Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2009
Heb recent een kop van een sloper afgehaald. Het betreft een B23 A motor. Zelf heb ik ook een B23A motor.
Doel is om de kop te laten reviseren. Daarna te plaatsen. Hoe kan ik nu controleren of ik het juiste type kop voorgaats heb? Ben benieuwd naar de reacties.
gr peter
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tussen uitlaatpoort 3 en 4 staat het modelnummer vd kop, ws. 1000398. Maar zelfs als het een ander nummer is passen alle koppen op alle blokken en werken nog ook. *Behalve de 1000631 natuurlijk*
Eerst (laten) nakijken op scheurtjes en vlakheid (max 0,5 mm diagonaal, 0,25 mm dwars), hoe dik zijn de klepstelplaatjes, zijn alle tapeindes goed, dat soort dingen. Er valt weinig te reviseren, ze zijn goed of niet (meest goed).
Van Turbobricks:
1000160: the oldest head. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. So called "little" head. Used with early b21 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.
1000398: Very similar to 1000160. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. Also so called "little" head. Used with b19, b21 and b23 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.
1000530: Very similar exhaust and intake passages as on the -160 and -398 heads. Always with small coolant passages. This too is a so called "little" head. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on b200 and b230 engines.
1000405: This is a so called "big" head. Has usually big coolant passages, but some are made with small coolant passages. Usually comes with k-jet injector holes, but some are without. The older type of cam cover fits to this, the newer does not. Used with some b23 engines. In euro version the H cam was used with this head on the volvo 242 GT with the b23e engine.
1000531: This too is a so called "big" head. Always with small coolant passages. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on some b230 engines. This is considered to be the best std. 8v head. This head never has the k-jet holes as standard. They can be made to this head though.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2009
Hoi Marc, bedankt voor je reactie. Had de kop van Arjan ( ook actief op dit forum) zijn pechvolvo afgesloopt. Inderdaad heeft de kop die nu op mijn blok zit het nummer 398. De kop die klaar heb staan voor revisie heeft echter nummer 1000180???? Zie ik niet staan in het opgesomde rijtje van jou. Zou je mij kunnen vertellen waar ik die info kan halen? Ik begrijp dat alle koppen passen, maar reageren alle koppen hetzelfde op de motor is het probleem waar ik mee worstel. M.a.w. ben bang straks een gereviseerde kop te plaatsen die niet aan de verwachtingen voldoet.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2009
Nog maar eens goed de kop bekeken en denk dat het een 1000160 is. Affijn hij gaat vanavond naar m'n collega W. Broers in Warmenhuizen voor een revisie. Ben benieuwd. Als hij klaar is gaat hij erop. Zal dan foto's maken en plaatsen. Bedankt voor de hulp Marc1970.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
is de 160 kop muv de kleppen voor de B23A en de B21ET gelijk?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..