Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ook eens een geval gezien met een gescheurd turbohuis.
Na starten en 20 sec. stationair draaien begon ie ook te blauwen.
Leuker kunnen we het niet maken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
edwin schreef:Leuker kunnen we het niet maken...
maar wel makkelijker
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
turbohuis is niet gescheurd ,mischien toch nog de retourleiding van de turbo kontroleren.
Maar als de turbo overleden is ga ik voor de 15g.
Heeft iemand nog een 15g?
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
het zal niet de retourleiding zijn, eerder de keerringen in de turbo. Krijg je ook een blauwe walm bij een koude start?
15G past, maar dan moet je retourleiding en nog wat kleine zaken aanpassen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
olieretourleiding is het ook niet,was gewoon mooi schoon.
Als ik de auto start dan begint hij al bijna meteen te roken als een gek.
Ik denk nu dat er olie vanuit de turbo de uilaat inloopt.
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
Vanavond de turbo eraf gehaald,in de uitlaatkant allemaal verbrande olie.
Er zat gewoon een soort van stroop op het schoepenwiel en binnenkant van het huis.
Dus er moet een andere turbo op.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ik heb een gereviseerde 15g klaarliggen om van eigenaar te wisselen voor weinig
mail, bel of pb me
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
De 15g is opgehaald klaar voor montage
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
De 15g klaar gemaakt voor montage(inlaat en uitlaatgedeelte verdraaid en ook de olieaanvoer en afvoervoer en de koelwaterpijpjes gebruikt van een 13c).
Ik heb een 15g gebruikt met een rechte uitlaatflens met vlakke aansluiting(dus niet conius).
Heb hiervoor een flens gedraaid een kant een kamertje voor de turbokant en een conus voor de uitlaatflens).
Ik wilde aan de ferrita downpipe niet lassen.
Ook heb ik vandaag de i.p.d turbo nokkenas gemonteerd,morgen ga ik kleppenstellen.
En dan rrrijdennn, en benieuwd wat het resultaat is.
Ik wil Carlo van V.O.M.D. bedanken voor zijn mooie turbo.
Foto's volgen nog
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
wat heel belangrijk is, is je drukdoos / accumulator. Die van de 15G is echt bagger en houdt je turbodruk niet constant en op peil. Hierdoor spoelt ie veel te laat op (wastegate lekt dan, net alsof de turbo zelf geen druk opbouwt en te groot is voor jouw motor, dat is dus niet zo!!). Je moet de accumulator van de oude turbo (of een andere) erop knutselen. Was een wereld van verschil bij mij.
De originele drukdoos wordt in een 850 nauwelijks gebruikt omdat de turbo vooral elektronisch wordt aangestuurd, dus hoeft de drukdoos nauwelijks iets zelf te regelen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...