26 April 2010, 16:03
Ah, de 140 was een 142 ook nog, past allemaal net wat minder goed in mijn 144.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
|
26 April 2010, 16:03
Ah, de 140 was een 142 ook nog, past allemaal net wat minder goed in mijn 144.
26 April 2010, 16:30
tja dat zijn zo'n beetje alle lastige afwijkingen waar we mee te maken hebben..
27 April 2010, 22:12
zelfde antwoord als bij de Stabi post verderop... soort deja vú.. (deja Volvo.. (åter Volvo..) )
De stabi achter vandaag opgehaald, das nog een verhaal apart geworden. Bij de verkoper (ik heb er 15 euri voor betaald) stonden 7 stations. De jongste exemplaren, allemaal uit Italië gehaald (allemaal 2 liters), hadden op 1 na geen stangen, eigenlijk geeneen want hij was r tot verbazing van de verkoper al onderuit.. Een iets ouder exemplaar, ook geen stang. Vervolgens zegt ie doodleuk "haal um dan maar onder de auto uit waar ik mee rijdt (?) hij wordt toch verkocht... ok Maar ook die, een SE versie en Diesel, geen stang. Nota bene de oude 245 die hij zelf houdt heeft um wel, dus dat was no go. Laatste redding, een hele vroege 264, jawel, de stang zit r nog onder (hèhè..) Om een kort verhaal niet onnodig op te rekken, die ligt nu in de kofferbak... Heb r ook de 2 beugeltjes bij waarmee ie bij de "as aan draagarmbevestiging" gemonteerd zit. Ik verwacht dat ik wel iets met vulbussen moet gaan doen, de draagarmen van een 140 zijn immers smaller. Mocht het nou "niks" zijn dan kan ik er altijd nog een IPD stang onder hangen, maar das meteen een stuk duurder, je kunt op gegeven moment ook gewoon tevreden zijn. Ik kreeg trouwens van de voormalige eigenaar van deze... ...de opmerking mee dat ie, na het aanpassen van z'n camber, de achterste stabi er weer af heeft gehaald omdat ie te snel uitbrak, op 2 wielen de bocht door wilde of op bepaalde momenten teveel onderstuur gaf, maar dan heb je het totaal niet over een weg situatie, hoef ik me dus niet druk over te maken.. Morgen maar eens gaan puzzelen... ...en daarna met de stabi..
27 April 2010, 22:40
Veel 245's hebben geen stabi achter omdat ze daar stijvere veren hebben en zodoende al minder kantelen in de bocht. Als ze al een stabi hadden was die vrij dun, 15 of 17 mm geloof ik.
Een stabi van een 264 kan wel eens te dik zijn, zeker 19 mm, je wilt de achterkant eigenlijk niet te vlak. Het is de bedoeling dat-ie een pootje optilt in ruige bochten (en dus aandrijving verliest), anders gaat de achterkant je inderdaad voorbij.
27 April 2010, 23:08
Dan vermoedt ik dat deze r later onder gekomen is, zo dik istie niet.. Beetje negatief camber krijgt ie ook, pootje optillen hoop ik niet, alhoewel een LSD ergens ver weg op het lijstje staat..
Dit lijstje geeft al wat inzicht http://www.volvo200.org/modellen/achterassen.htm maar hoe herken je dat ding (of mis ik een post..?) En hoe herken ik de overbrenging? Nu hangt er de normaal geleverde (140) as onder (?:1)
28 April 2010, 17:56
De Stabi achter is 17 mm dik. Vanmiddag eens wat uitgeprobeerd. Hij is "veel" smaller dan de ruimte tussen de draagarmen, klopt ook wel want die van de 240's zijn breder, maar om nou de hele achterbrug uit te gaan wisselen (alhoewel..)
...eerst de bevestigingsbout van de achteras op draagarm eruit gehaald... Mmmm, mag m'n Bilsteins wel weer eens poetsen zie ik.. ..bout is Engelsch, beugeltje metrisch.. ...uit het laatje... ...nu zijn de beugeltjes ook Engelsch.. ... bout met beugel op z'n plek en de beugel in tegenstelling tot de 200 achterbrug omhoog geplaatst, maar helaas komt dan de stabi tegen het diffhuis klem te zitten. Als ik ze net als de 200 naar onderen laat wijzen komt de beugel te veel onder de achteras uit, is um dus ook niet (geen plaatje van want de stabi bleef niet zweven..) ...dan maar nieuwe gaten boren, daar gebruik ik m'n oude draagarmen voor, werkt wat handiger. Aangezien de afstand tussen de draagarmen ongever 92 cm bedraagd, en de stabi buitenwaarts ongeveer 85 cm is komen er vulbussen op de draagarmen, waar vervolgens de stabi met beugeltje weer tussen komen... er komen trouwens ook stukje dikwandige buis in de draagarmen zodat eea lekker draagt, vandaar draagarm denk ik.. ...morgen maar even naar mr. smid... zal trouwens wel een paar geschikte bouten met een beetje treksterkte moeten halen.. ...ah, Postman Pat... .."chroom" is als nieuw, ik zou de auto wel eens willen zien waar ze vanaf komen... heb trouwens wél de auto gezien waar ze op komen..!!
29 April 2010, 20:47
....stabi eerst maar eens schoongemaakt...
...setje oude draagarmen erbij gepakt... ...nog een keertje onder de auto gekropen om de plaats van de montagegaten te bepalen, ongeveer zo.. ...eerst de bussen r maar eens uit zagen... (speciaal een openklappend zaagblad voor gekocht...) ...iets te diep, je ziet het ook slecht, maakt niet uit, vet r in... ...zonder pers zijn de "diabolo's" wel een feestje. Met een houtboor materiaal weggeboord, gaat wel snel, kruipolie er op / tussen / in / onder (de Sesamstraat uitleg..) , vanaf de andere kant een lompeschroevendraaier r tussen en hij floept r redelijk snel uit... ...bij de buurmen even de kolomboort gebruikt, kun je makkelijker de gaten "in lijn" boren... ...en dan moet ie r zo op... ..helaas (?) is morgen hare hoogheid jarig, niet aan gedacht (heb niks met verjaardagen, alhoewel er nú een oranje reuze tompouce ![]() ... dit laten we maar achterwege...
29 April 2010, 22:25
Aaaah, ik vind die rubbertjes waar de handremkabel doorgaat zo schattig.
29 April 2010, 22:34
ze zíjn ook enig, alleen zo jammer dat ze in notime afscheuren, maar dan blijft r wel het kleinst gemerkte (sub)onderdeeltje over...
edit, doorvoerrubbertje raw voorzijde is kleiner...
4 May 2010, 19:35
.. je moet tegenwoordig en beetje aan de natuur denken, dus kies je een lentetint voor bv een achterwielophanging...
..vanmiddag bij BAS Trucks aangeklopt om even onder de pers de reactiestangrubbers uit te persen, die doen iig niet moeilijk, autobedrijven beginnen meteen over "kan niet want urenverantwoording, moeilijk want kan niet" (l*l niet). De heren waren net klaar met de voorbereidingen voor morgen, het vervangen van zuigers en bijbehoren van een Volvo 6 lijnmotor, alleen iets groter dan wij gewend zijn, ik schat een 12 cm diameter.. kop etc lag er al naast, "alles op een hoop" kan het net in de kofferbak allemaal.. ...daar om de hoek zit een VDO dealer, daar het vervangende (hoop ik toch wel..!!?) tankelement gehaald... ...alleen nog eea overzetten en een massakabeltje erbij, want behuizing is kunststof... ...eerst morgen even droog oefenen, pas als ie werkt "slopen" (maar ja, terug brengen gaat niet..) in principe alleen de rand er af en het geheel onder de oude voetplaat schroeven met de stekkeraansluiting er doorheen.. ...oh ja, ook nog een nieuw schilderij aangeschaft.. (niet echt natuurlijk, tis ut huiskamerraam... (ik leg ook alles uit..)) |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
nieuwe banden merk Camac | volvo142 | 11 | 14.287 |
30 May 2013, 10:37 Laatste bericht: Jambon |
|
van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... | patrick2wd | 11 | 8.955 |
29 October 2012, 13:42 Laatste bericht: patrick2wd |
|
wat nieuwe olie allemaal kan doen... | patrick2wd | 33 | 27.288 |
7 November 2011, 17:07 Laatste bericht: Boele |