Topics: 35
Ging gisteren kijken naar een hele mooie volvo 240 SE. Zelfde type als een Polar bij jullie.
Zag er nog heel goed uit, 170000km. Mooie prijs.
Hij was enkel afgekeurd op de kilometerteller.
Hij telt geen kilometers meer bij en dat vinden ze niet zo leuk bij de keuring hier.
Nu heeft die kerel de sensor op de achteras vervangen omdat hij dacht dat het daar aan lag. Geen resultaat. Hij heeft ook de tellerbak vervangen door een splinternieuwe die hij bij de dealer nog op de kop kon tikken. Geen resultaat. Ook met een andere tellerbak niks.
Dacht hij dus aan een draadbreuk. Jammergenoeg als hij beide draden die langs de achteras naar voor lopen uitmeet krijgt hij bij de tellerbak kabel een signaal. Dus ook daar ligt het niet aan.
Heeft iemand een idee waaraan het nog zou kunnen liggen? Er zit nog een derde draad aan het contact voor de tellerbak. Een blauwe. Zou die er iets mee te maken hebben?
Ik wil zeker weten dat het te repareren valt voordat ik de wagen koop.
Alle ideen zijn welkom.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Topics: 107
Dat het tellerwerk geen km. meer bijtelt heeft toch niets met de keuring te maken? Of werkt de snelheidswijzer niet meer?
Topics: 32
In Belgie zijn de eisen nogal wat strenger dan hier.
Zou me niet verbazen dat ze daarop afkeuren
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 35
Beide werken niet. Snelheidsmeter veroert geen vin en de kilometers tellen niet bij.
En hier in Belgie is dat wel degelijk reden tot afkeuren tegenwoordig.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Topics: 107
240estate schreef:In Belgie zijn de eisen nogal wat strenger dan hier.
Zou me niet verbazen dat ze daarop afkeuren
Sinds kort kun je je Nederlandse auto ook in Belgie APK laten keuren, omdat de APK regels Europees gelijk zouden zijn ???
En toch lees ik op het forum regelmatig berichten van Belgische leden die in een andere richting wijzen
Overigens moet in NL voor de APK de snelheidswijzer ook werken, maar precieze snelheid aangeven hoeft dan weer niet.
Topics: 38
je zou eens een meting kunnen doen aan het uitgangssignaal van die sensor.
er hoort een sinus-vormig signaal af te komen maar met een gewone multimeter kan je wel een oplopende spanning meten bij toenemende snelheid.
de spanning ligt zo tussen 0 en de 2 volt dacht ik zo even uit het hoofd.(meter op wisselspanning, lage bereik)
voor hetzelfde geld is de spleet te groot tussen toonring in differentieel en sensor, dan meet je ook nauwlijks meer signaal.
het moet toch wel op te lossen zijn voor niet al te veel geld.
ik heb zelf mijn '78 mechanische teller vervangen voor een elektronische tellerbak uit een volvo 700 en een sensor in het diff.deksel gelast.
dit werkt uitstekend.
Topics: 44
na 1 mei hoeft de meter het helemaal niet meer te doen hij moet er alleen inzitten meer niet
raar maar waar
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 32
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 38
240diesel schreef:je zou eens een meting kunnen doen aan het uitgangssignaal van die sensor.
er hoort een sinus-vormig signaal af te komen maar met een gewone multimeter kan je wel een oplopende spanning meten bij toenemende snelheid.
de spanning ligt zo tussen 0 en de 2 volt dacht ik zo even uit het hoofd.(meter op wisselspanning, lage bereik)
Kan dit ook aan de drie-dradige fiche die op de print van de kilometerteller zit? Wat zou er daar gemeten moeten worden en aan welke van de drie draden?
Topics: 3
eric vermeer schreef:na 1 mei hoeft de meter het helemaal niet meer te doen hij moet er alleen inzitten meer niet
raar maar waar
Maar hoe verhoudt zich dat tot de regel "bij alles wat kapot is of ontbreekt aan je auto mag je niet de weg op"? Dat was de regel die ik destijds heb geleerd voor mijn theorie-examen (1995). Een van de voorbeelden was dat als je voertuig een snelheidsmeter heeft, maar hij niet werkt, dan mag je niet rijden. Heeft het voertuig zowiezo geen snelheidsmeter (old-timers, oude motorfietsen en dergelijke) dan mag je wel rijden zolang het voertuig de juiste papieren heeft. Een ander voorbeeld was het "optionele verlichting", zoals verstralers en achteruitrijlichten: als het gemonteerd zit, moet het ook werken.