Berichten: 26
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2009
Wie heeft er een oplossing? Ik gebruik mijn 264 niet dagelijks. Gevolg is dat ik regelmatig met een lege accu zit. Het vreemde is dat de auto tijdens wintersport bij -10 tot -15 na een week buiten gestaan te hebben gewoon startte. Na weer thuis te zijn en nu het dooit en vochtig wordt heeft de auto na twee dagen stil staan weer problemen met starten. (lege accu)
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Ik zet op m'n oude auto's altijd een massasleutel die de massa van de accu onderbreekt.
voordelen;
-nooit lekstroom, accu blijft hierdoor fit
-kortsluit/brand beveiliging (volvo's elektra staat niet zo heel hoog aangeschreven bij de 200's)
-anti-diefstal/joyriding
-makkelijk bij klussen aan de elektra van je auto, accu is in een handomdraai afgekoppeld
nadelen;
-radiogeheugen is steeds leeg
-klokje houdt er mee op
-je moet er aan denken als je uitstapt
Maar je kunt natuurlijk ook de illegale verbruiker opsporen door een multimeter in je stroomkring te plaatsen en je zekeringen 1 voor 1 te trekken waarbij je de resultaten noteerd.(laat je niet foppen door de binnenverlichting ;D)
Als je alle zek. hebt gehad weet je welke kring verantwoordelijk is voor hoeveel stroom en kan je in de bewuste kring verder zoeken naar bijv. stromvretende alarminstallaties en aanverwante artikelen.
succes
Berichten: 26
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2009
Dank voor je reactie, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het lekspanning is. Bij een temperatuur van -15 tot -20 heeft hij een hele week stil gestaan en was het starten en lopen.
Wiebe
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dus het probleem is niet de accu maar de ontsteking? Oude bougiekabels en stroomverdelers vol zout en stof kunnen slecht tegen vocht, je zou ze eens kunnen schoonmaken/vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
je zegt in je openingstopic;
"Na weer thuis te zijn en nu het dooit en vochtig wordt heeft de auto na twee dagen stil staan weer problemen met starten. (lege accu)"
bedoel je nu dat je de accu zelf leeg-start in een poging de motor aan te laten slaan
of,
kan je niet starten wegens een lege accu?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Engels is in deze duidelijker: "doesn't crank" = motor draait niet rond, "doesn't start" = draait wel rond maar start niet.
Zou je "de motor zwengelt niet" kunnen zeggen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
bij zwengelen zie ik meer iemand voorovergebogen aan een slinger draaien die ergens "voor uit de bumper komt" ;D
je zou ook kunnen zeggen; tornen, maar ik ben het met je eens dat het vaak erg verwarrend is in de gewone spreektaal.......
Berichten: 26
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2009
In antwoord op gedrieen:
Bougie kabels en verdeler kabels zijn hageltje nieuw
Op de vraag of ik hem leeg start, neen hij is leeg of heeft niet genoeg power meer om de startmotor rond te krijgen.
Volgens mij draait je motor pas rond als deze loopt. Voor zover mijn kennis is. Op het moment dat er een ontsteking is dan gaat de motor pas draaien, toch ;-)
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Wordt je accu wel (voldoende) bijgeladen?
Ruwe indicatie is even de spanning te meten als de motor loopt, 14-15Volt geeft aan dat de dynamo laadt, hoeveel is onduidelijk, maar je weet in ieder geval iets.......
8-12Volt geeft aan dat er zeker niet wordt bijgeladen.
Het kan ook zijn dat de dynamo al heel druk is met het voeden van achteruitverwarming,aanjager,stoelverwarming en aanverwante zaken.
Dan blijft er voor de accu niet veel meer over vrees ik, zeker als de ritjes kort zijn.
Berichten: 26
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2009
Dynamo is in orde, dynamo geeft 14,2 V af. Dus de accu laat wel bij. Ik kan natuurlijk heel simpel een nieuwe accu kopen maar dat is ook zonde geld als daarmee mijn probleem niet opgelost is.