Topics: 289
is te proberen, echter zal het niet de lichtopbrengst geven die de "superbrightLED's" doen, we hebben in de werkplaats van alles uit het rek geprobeert. Het lampglas vertekend behoorlijk en zwakt af, dat wil je voor blijven. Immers, de moderne verlichting is helder en kunnen de in dat geval ingegoten LED's veel makkelijker "naar buiten kijken".. De LED's die ik nu als rmlicht en richtingaanwijzer gebruik, daar wil je niet in kijken als ze branden, doet haast pijn aan je ogen, zodra de lens er voor zit wel, maar het is enorm intens.
Tja folie, alles kan, zolang het maar blijft zitten, vooral geen sluiting bij de isolatoren maakt en een beetje duurzaam is.
Ik moet nog een kleinigheidje aan een fitting doen en dan maak ik een filmpje..
Topics: 38
Ziet er goed uit!
Filmpje is trouwens ook mooi gemonteerd,leerzaam voor wie daar ook wat mee wil gaan doen.
Deze mod. draagt zeker bij aan de veiligheid!
thanx, wel 3 schrijffouten >
edit: 4..
Topics: 9
Neuh dat is helemaaaaaal niet vel
Stukken veiliger zo ipv die slappe lichtjes in de standaard units.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Topics: 38
Ziet er goed uit Raymond!
Nu ben ik toch wel overgehaald om het op deze manier te doen in mn 1800. Ook gelijk maar de knipperlichten aan de voorzijde.
Heb je dan slechts 1 led knipperrelais nodig? Of monteer je per LED een weerstand?
Groeten, Boele
LED weerstanden is weggegooid geld, het relais kost weinig en werkt zeker beter dan de "warmtegeregelde" bi-metaalversies die we in het oudere spul kennen. De richtingaanwijzers voor, daar moet je even kijken hoeveel plek er is, als er nu niet zo'n "superlampje" , die roodgekleurde in mijn setup zeg maar, in passen dan een mindere versie maar zou ik wel de spiegel "upgraden" met bv die tape zodat het alle kanten op spiegelt en versterkt. In mijn lampen heb ik voor dus de "gewone" LED variant met ook LED's rondom omdat het armatuur en glas langgerekt is en niet gericht zoals achter. Ik ga daar waarschijnlijk nog 2 of 3 "strips" of printjes in maken zodat het licht weer 3D wordt, moet ik nog even bekijken..
Praktisch probleempje met gebruik LED's, met name het bijbehorende relais. Het originele ding werkt doordat er een bi-metaaltje inzit, zodra daar een stroomje doorheen gaat wordt ie warm, buigt om, verbreekt contact, lampje uit, koelt af,buigt weer recht, maakt contact, warmt weer op, etc etc.
Ok, het electronische ding komt er voor in de plaats, en doet het gewoon zonder hulp van stroompjes of om het even welke belasting er achter hangt.
maar.. nou brandt verdorie het indicatielampje op het instrumenten paneel niet, zit er wat los? heb ik de print van het paneel niet goed herstelt? lampje stuk? Dat laatste is gecontrolleerd (je kan er zo lekker bij..) eigenlijk is alles heel. Men neme een testlampje om als het ware dat circuit na te doen. ene kant massa, andere kant op 49a van relais, relais werkt en lampje knippert maar is in die opzet vergelijkbaar met alarmverlichting, en dat kan dus niet als je 1 lampje hebt wat zowel voor li als re moet functioneren..
Het originele relais (waarbij je dus per lampje een weerstand moet monteren wil ie nog goed functioneren, zo'n oud relais ziet een LED als "hà het lampje is stuk"..) staat voor z'n eigen functioneren in serie met het lampje in het instrumentenpaneel. Oude situatie krijgt ie 12V en brand ie. Het electronische ding werkt heel anders en "voedt" het lampje op het dash niet, maar gebruikt het slechts als massaverbinding.. ergo, brandt niet..
wat nu..?! nou, de "draad" waarin het lampje is opgenomen wordt doorverbonden, dan werkt het relais maar is er dus geen lampje...
Men neme 2 diodes (?), deze worden onder de console van de stuurkolom achter de richtingaanwijzerschakelaar (uitputtende woorden dit..) gehangen. richtingaanwijzer links en + linker diode, ra rechts en + rechter diode, beide minpolen van diodes aan elkaar + draad, deze draad gaat vervolgens naar de + van het originele lampje, et voilá, lampje brand weer (zou moeten, diodes liggen nog naast m'n toetschenbord..
omdat ik toch altijd met 20 dingen tegelijk bezig ben (compulsive multi-tasking..) ..
de hoekbeugeltjes voor de jalouzie ontbreken nog steeds, en met het briesje van afgelopen week gong ie toch aardig te keer, dan maar iets maken..
..met het zonntje is de verf zo droog, zodadelijk tussen het rubber schuiven, plastic schroef (voorzichtig ) aandraaien en dan zit ut..
.. de 2 serie windgeleiders moeten er ook nog steeds op, maar eerst de roestpikkels onder de gootjes aanpakken, t'is bijna niets maar kan het wel iets worden.
Ik schuur de randjes op en dan gaat er een kwastje zwarte hammerrite over, t'is de onderkant, kniesoor, weg roest en praktisch alles verwdijnt onder de strip met nog een lading vettigheid die vervolgens welweer langs de deur naar beneden zal lopen, hij blijft lekken met dit weer...
deze "ellende" moet naar de straler zodat ik later een compleet gereviseerde voortrein kan uitwisselen...
en 1 rood doppie, en jawel, de andere 3 willen r ook eentje... geen originele stickert, rode Flexa..
Wie heeft er een oveleden stuurhuis van een 200 liggen in de buurt van Tilburg / Waalwijk / Venlo-Horst ??
Topics: 163
Jambon schreef:omdat ik toch altijd met 20 dingen tegelijk bezig ben (compulsive multi-tasking..) ..
deze "ellende" moet naar de straler zodat ik later een compleet gereviseerde voortrein kan uitwisselen...
Je had toch al zon complete voortrein liggen?
|