Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
...5 mei, tankelementdag... deze eerst maar eens een koppie kleiner gemaakt...

[Afbeelding: 2982745030102125362S600x600Q85.jpg]

...deze ook....

[Afbeelding: 2118019110102125362S600x600Q85.jpg]

...zonder al te veel uit te wijden, de 1e poging zat lekker degelijk in elkaar maar paste niet in het gat, ik heb de "bajonetsluiting" over het hoofd gezien...

[Afbeelding: 2099950110102125362S600x600Q85.jpg]

...de 2e ziet er ongeveer zo uit... er zit ook nog een dikke rubberen ring tussen verstopt..

[Afbeelding: 2398415940102125362S600x600Q85.jpg]

... de oude hefboom past ook...

[Afbeelding: 2394106640102125362S600x600Q85.jpg]

...net als iedereen heb ik ook de originele demontage- / montagesleutel in huis...

[Afbeelding: 2473364380102125362S600x600Q85.jpg]

...en zo zit ie op z'n plek...inclusief de nu benodigde massadraad. Links onderin op de foto zie je nog een speciaal gereedschap, kan r geen onderdeelnr. van vinden maar het is de niet onbelangrijke "hersenschuddingdoorvallendekofferbakklepomhooghouder" , later bekend geworden als PVC pijp...

[Afbeelding: 2991086620102125362S600x600Q85.jpg]

...zonder slag en / of stoot gaat het niet, maar, het ding werkt nu tenminste...

[Afbeelding: 2633652220102125362S600x600Q85.jpg]

....resumÃ, heb je een Ralley dashboardje, in ieder geval de 2 1e versies, dan kun je de brandstofmeter met een originele VDO vlotter (46euri voor uiteindelijk alleen de regelbare weerstand...) en wat sloopwerkzaamheden aan de gang krijgen...

[Afbeelding: 2348451390102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Mooi gemaakt! Da's dolle pret al die wijzertjes die uitslaan (ik ben al blij als de temp het doet). Je zou nog een vacuummeter moeten hebben, die gaat ook lekker tekeer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
heb ik ook al aan gedacht, mocht de buitentempmetersensor geen succes worden...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:Verder, omdat het zo koud is buiten, een paar extra rubbers geplaatst...komen van een 240 en zijn deels "gestoffeerd"...


...hier is de deur half in het slot, loopt mooi in de sponning, kan ook eigenlijk niet anders... Geinig wel, toen ik met de 140's begon had je wel al de 240's maar deze rubbers nog niet, ondertussen een hele tijd geen 140 gereden en nu ontdek je dit soort dingen, er gaat een wereld voor je open (van rubber that is..)


...om ze te plaatsen heb ik stevige DZ tape gebruikt (eerst goed ontvet natuurlijk), zo sterk als wat er op zit kun je alleen in de handel krijgen, de consument moet het weer met de bouwmarkt doen (en Bisonkit wordt altijd een drama, gatferdamme), maar het zit op zch goed op z'n plek, als de deuren een tijdje dicht zitten zal het wel lukken (niet dat het r afwaait..) De originele plakstrip heb uiteindelijk met de dremel en een een slijpschijfje verwijderd om te voorkomen dat ik gaten zou trekken in het rubber... (Ik wil wel eens een Zweeds rol plakbad meemaken, me dunkt dat je daar een vergunning voor nodig hebt... :o )

Anywho, ben r nog niet mee op de snelweg geweest maar het zal wel iets schelen anders had Volvo het niet verzonnen. (schelen in geluid haha, hij zal r niet harder door lopen..)
Jambon, wat zijn je ervaringen tot nu toe met de "improved" deurrubbers?
Op snelheid maakt de 142 ook wat geluid, dit zou wel een goede oplossing kunnen zijn. Vanaf welk jaar zijn deze rubbers toegepast? En is het nu een extra rubber stripje wat helemaal buitenop komt (geplakt) of is het ÃÃn geheel met het grote rubber want in het profieltje van de deur( [__] ) zit?
Volgens mij verwijst Ticcie er ook naar: http://volvolvo.nl/index.php/smf/index.p...3#msg82793

Citaat:De naafdoppen (helaas ik heb r maar 3) hebben een slijpschijfbehandeling ondergaan, alle lipjes zijn r af en op 5 punten ingeslepen zodat r wat "inbuiging" kan ontstaan bij het door de velg drukken. Beetje moeite maar het gaat goed, en omdat het gat eigenlijk te klein is krijg je ze alleen met geweld r af.. Bij de bandenmeneer zal ik ze r zelf af moeten halen om te voorkomen dat ie ze indeukt..

ziet er ongeveer zo uit...


.. hier zit r nog wat verf op, inmiddels zijn ze nog eens gepolijst (ze zijn niet perfect..) en plaatselijk uitgedeukt en zitten r op... nu de moeren nog opleuken..

Heeft iemand nog een 140 naafdop over..?!
Had jij de originele 140 kapjes of 240 kapjes? Dit lijkt me wel een goede oplossing. Ik heb ook nog chrome kapjes liggen allen dan van een 240 (jubileum), maar misschien lukt het hiermee niet omdat ze een iets grotere diameter hebben.
Heer Dop.. de rubbers zitten OP de sponning, houdt r trouwens rekening mee dat je af en toe de sponning naar binnen moet stellen (boutjes los, sponning naar binnen boutjes vast) omdat ze toch gaan wijken. Een 2 deurs nog meer vanwege de lengte van de deuren, al gauw 2.83 mtr. (ongeveer) Toevallig de "wijkende"deur van onze Saxo ook even gedaan, geen boutjes want 1 geheel, net als de late 100 serie en verder, dus, raam laten zakken, knie tegen de deur en de bovenzijde deur naar binnen trekken, vervolgens sluit ie weer mooi aan op het rubber. Vooral s'winters valt het je op...

Nee, de rubbers zijn losse delen, en ze vielen me ook pas later op, dus meteen en voorzichtig er af getrokken. Of het wat uitmaakt, tja altijd wel iets, maar de ventilatieruitjes gooien ook behoorlijk wat roet door het eten (vla wordt dan bv een grijsgele tint...) dus echt een referentie heb ik niet, mogelijk hoor ik de ventilatieruitjes juist nu meer. Als ik die met de hand aandruk wordt het nog stiller. Een paar echte windkappen op de sponningen en ook de gootstrips van een 200 zullen zeker schelen...

Naafdoppies zijn de 100 serie versie, inmiddels nog een paar gevonden, en dus #4. De lipjes op 1 mm na er af, is zat. Dan heb je wat "verhogingen" in het blik, die heb ik platter getikt op een buis oid. Vervolgens die locaties met een dun schijfje iets van 12-15 mm ingeslepen, 3 per "verhoging", en dan kun je ze met enig aandringen door de velg drukken, die vallen er nooit meer uit... Dus zelf bij het bandenwisselen verwijderen anders worden ze aan gort geslagen..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Citaat:Jambon, wat zijn je ervaringen tot nu toe met de "improved" deurrubbers?
Op snelheid maakt de 142 ook wat geluid, dit zou wel een goede oplossing kunnen zijn. Vanaf welk jaar zijn deze rubbers toegepast? En is het nu een extra rubber stripje wat helemaal buitenop komt (geplakt) of is het ÃÃn geheel met het grote rubber want in het profieltje van de deur( [__] ) zit?
Volgens mij verwijst Ticcie er ook naar: http://volvolvo.nl/index.php/smf/index.p...3#msg82793

Het is idd een extra rubber, wat geplakt zit met dubbelzijdig tape, bovenop de deur. Het helpt idd weer een heeeeel klein beetje, maar verwacht geen wonderen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Schiet me te buiten, op beurzen staan regelmatig van die "rubbermensen" met verschillende profielen, ook gestoffeerde, Volvo is uiteraard niet de enige. Als daar een goed toepasbaar model tussen zit kun je daar ook wel iets van maken. Nadeel is dat het origineel op de haakse delen onder 45 graden aan elkaar is gevulcaniseerd en 1 geheel vormt, das wat lastiger op te imiteren.. maar dan ben je een stuk goedkope uit. Hebben de andere modellen soms ook soortgelijke rubbers?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Misschien een open deur intrappen, maar waarom geen nieuwe rubbers? Bevalt mij prima! De originele rubbers uit 1970 waren van massief rubber/schuimig spul, de nieuwe zijn van de latere jaren: een holle luchtkamer die dus beter sluit. Je moet wel even wennen aan meer materiaal tussen de deur, maar het werkt goed!
laptoprob schreef:Misschien een open deur intrappen, maar waarom geen nieuwe rubbers? Bevalt mij prima! De originele rubbers uit 1970 waren van massief rubber/schuimig spul, de nieuwe zijn van de latere jaren: een holle luchtkamer die dus beter sluit. Je moet wel even wennen aan meer materiaal tussen de deur, maar het werkt goed!

klopt, alleen deze extra "anti-tocht" rubbers zijn 200 serie en niet op de 140's geleverd, 1 vd posters heeft al ondervonden dat ze nieuw schreeuwend duur zijn, dan is een "beursrubber" wellicht een goed alternatief. Op mijn oude 144 heb ik op zeker moment holle 200 deurrubbers geplaatst, gebruikt welliswaar maar beter sluitend dan de massieve. M'n huidige auto heeft al holle versies. Hoe dan ook, na verloop van tijd vervormen ze toch en gaat de veerkracht er uit.. of beter, de andere kant op..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Dan ga ik toch weer schaamteloos reclame maken voor de VKV. Volgens mij hebben ze die rubbers in het onderdelendepot. Passend voor 140 serie. Ik heb ze op de VKB in Utrecht gekocht...


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.101 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.089 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.713 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)