Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het kapje van de ruitenwisser?
De ruitenwisser van de (eerste; iig die van 1970) zit gewoon op het asje geklikt. Er zit aan de binnen-/onderkant een lipje dat in een groefje valt. Als je dat optilt, of bruut trekt, haal je de ruiten wisser er zo af.
Alleen valt hier volgens mij niets af te stellen, dus bovenstaande actie heeft waarschijnlijk weinig zin.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Geen breekijzer, maar een klauwhamer heb ik gebruikt. Eerst een klap van boven om de innige samenroesting te verbreken en daarna omhoog. Ze kunnen errug vast zitten, zelfs na een maand wisseren met regelmatige toepassing van kruipolie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Inderdaad een klauwhamer met doek om je parafaan te beschermen heb ik toen gebruikt.
Mocht het lipje verbuigen (volgens mij kan dat, zie onderstaand), wel weer even terug buigen.
Ik, of eigenlijk frox, (had destijds de 144 geleend) heb op de A20 afscheid moeten nemen van een ruitenwisser na hermontage. (hij zwaaide nog, in de regen)
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Geen breekijzer, maar een klauwhamer heb ik gebruikt. Eerst een klap van boven om de innige samenroesting te verbreken en daarna omhoog. Ze kunnen errug vast zitten, zelfs na een maand wisseren met regelmatige toepassing van kruipolie.
die gedachte speelde al, maar als eea "geklikt" zit, hoe kom ik dan van de ruimte af..? Met tegenwind zwabbert ie af en toe buiten het raam..! Ik hoopte eerlijk gezegd dat er iets los zou zitten, daar er al meer zaken los zaten...
In de ruitenwisser topic wordt al wat aangehaald over delen vastlassen om daar speling te verwijderen. Zelfs de onderdelen auto heeft in al z'n dienstjaren niet deze speling.. ???
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
just a thought, gaatje door en door en borgen met een spanstift..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja dat doorzwiepen had ik ook met mijn 1970 versie, nadat ik de aanwezige ruitewissers in de originele configuratie had gezet (de arm met de heftige knik links en iets hoger op de ruit). Hij floepte zo over de rand, zelfs nadat ik de arm nog een tandje verder 'terug' had gemonteerd.
Toen heb ik er maar een reserve rechterarm (een 'reserve rechtere rechterarm' dus) opgezet, iets minder origineel maar het werkt prettiger.
Vreemd genoeg werkt de originele opzet bij mijn 1969 versie perfect (kan niet wachten tot het weer regent).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Het doorzwiepen komt door het verslijten van een kunststof ring in de draaipunten van het mechaniek. Het andere fabrikaat van de ruitenwissers heeft dat niet. maar die zitten minder goed vast aan de ruitenwissermotor. Ik heb dus een combi van de twee gemaakt.
Helaas zijn de plaatjes van het onderdelenboek net te groot om hier te plaatsen.
Dit verhaal geldt trouwens niet meer voor de ruitenwissers vanaf modeljaar 1973.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik heb een "72 auto met eerdere mechaniek. Ben wel beneiuwd naar je aanpassing..! De plaatjes passen vast wel in de "dropdoos" !
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Klopt. Ik stop ze in m'n dropdoos. ww = prescott
Mijn aanpassing is het plaatsen van het systeem met de kogelgewrichten, tot aan de koppeling op de motor. Ik heb de andere motor gehouden, het laatste koppelstukje heb ik doorgeslepen en aan de helft van het andere stukje gelast. Een letterlijke crossover dus.
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
DopdeDouwer schreef:Ik, of eigenlijk frox, (had destijds de 144 geleend) heb op de A20 afscheid moeten nemen van een ruitenwisser na hermontage. (hij zwaaide nog, in de regen)

haha ja dat was lachen ;D Het lachen was van korte duur want je gaat ze toch wel missen