Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijden op waterstof
#11
??? De pH is de negatieve logaritme van het aantal mol H+ ionen, dan zou een pH van 10 (zwak basisch, 10 tot de -10de mol H+ per liter) dus onmeetbaar zijn? Dat wordt toch gewoon gemeten in het gemiddelde lab.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Marc1970 schreef:??? De pH is de negatieve logaritme van het aantal mol H+ ionen, dan zou een pH van 10 (zwak basisch, 10 tot de -10de mol H+ per liter) dus onmeetbaar zijn? Dat wordt toch gewoon gemeten in het gemiddelde lab.

Tja, de FAQ op deze website meent ook dat de pH van demiwater ongedefinieerd is:

http://www.lenntech.nl/water-chemie-uitgebreid-ph.htm
Antwoord
#13
Slecht meetbaar omdat er geen buffer inzit, inderdaad, als je je lakmoespapiertje erin steekt verander je de pH al.
Een stukje verder beweren dezelfde TU alumni dat de pH van demiwater 7 is: http://www.lenntech.nl/verband-ph-en-tem...iwater.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Het gaat niet lukken met gewoon demi.water. Er wordt een zuur aan toegevoegd om de electrolyse sneller te laten verlopen. Het geheel schijnt prima te werken bij ong. 20 amp. opgewekt door de dynamo. De waterstof loopt direkt door een plastic slang naar de luchtinlaat Er is dus geen sprake van opslag of druk..Je hebt ook nog ÃÃn of twee "bubbelaars"nodig voor de overloop van het warme water/zuur
het is bijmenging. Doordat waterstof veel sneller verbrand krijg je uiteindelijk betere verbranding , dus hoger rendement en een rustiger loop van de motor ,zowel benz. als (oude ) diesel motoren en (zeggen ze) schoner. Er is geen enkel bezwaar bij de APK. omdat de auto uiteindelijk loopt op de brandstof aangegeven op kenteken zo zei mijn keurmeester
Het geheel werkt vooral goed bij langere afstanden, ongeveer 10% zuiniger,en wat meer souplesse
Antwoord
#15
Hier bij ons op het lab meten we meestal tussen pH 6.0 tot 6.5 op ons demi-water.
Metingen zijn niet met lakmoespapier, maar met de instrumenten die ziekenhuis-labs ook gebruiken.

Let wel: er zijn ook vele gradaties in demi-water, vooral ingedeeld op basis van de resterende (electro-)geleidbaarheid (of diens inverse: weerstand). Het demi-water bestaat dus net zo min als de benzine...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#16
Citaat:Let wel: er zijn ook vele gradaties in demi-water, vooral ingedeeld op basis van de resterende (electro-)geleidbaarheid (of diens inverse: weerstand)

"ons" demiwater (waar ik de auto mee was ) heeft ph 7 en een geleidbaarheid van 0.05 microsiemens/cm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#17
edwin schreef:
Citaat:Let wel: er zijn ook vele gradaties in demi-water, vooral ingedeeld op basis van de resterende (electro-)geleidbaarheid (of diens inverse: weerstand)

"ons" demiwater (waar ik de auto mee was ) heeft ph 7 en een geleidbaarheid van 0.05 microsiemens/cm.

Vandaag ook even gekeken op mijn werk: pH is ook 7. De microsiemens heb ik niet naar gekeken. Maar zijn wel ontzettend laag in ieder geval.

wouti schreef:Het gaat niet lukken met gewoon demi.water. Er wordt een zuur aan toegevoegd om de electrolyse sneller te laten verlopen. Het geheel schijnt prima te werken bij ong. 20 amp. opgewekt door de dynamo. De waterstof loopt direkt door een plastic slang naar de luchtinlaat Er is dus geen sprake van opslag of druk..Je hebt ook nog ÃÂÃÂn of twee "bubbelaars"nodig voor de overloop van het warme water/zuur
het is bijmenging. Doordat waterstof veel sneller verbrand krijg je uiteindelijk betere verbranding , dus hoger rendement en een rustiger loop van de motor ,zowel benz. als (oude ) diesel motoren en (zeggen ze) schoner. Er is geen enkel bezwaar bij de APK. omdat de auto uiteindelijk loopt op de brandstof aangegeven op kenteken zo zei mijn keurmeester
Het geheel werkt vooral goed bij langere afstanden, ongeveer 10% zuiniger,en wat meer souplesse

Ik begin het te begrijpen. Maar: als ik een lpg installatie inbouw en benzine op het kenteken laat staan dan word dit toch niet getolereerd. Nu zal waterstof wel een grijs gebied zijn, maar veiligheid staat toch voorop bij APK en waterstof is toch een ietwat explosief product? Heb je hierover al contact gehad met de RDW?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#18

[duizel-mode aan]

Phoeh! ik geloof niet dat ik het snap ???

Citaat:geleidbaarheid van 0.05 microsiemens/cm.
Citaat:lage dichtheid van ionen.
Citaat:De pH is de negatieve logaritme van het aantal mol H+ ionen.

Desalnieettemin grappig om te lezen, en ga vooral door Big Grin

[duizel-mode uit]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#19
Snelle uitleg:
Geleidbaarheid (microsiemens) is de mate waarin het water stroom geleid. Hoe lager de geleidbaarheid hoe "schoner" het water.
pH is de zuurgraad van het water.
Zover heb ik het begrepen op mijn werk, correct me if I'm wrong.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#20
Zie deze Wiki pagina voor de definitie van pH:

http://en.wikipedia.org/wiki/PH

Voor zover ik mij de colleges Elektriciteit en Magnetisme goed herinner en scheikunde van de middelbare school.... Water (H2O) is een isolator (i.e. geleid geen electriciteit) omdat er geen "vrije ladingsdragers" zijn. Een atoom bestaat uit een kern met positief geladen protonen en neutrale neutronen, met daaromheen een "wolk" van negatief geleden elektronen (de zogenaamde "elektronenwolk" of "electron cloud"). Het chemisch gedrag van een atoom wordt veroorzaakt door de configuratie van de elektronenwolk. In een metaal zijn sommige elektronen niet gebonden aan een individueel atoom, en deze elektronen zijn min of meer vrij om te bewegen, zogenaamde "vrije ladingsdragers". Men spreekt dan van een "geleider". Zijn er geen vrije ladingsdragers, dan is er sprake van een (elektrische) isolator. Halfgeleiders (chips en ICs) zitten er een beetje tussenin.

Water is dus niet echt een geleider. Maar water ondergaat een evenwichtsreactie:

H2O <-> H+ + OH-

Dus in normaal water zijn altijd H+ en OH- aanwezig. Dus er zijn wel degelijk vrije ladingsdragers en water is dus zwak geleidend (vandaar dat je de geleiding van water kan meten). Door een zuur of een base toe te voegen, kunnen er meer H+ en OH- ontstaan dan in "normaal water". Het water wordt zuur of basisch, en de geleiding verandert een beetje.

In normaal water zitten allerlei (kleine) verontreinigingen. Een goed voorbeeld is keukenzout (NaCl), dat ontleed naar de ionen Na+ en Cl-. Deze ionen vormen vrije ladingsdragers, die de geleiding verhogen. De geleiding van puur water is dus lager dan de geleiding van "normaal" water waar wij dagelijks mee te maken hebben.

Moraal van het verhaal: extreem goed demiwater is zeer puur water, en heeft de laagste hoeveelheid vrije ladingsdragers. Dit correspondeert met een pH van 7. Die pH kun je bijna niet meten, omdat de meting van de pH gaat via de geleiding. Dus de pH van demiwater kan je alleen met de juiste apparatuur meten.

De toevoeging van zuur aan een electrolyse-cel heeft twee effecten: de geleiding van het water gaat iets omhoog. Maar een belangrijker effect is (denk ik) dat de neerslag van verontreinigingen op de electroden wordt tegengehouden. Daardoor kan de electrolysecel lange tijd werken met hoog rendement.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het energetisch uit te leggen is dat rijden met "waterstofbijmenging" een verlaging van het brandstofverbruik op gaat leveren.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.143 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 14.848 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 6.544 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 9.208 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 6.466 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  V70 uit 2008: motor valt uit tijdens rijden!! Danielles 5 5.372 13 February 2016, 19:53
Laatste bericht: Madman
  Volvo 940 valt uit tijdens rijden Volvoson 11 11.746 8 June 2015, 10:33
Laatste bericht: Volvoson
  Motor valt uit tijdens het rijden! 2004 Volvo V70 automaat dweide 3 8.792 20 February 2015, 11:12
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon stopt tijdens rijden en start helemaal niet meer (LPG / benzine) Nelis 7 6.434 6 December 2014, 23:47
Laatste bericht: Marc1970
  244 met b21 en automaat slaat zomaar af tijdens rijden. Probleem?? Edmondson 5 3.978 23 March 2013, 11:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)