Topics: 289
Bougies doen het, pingelen ook. das jammer...
Tijdens het ritje even naar Cranenbroek gereden, ideale winkel voor lompe materialen, en minder lompe trouwens ook, lage prijzen.... Ik moet nog wat metertjes kwijt en weet dat zij een goedkoop, ouderwets houdertje hebben...
...6 euri (ipv Autostyle voor bijna 40)
..modieus zilver, even de metertjes r in geprikt...
...met de slijptol wat model er in gemaakt en de voorzijde meteen wat minder hoog, het dashbord heeft een flauwe knik en die volgt ie zo beter, inmiddels ligt ie al met de 2e laag "ralleyzwart te drogen...
![[Afbeelding: 2008875520102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb18.webshots.com/12753/2008875520102125362S600x600Q85.jpg)
Normaalgesproken moet ie geschroefd worden maar ik ga geen gaten in een heel dashbord boren. Eerst met dz tape proberen, daar heeft het originele bakje bovenop ook jaren mee vastgezeten. Als dat niet lukt komt ie op een plaatje waar veel meer tape onder kan, blijft ie beter zitten, hij is nu hol. Op het dash van een vroege 200 zit zo'n speakerplaatje, daar zou ie ook mooi op kunnen worden gemonteerd.
Oliedruk metertje is trouwens over want die zit al in het Rallyepaneel, er moet dus nog een andere komen, weet nog niet wat. De sensoren voor buitentemp en olietemp heb ik ook nog niet. Helaas is de 245 waar alles in zat op de sloop al gedemonteerd en afgevoerd, gelukkig heb ik deze metertjes kunnen "lenen" maar vergeten de sensoren er uit te draaien...
Topics: 42
Mooi houdertje, maar is het niet mooier om in je middenconsole iets te maken, zodat daar alle metertjes zichtbaar zijn? Volgens mij was er plek over toch?
markfranken schreef:Mooi houdertje, maar is het niet mooier om in je middenconsole iets te maken, zodat daar alle metertjes zichtbaar zijn? Volgens mij was er plek over toch?
Jawel, maar meters moeten "voor je neus" zitten. Voor de 140 was nooit een dashboard console, wel in de Amazon, losse "potjes" met bv klok, toeren... En aangezien (vindt ik) het oude dash nog overenkomsten vertoont met de Amazon kan het nog wel, kan alleen het originele bakkie niet meer kwijt, misschien links of rechts maar het moet geen bende worden. Immers hangt de voorloper van de 2 serie pennenbak ook al aan het dashboard, wel herstelt want hij zit met 2 beugeltjes om de onderste rand geklikt en als je er iets te hard tegenaan stoot breekt het rastertje en sneuvelt ie. Vindt maar eens een 2e... Dus heb ik van een "grote" plaat alu een "beugel" gemaakt die dezelfde functie vervult, zwart gespoten en met kleine popnageltjes aan elkaar gezet, en die zit lekker solide aan het dahboard vast, en je ziet er nauwelijks iets van, das gelukt.
Nu de klokkenwinkel nog, ik denk r alleen net aan dat r eerst een 3e klokje bij moet voordat ik um kan vastplakken, anders moet de boel r weer vanaf. Aan de achterzijde loopt strks een stukje draadboomkous, die verdwijnt vervolgens id middelste ventilatiesleuf om vervolgens achter de zekeringkast weer uit de slang te komen en naar de diverse aansluitingen loopt..
Ik denk dat ik voor een voltmetertje ga, als iemand r nog eentje heeft? eventueel ruilen tegen de oliedrukmeter..? (tot 5 bar overigens)
roestbruin kan mooi zijn, maar liever niet, het materiaal heeft nog niet zoveel "geleden" dus maar ff goed ontvet...
...en de viltstift er over, gaat altijd netter als je de boel op de werkbank hebt liggen maar alla... Skoda RS groen...
...vloekt een beetje met het blauw, maar dat zie je toch niet, in de winter is het bewolkt, en morgen gaan de "zomerslofjes" er op...
..dit ding is nu zwart en zit er inmiddels ook al op met de bedrading er in... "Hoe heb je dat gedaan..?!" Nou, plaatje gemaakt, volgt zo ongeveer de vorm van het dash tot aan de ontwasemingsleuf. Daartussen gaat de bedrading naar beneden, en die gaan onder de behuizing al door een gat heen en onder het plaatje door. De behuizing komt met 4 scroefjes vast te zitten aan het plaatje, plaatje zelf zit met dzt aan het dash geplakt, je moet iets, kunt het toch niet helemaal verstoppen en ik wilde het ding niet tegen de ruit plaatsen...
..van de SU set heb ik een filtertje geleend, gaten in de voetplaat aangepast en dan kan ie ook op de Stromberg...
...wel een beetje leeg zo, het stuk HWA wat je ziet is in het verlengde van de voorverwarmklep geplaatst, zo pakt ie toch wat warme lucht als het koud is... Tis niet de mooiste oplossing maar zo lang zal het r niet zitten..
...mmm, hier mist iets...
...maar daar heb ik wel iets voor natuurlijk, het uiteinde van de nw pook kan er mooi in! Eerst de bijgeleverde rubberen O-ring in de goed gereinigde houder, is om de eventuele afwijkingen op te vangen en om te voorkomen dat de boel gaat rammelen, ik denk dat ie van tijd tot tijd wel vervangen zal moeten worden... :'( ...de ringen in de gaffel komen te vervallen evenals de originele stift..
![[Afbeelding: 2604205320102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb41.webshots.com/41064/2604205320102125362S600x600Q85.jpg)
Ok, de nw pook. Wat je ziet zijn de alu gedraaide ringen ipv de plastic met rubber ringen. Wat je hier ook kunt zien zijn een aantal groeven, hiermee kun je de afstelling vooraf bepalen die je wilt hebben, vooralsnog staat ie bij mij in de "langste" stand.. Eea past strak maar zeer netjes. Na wat gepiel heb ik de onderste ring met wat vet aan de middelste "ring" geplakt, ik dacht die blijft wel zitten, dat dan niet. Wat r gebeurd is dat je feitelijk de boel wel wilt vast houden maar je vingers zitten dan ook meteen id weg. Zodra je de onderste ring met daar in de middelste in het gat laat zakken valt ie meteen naar beneden. Het is dan de bedoeling dat de 2e ring er recht achteraan gaat, anders gaat ie klemmen, vooral geen hamers erbij. Ik heb met de drevel wat rondom getikt en uiteindelijk valt ie ook naar beneden en op z'n plek. Tegelijkertijd moet de pook beneden in de gaffel van het schakelmechanisme vallen. Paar keer geprobeerd maar het gaat uiteindelijk prima. Vervolgens gaat de 3e ring in de houder om eea op te sluiten met de originele Seegerring, heel strak allemaal...
![[Afbeelding: 2367342920102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb49.webshots.com/46128/2367342920102125362S600x600Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2698092060102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/42530/2698092060102125362S600x600Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2653682290102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/44259/2653682290102125362S600x600Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2134970880102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb41.webshots.com/13736/2134970880102125362S600x600Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2491575020102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/46435/2491575020102125362S600x600Q85.jpg)
...en dan ziet ut r boven de grond ongeveer zo uit, de pook staat ook wat naar je toe gebogen, voor geval je r niet bij kunt natuurlijk...
... moet er nog de nw stift worden geplaatst...
...onder de grond zie je dan dit, en nu moet je je monitor even op z'n kant houden, lukt wel, pas op je snoer... ok, er zat nog een heel klein beetje ruimte tussen de pook en de vork, daar heb ik nog een koperen ring tusen gefriemeld...
Ok, conclusies tot nu toe, remmen, nou ja, die zijn groen. Filtertje, hij pingelt zowaar minder nu, en ik dacht al dat ie toch ergens valse lucht trok, nu krijgt ie in principe meer lucht...!?? Pook, schakelt korter, maar mag wat mij betreft 1 of 2 tandjes korter maar kan helaas niet zonder de boel er uit te trekken, overigens, hoe korter ie schakelt des te "hakeriger" of zwaarder het wordt. Knopje werkt mooi, bijna een "tiptoets".. Klokjes, wordt vervolgd, inmiddels geboden op een voltmetertje...
Vandaag even naar Limburg op en neer geweest, stukkie snelweg. De start was echter apart. Vlakbij getankt bij Gulf, 98. Half flesje Wynns "spul" erbij gekiepert, voor reiniging etc. Nou houdt ie van tijd tot tijd in en sloeg zelfs af toen ik het pompstation in inreed. Afgerekend en niet starten... ??? Pedaal op de grond en na nog 2x bijna te lopen slaat ie aan met een bak rook... ??? Ik begin nu serieus aan een koppakking te denken... maar, geen verlies van vloeistof, geen gepruttel in het overloopreservoir, geen koffiemelk in het carter en de rook verdween ook... Het stonk ook niet naar koelwaterdamp oid. Even gedacht aan het spul uit het flesje wat wellicht naar de bodem zakt en als eerste bij de carb uitkomt, maar hij had daarme nog niet gelopen, dus dat kan niet. Waar komt dan plotseling de witte rook vandaan, verdwijnt ook weer... Affijn, Limburg op en neer, 3000-3500 tpm gedraaid, afgezien van een beetje neigen naar inhouden (de carb staat te rijk..) loopt het zonder dralen, pakt op zich goed op, zelfs in OD, boven 3000 pingelt ie niet... schiet mij maar lek..
Oh en hij blijft opeens harder stationair draaien, inmiddels terug gedraaid naar 800 ongeveer...
Nou stond ie op winterrubber, en in 185 kun je kiezen tussen 65 serie, kleinere diameter dan standaard, of 70serie, iets groter... Met mijn 65 serie er op, ik had al door dat de meterafwijking echt wel negatiever is, heb ik de spatlappen ad achtezijde gemonteerd...
...vandaag het best wel grotere zomerrubber r op, en ja hoor, band bijna tegen de spatlap met houder, tijdens het rijden toch wel. Plus, doordat ie enkele cm's gezakt is duwt de Panhardstang de koets naar rechts en ligt de as feitelijk iets naar links onder de auto, verklaart ook waarom ie links aanloopt...
...iig met de vuist de strip maar wat optaters gegeven zodat het nu een stuk minder is, morgen de strip in de spatbordrand ipv er op monteren (rubber r over) , scheelt wel weer 5mm. Genoeg is voldoende.
...en zo istie weer thuis...
Ritje naar huis op zogezegd het grotere zomerrubber, met de TomTom voor de werkelijke snelheid geeft ie op de klok bijna de juiste snelheid, dus een grotere band lost ook voor een deel de afwijking van je meter op. Tja en verder, ondanks een lagere sectiehoogte comfortabeler maar ook koersvaster. Zo rijdt ie lekker, glijd bijna.. ook vanwege de heren Bilstein natuurlijk..
Oh en nog een voordeel van groter rubber (autobanden hè.. tsss) , die te korte 1e versnelling wordt nu iets langer, en das wel prettig, hij is gewoon te kort. Dat heeft de M40/41 al, en deze M46 ook. Ben toch echt benieuwd welke uitvoeringen langere 1's hebben..! hij komt met dit blokkie echt wel van z'n plek af..
Topics: 12
Vanaf 1973 is de eerste versnelling wat langer. De bak met OD die ik in de verkoop heb is een 1973 uitvoering.
Ik had ooit een 144E GL ("75), daar zat ook een M40 met langere 1 in, die heeft 13 jr in m'n "69er gezeten, was toch prettiger. Ik weet dat een M46 er ook in "lange uitvoering" is, maar in welke auto of heeft ie wellicht een code...
Topics: 163
Ziet er erg goed uit zeg.
Die oplossing met de ruitenwissersproeier was ik ook van plan, ik heb ook die snowcap. (velgen ook trouwens, en zie wel meer leuke "voorbeelden").
Trekt de motor niet ergens valse lucht (gezien het stationair)?
ja heb ik eigenlijk al een keer nagelopen, hij draait nu weer netjes sinds het "moment" van vanmorgen, paar keer ploffen, aanslaan, rook en lopen.
Nagelopen al eerder met een draaiende motor en een bus remmenreiniger, geen sjoege. Nu gaat het hele spul r wel vanaf maar kan simpelweg niet uitstaan dat ik dit niet kan traceren, het zijn nou niet bepaald motoren waar je hogere wiskunde voor nodig hebt, een T-Ford heeft bwv dezelfde opbouw... En wat veroorzaakt nou snotverdorie witte rook nadat ie is afgeslagen...?! Tis de paus niet...
Topics: 78
Citaat:
Oh en nog een voordel van groter rubber (autobanden hè.. tsss) , die te korte 1e versnelling wordt nu iets langer, en das wel prettig, hij is gewoon te kort. Dat heeft de M40/41 al, en deze M46 ook. Ben toch echt benieuwd welke uitvoeringen langere 1's hebben..! hij komt met dit blokkie echt wel van z'n plek af..
Je hebt natuurlijk ook nog de a.as met een korte verhouding...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
|