Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
ah ok, ik zie en zag nog sterretjes van vannacht natuurlijk, als daar rubber tussen heeft gezeten is het niet verwonderlijk dat dat door ouderdom verdwijnt. Fiber of nylon is dan een beter keus.

Happy (en gunstig) "10 allemaal....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Met oud ende nieuw nog iets nuttugs gedaan dan..? jawel hoor, een paar kunststof "240" binnenschermen gehaald, beetje aangepast en in de voorschermen gefrommeld...

[Afbeelding: 2529320280102125362S600x600Q85.jpg]

...eerst de spatlappen met steuntje er af, binnenscherm er in, met deze temperatuur niet van harte, plaatselijk wat afgeslepen of ingeslepen en het zit. Er moeten nog wel wat schroefjes door maar doe ik later wel, eea zit nu al behoorlijk op z'n plek..

[Afbeelding: 2171366130102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2198687420102125362S600x600Q85.jpg]

Heeft een "240" nu wel of niet kunststof achterschermen?? Anders nog twee om te verbouwen voor achter.

Dan nog wat gekleurde spaghetti voor de aansturing van de OD...

[Afbeelding: 2487233810102125362S600x600Q85.jpg]

...het zwarte relais is elctronisch voor de LED richtingaanwijzers...

[Afbeelding: 2440360640102125362S600x600Q85.jpg]

...en een berenvel achterin, of... nee toch niet, tis vloerbedekking van een 245...

[Afbeelding: 2153062490102125362S600x600Q85.jpg]

Achter past nog niet helemaal, beetje snijden zo links en rechts, oa voor de kachel uitlaatjes op de vloer maar valt al redelijk op de plaats...

Voor is makkelijker, enkel een stukje er uit voor de kogelgewrichtjes van het gaspedaal. Bij de voorzijde stoelframe moet nog iets maar komt wel, das bij een "240" net anders. Valt me op dat de tunnel van een "240" toch weer hoger is, in de hoogte heb ik ruimte, daar heb ik zolang het leren pookhoesje van de "700" tussen gefrommeld met wat schuimrubber in het gat. tsjesus daar komt een bak kou uit met dit weer, helemaal als je er achter komt dat de kachelkraanbediening ergens los zit... (en de 2 luchtkleppen stonden ook nog open, toen ik de auto ophaalde was het +32..)

Meteen de "wintervloerbedekking" er op die ik onlangs uit een 140 van de sloop heb gehaald, tientje..

[Afbeelding: 2736140550102125362S600x600Q85.jpg]

EÃÂn van de meer belangrijkere zaken is natuurlijk de armleuning...

[Afbeelding: 2089808930102125362S600x600Q85.jpg]

...rechts onderin ligt een nieuw tunnelbakje (gekocht op de beurs) voor en korte pook met gat voor klok, helaas past die dan net weer niet onder de kast onder het dashboard, jammer weer.. Ik ga ens kijken of ik een bak van een 240 passend kan maken, met skai overtrekken, past ie mooi bij de rest, d'r zal ook nog ergens een radio in moeten...

en zoals in de wintertopic, er zit toch winterrubber op (gisteren eentje lek gereden..) dan maar even de tuin in..

[Afbeelding: 2425636440102125362S500x500Q85.jpg]

Dinsdag komt ie naar huis. De OD werkt, zij het dat ie met een "bonk" inschakeld maar ook zeer snel. Uitschakelen (4 - neutraal - 4) ook goed. Een familielid heeft um in een MGB en dat verloopt ook niet zo vloeiend maar wel al 15 jaar probleemloss en nog nooit iets aan gedaan...

Na wat gezoek met de ontsteking start ie redelijk op de stromberg, maar stinkt behoorlijk naar benzine dus moet waarschijnlijk worden afgesteld. Hij pingelt behoorlijk op dit blok, na 3000tpm ongeveer stopt dat (einde vervroeging) Ik heb inmiddels de vacuum vervroeging weer afgedopt dus dat valt al weer af, dinsdag maar even zien wat ie doet. De combi kwaliteit benzine, onsteking tijdstip en wellicht te rijk zal zeker eea veroorzaken.

Inmiddels al even overleg met Autotune gehad over de injectie, komt neer op maximaal 1500 euri (zeer ruime en veilige raming), maar zeer waarschijnlijk minder voor de LPG installatie en injectie, zowel LPG als benzine. Wel alles zelf inbouwen... Dan is het carburateurverhaal einde oefening. Ik wil gebruik maken van een E of F luchtinlaat waarop nokken voor de benzine injectoren worden gelast en ook de sproeiers voor LPG worden ingeboord. Met een open luchtfilter er op vormt dat in principe een airbox, en "Bob's your uncle" (Frans of Harrie kan ook..)

En dan thuis de laatste eindjes afwerken. (Als het UWV niet al te lastig doet heb ik daar nog wel ff tijd voor.)

fortsätta.. (to be continued..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Mijn overdrive gaat ook niet bepaald soepeltjes, maar als je koppeling intrapt is het net alsof je een normale 5e versnelling kiest.
Ze raden ook aan in het instructieboekje te koppelen bij het inschakelen (en geloof ook met uitschakelen, maar dat doe ik niet gaat soepel zat)

Slim van die binnenschermen, en bij mijn weten heeft een 240 ze nooit achter gehad, een 740 wel. Je kunt dan wel weer aftermarket achterschermen krijgen voor de 240.
760 | Groen | Snel
Het beste is (wat ik heb begrepen) om de overdrive gewoon te behandelen als een 5de versnelling. Dan gaat de boel het langste mee en heb je er het meeste plezier van.

De overdrive is ook niet iets wat je graag wilt vervangen.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
het OD schakelen verdeelt de meningen nog al eens, maar idd, ik zou zeggen, boven 1000kg koppelen, daaronder maakt de OD de dienst uit. In mijn geval schakelt eea zoals bij een 200/700. De schakelaar bedient het relais, relais neemt functie schakelaar over. Pas wanneer ik van 4 naar neutraal ga schakelt de bak middels de massa schakelaar het relais af. en wordt de solenoid niet meer bekrachtigd.

Wel een ander geintje, volgens mij is de bakverhouding tov de km aanduiding anders. Ik had um op 4200 tpm in 4 en dat was altijd 120 kpu, nu dus niet. Wellicht zijn de stappen 1 tot 4 bij een M46 allemaal wat korter en de OD eigenlijk een 4,5?!

Die binnenschermen, aftermarket heeft ook een mooie set voor een 140 serie, voor/achter op de beurs voor 100 €, op zich niet duur maar op deze wijze 40 € v/a.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Zo! Dat schiet alweer op zeg! Plaats je die binnenschrmen met klemmen of schroef je die gewoon in je normale binnenschermen?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
ah ook wakker, uhm, er zitten ribbels op de rand waarme ie zich om de spatbordrand "klemt" , verder zit ie bij mij dus achter de spatlap houder, kan geen kant uit, de rest is een beetje passend maken en netjes met parker en carroseriering (RVS) vastzetten, dan wel eerst kijken of die parker niet ergens plompverloren op je binnenscherm opduikt, anders vanuit onder boren en van uit de motorruimte een "origineel" boutje met moer en ring onder (en de kwast met vet paraat..!)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Citaat:Wellicht zijn de stappen 1 tot 4 bij een M46 allemaal wat korter en de OD eigenlijk een 4,5?!

De 4e vernelling is zowel bij een m40/41 als bij een m45/46 een prise direct (dus een 1 op 1 verhaal)
Grille smoelt leuk...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
heb je gelijk in, eens nazien of er verschillende overbrengingen zijn tav de kabelaandrijving, de M46 zit/zat immers in verschillende types.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
beetje vreemd fotootje...

[Afbeelding: 2866652630102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.288 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.955 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 27.290 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 31.049 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)