-klauwen zijn 4-zuiger klauwen en zullen meer dan 1 nippel hebben, begin altijd met de laagste nippels en werk naar boven. Lucht verzamelt zich bovenin de klauwen)
Check reservoir niveau en vul zo nodig iets bij met nieuwe(!) vloeistof.

Als je alles goed hebt gedaan zal het pedaal super hard en stevig aanvoelen.

tip: ontluchtingsnippels willen vaak erg vast geroest zitten, je draait ze dan zo kapot... dan ben je verder van huis! Maak de nippel en de klauw daarom rondom met een staalborstel roest/vuilvrij, spuit 'm in met 'coldshock' kruipolie en geef een paar tikjes op de nippel om de roest los te schrikken. Probeer pas dan(!) de nippel met een perfect passende ringsleutel (geen steeksleutel!) of een perfect passend dopje los te draaien.
Als je 'm ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch afbreekt... is er toch nog een sneaky manier om de klauw te ontluchten: schroef de remslang tijdelijk een stukje los, en dan weer vast! haal de klauw los van de poot, draai de klauw zo dat de de slang aansluiting op het hoogste punt zit, sluit de easy bleed aan, draai de slang weer een stukje los en laat nu alle lucht ontsnappen totdat er alleen vloeistof weglekt bij de aansluiting. draai de slang weer goed vast.
Monteer de klauw weer op z'n plek. Onconventioneel maar het werkt wel.
Antwoord
#3
Een stukje slang met een eenwegventiel gaat ook. Als ventiel kan je een gewoon fietsventiel nemen, zo een met een slangetje. Werkt perfect.
En inderdaad die nippels kunnen vreselijk vastzitten. Wat ik doe is met een verfstripper het metaal rondom de nippel goed warm maken en dan coldshock kruipolie op de nippel spuiten. Ringsleutel erop, beetje onder spanning zetten en voorzichtig met een kleine hamer op de nippel tikken. Soms beschadig je hiermee de nippel maar die kosten de wereld niet. Mocht de nippel toch afbreken, veel kruipolie, nachtje laten inwerken, een torx bitje er in tikken en met wat geluk krijg je de resten er uit.

Succes.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#4
Bedankt voor de tips jongens. Het is gelukt met de pomp methode. :p

Hij remt beter dan voorheen met die nieuwe klauwen erop. denk dat ik de mijne ook maar eens nieuwe klauwen ga geven volgens jaar. Een aanrader!!!
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#5
ze hoeven niet persee vernieuwd te worden als ze niet lek zijn en niet vastzitten.
Vaak heeft het flushen van de remvloeistof en een goeie ontluchtingsbeurt al een enorme verbetering.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 16.137 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Remmen verbeteren. Madman 1 3.661 21 December 2017, 18:46
Laatste bericht: Marc1970
  remmen updaten?? Patras 8 11.503 7 June 2017, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Volgorde remmen ontluchten 244? lenlux 3 7.095 21 October 2015, 21:18
Laatste bericht: lenlux
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.829 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  Achter remmen werken niet meer DanielR 2 8.390 26 June 2014, 22:20
Laatste bericht: Marc1970
  stuur slingert bij hard remmen op lage snelheid [245] MartjeB 24 26.844 7 June 2014, 01:48
Laatste bericht: A_A
  Remmen maken lawaai na 2 weken stil te hebben gestaan...?! joopvandenbergh1 3 4.570 19 March 2012, 17:38
Laatste bericht: joopvandenbergh1
  Geen remmen de eerste 4 sec bij 1972 142. Jerry 16 12.145 25 October 2011, 14:46
Laatste bericht: BartWillem
  Trillen / bonken bij remmen - niet in het stuur edhn 16 16.695 26 June 2011, 14:14
Laatste bericht: edhn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)