Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
In mijn 245turbo zit een 230ft motor,nu heeft deze het volgende probleem.
De auto rookt soms heel erg (blauwe rook).
B.v. als ik voor een stoplicht sta,soms doet hij dit met koude of warme motor dat maakt niet uit.
Het inlaat gedeelte turboslangen en buizen zijn niet abnomaal vervuild,is het mischien de carterventilatie?
De auto verbruikt verder haast geen olie.
Wie weet dit of heeft dit ook meegemaakt?
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Blauwe rook betekend verbranding van olie, wellicht doet de turbo dat.
Laatste tijd gemerkt of de turbo anders reageerd?
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
De turbo is het niet,deze is in goede konditie.
Als het de turbo zal zijn moet hij konstant roken.
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Als hij geen vloeistoffen verliest is het misschien onverbrande benzine.
Merk je iets aan de motor op dat moment?
Het kan zijn dat een injector zijn werk even niet doet. Met de 850 heb ik weleens gehad dat een injector bleef hangen (permanent inspuiten), toen kwam er ook behoorlijk veel rook uit de uitlaat, meer wit/grijs dan blauw overignes.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Is de olieterugloop van de turbo goed vrij? bij mijn 940 was die bijna helemaal dicht.
Verder de carterventilatie box onder het inlaatspruitstuk eens controleren/vervangen (tientjeswerk) en de slang en t-stuk er van controleren en eventueel vervangen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
Ik zal morgen eens kijken ik denk namelijk dat het de carterventilatie is.
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
Olie retourleiding van turbo naar blok is goed,zo ook de carterventilatie.
Nu denk ik aan de kleprubbertjes van de inlaatkleppen.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
kleprubbers zijn het niet snel, die slijten wel maar er komt eigenlijk heel weinig olie aan de bovenkant van de kleppen, de nokvolger zit er als een emmer overheen. Alleen de inlaatkleppen hebben trouwens seals.
Als het na even stationair draaien is kan het ook zijn dat zich wat olie heeft opgehoopt in de inlaat/inlaatspruitstuk en dat gaat pas weer de motor in als je gas geeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 136
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2008
Nu net mijn bougies eruitgedraaid en ze waren brandschoon.
De olie wordt dus niet verbrand in de motor,maar komt waarschijnlijk in de uitlaat terecht.
Mischien is de turbo de boosdoener.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
controleer je turbo is ik heb het ook gehad heb mijn turbo er toen afgehaald en daar zat toen een km speling op