Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
#91
Je maakt hele begrijpelijke technische tekeningen! Maar eh, ik heb het gevoel dat er weinig van de oorspronkelijke sterkte van de dwarsdrager overblijft. Door hem te verschuiven maak je eigenlijk de dwarsdoorsnede de helft kleiner. En dan ook nog een flink gat voor dat oliefilter erin zagen.

Waarschijnlijk was het ding 200% te sterk, zal nog wel genoeg overblijven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#92
Marc1970 schreef:Je maakt hele begrijpelijke technische tekeningen! Maar eh, ik heb het gevoel dat er weinig van de oorspronkelijke sterkte van de dwarsdrager overblijft. Door hem te verschuiven maak je eigenlijk de dwarsdoorsnede de helft kleiner. En dan ook nog een flink gat voor dat oliefilter erin zagen.

Waarschijnlijk was het ding 200% te sterk, zal nog wel genoeg overblijven.

Ik moet hetnog wel in de gaten houden hoor, het is wel bijna 4 mm dik allemaal, we'll see..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#93
Citaat:Bijgevoegd een foto-tje. Ik ben een beetje huiverig met posten op het v44 forum daar ik niet echt op de reacties zit te wachten in de trend van:

- ''Waarom monteer je uberhaupt een 2,5'' 421 spruitstuk,''
- ''Zonde dat je je auto niet origineel houdt!''
- ''Dit gaat nooit passen'' etc.''

Wees niet bang.
Op dit forum kan het niet gek genoeg worden....
Originaliteitfreaks moeten lekker bij het V44-forum blijven.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
#94
edwin schreef:
Citaat:Bijgevoegd een foto-tje. Ik ben een beetje huiverig met posten op het v44 forum daar ik niet echt op de reacties zit te wachten in de trend van:

- ''Waarom monteer je uberhaupt een 2,5'' 421 spruitstuk,''
- ''Zonde dat je je auto niet origineel houdt!''
- ''Dit gaat nooit passen'' etc.''

Wees niet bang.
Op dit forum kan het niet gek genoeg worden....
Originaliteitfreaks moeten lekker bij het V44-forum blijven.

Uiteindelijk beleeft een ieder de auto, of welke hobby om het even, op zijn manier, het plezier blijft hetzelfde. En origineel, och, in dit geval heeft Volvo een aardige kast gevuld met "niet originele" spullen, maak er gebruik van.... Zolang ht maar geen spulletjes van autoshop de kromme velg zijn... ( moet ik wel gaan oppasen met m'n grilletje... :-X )

Als het om verbeteren gaat noem ik het evolutie, deze zag ik op een gevel...

[Afbeelding: 2643639780102125362S500x500Q85.jpg]

of wordt het nu te filosofisch... :Smile

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#95
Nou, wat een feest, "even" een M46 aan een B20 knopen. Inmiddels ben ik er achter dat de 30 mm welke de draagbalk voor de M46 moest worden aangepast nog een staartje heeft.

De onlangs gereviseerde "korte" aandrijfas voor een OD bak, blijkt (na eerst de kleine flens op de achteras te hebbben gewisseld door een grote) ook 30 mm te lang te zijn....... dus... maandag een standaard as inleveren en laten inkorten tot korte as minus nog eens het verschil tussen M41 en M46. Niet echt op gerekend... De gereviseerde korte as blijft "op de plank", zonde om te verbouwen...

Vervolgens dan maar met het 4-2-1 spruitstuk aan de gang, eerst even op het oude blok geprobeerd, tezamen met het SU'setje. Dat gaat wel goed, er zit immers niks omheen.....

[Afbeelding: 2204416980102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2139930210102125362S425x425Q85.jpg]

...maar dan, het spruitstuk wil in de auto niet echt over de tapeinden, dwz, niet zonder geweld. Nadere inspectie toont dat de bovenzijde van de collector, uiteinde spruitstuk, zit klem tegen de onderzijde van de versnellingbak-draagbalk. En die moet er toch echt onder......!! (toch..?!)

[Afbeelding: 2713119210102125362S425x425Q85.jpg]

Uitlaattape een stuk verwijderd, met gepast geweld een putje in de collector geslagen (paar mm maar), van de onderzijde draagbalk plaatselijk enkele mm's verwijderd.....

Het ding kan ik nu wel fatsoenlijk op de tapeinden krijgen maar nog zit ie tegen de draagbalk. Waarschijnlijk zal ik het balkje nog een keer doorhalen en het deel boven de uitlaat hoger plaatsen, maximaal 10-15 mm, want dat zit de balk tegen de bodem. Lukt dat niet dan zal er eentje moeten worden gemaakt welke onder de uitlaat door loopt en vervolgens omhoog naar de originele montagegaten in het "chassis".

Maar verder eigenlijk (pfff) best wel ruimte, boven de draagarm ongeveer 10 mm...

[Afbeelding: 2709500740102125362S425x425Q85.jpg]

...tussen "chassis" -balk 15-20 mm...

[Afbeelding: 2210232590102125362S425x425Q85.jpg]

...en blok ook zoiets...

[Afbeelding: 2324996530102125362S425x425Q85.jpg]

...dit is trouwens de extra zender die bij de oliedruk meter in het Ralley setje hoort, extra draadje trekken dus..

[Afbeelding: 2618961300102125362S425x425Q85.jpg]

... verder doorgeborduurd, vervolgens is de Simons uitlaat te lang tov het spruitstuk met alle verlopen om de boel te kunnen koppelen....

[Afbeelding: 2778942520102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2713119210102125362S425x425Q85.jpg]

Dus een centimeter of 4 van de collector af, en zo nog wat centimeters op rechte stukken buis "gevonden", die past dan in ieder geval wel. De ophangsteun welke hier nog op de (vlam-) demper staat is door het opschuiven van het systeem 13 cm naar achteren verhuisd. Deze is inmiddels van de pijp af en wordt met een uitlaatklem D70 mm weer op de oude plaats gemonteerd zodat ie weer aan z'n rubbers kan.

[Afbeelding: 2753673170102125362S425x425Q85.jpg]

Alles wat er bruin uit ziet is idd redelijk dun geworden, dus zal na het experimenteren worden vv door RVS, zal van de zomer worden. Eens zien of Ferrita de Simons kopieert...

Maandag verder, eens zien of ie lopen wil op de SU's, eerst de electronische ontsteking een plekkie geven. In principe werkt ie wel, hij heeft vorige maand voor de overbouw nog prima gelopen, maar dan met een Webertje. Och, lopen zal ie wel, met SU's kom je immers altijd thuis...\

Overigens alvast wat (minimale) voorbereidingen getroffen voor de LPG injectie. Per cylinder een gat met M6 draad in het spruitstuk getapt en voorlopig afgedopt, zie imbus boutjes...

[Afbeelding: 2178292710102125362S425x425Q85.jpg]

..mocht ie stationair niet lekker willen lopen, vanwege het korte traject (door de lage frequentie bij stationair kan ie "van elkaar gaan snoepen" ) is er de mogelijkheid om niet 4 maar 2 sproeiers te monteren, en wel in de voet van de SU's, zie zeskant boutje, die worden uiteindelijk ook weer naar behoeven aangestuurd...

[Afbeelding: 2718925560102125362S425x425Q85.jpg]

..en volgens mij staat het programma ook nog wel toe om beide set-ups te gebruiken, zodat de meest optimale setting wordt gebruikt bij het, of vanaf eender welk juiste toerental..

Laten de aandrijf- en uitlaatperikelen maar snel voor elkaar zijn (liefst voor 1 januari) dan kan ik me gaan concentreren op de gas inbouw en injectie..



[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#96
Een uitlaat die zo ingepakt zit gecombineerd met zoveel tegenslag...
Dat moet de vloek van de farao zijn...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
#97
Hoi Jambon,

Voor het monteren van het spruitstuk heb ik de eerste drie tapeinden eruit gedraaid. Ook bij mij zit hij goed op zn plek. Nu maar eens beginnen met intapen!

Groeten, Boele
#98
Boele schreef:Hoi Jambon,

Voor het monteren van het spruitstuk heb ik de eerste drie tapeinden eruit gedraaid. Ook bij mij zit hij goed op zn plek. Nu maar eens beginnen met intapen!

Dat heb ik idd ook eerst gedaan, maar ja, hij moet er in principe zo opschuiven, doet ie nu ook wel, en voor het aanlopen tegen de draagbalk kom ik net bij de smid vandaan, het gat komt nu zo'n 2 cm verder naar onder uit en moet ie nu vrij liggen (dat moet!). Morgen weer naar Limburg en passen... Die tape, daar was ik te voorbarig mee, dat had er idd pas nu om gemoeten, dan had de boel niet beschadigd, beetje achterstevoren.

Wat dat aan gaat, helaas lekt de bak iets tussen bak en koppelinghuis, ondanks alles goed schoon te hebben gemaakt en een nieuwe papieren pakking gebruikt te hebben. In principe moet ie er dus weer uit. T"is een druppel op 2 dagen (bij deze temperatuur) Anders maar ergens iets met een brug zien te regelen en 2 extra handjes, ding is zo bijna niet te tillen... ^%@%@#

edwin schreef:Een uitlaat die zo ingepakt zit gecombineerd met zoveel tegenslag...
Dat moet de vloek van de farao zijn...

...heette die man niet toevallig B20 of zoiets..? En wat is "ik rol" in het Egyptisch eigenlijk..?!


De aandrijfas ligt inmiddels bij het "aandrijfassenbedrijf" om nog eens 3 cm te worden ingekort.... ben benieuwd...!


[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#99
ja graag, ik zit alleen een beetje krap in de tijd op het moment, zie de perikelen hierboven... Maar als ie in de weg ligt, dan doe wat je het beste uitkomt hoor..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Spruitstuk VS draagbalk take III

De inspanning van onze smid helaas niet voldoende gebleken. Vanmiddag bij Kuppens in Gemert langsgeweest (uitlaten tovenaar). Daar nogmaals mijn nieuwe 4-2-1 doorgehaald... :'( Vervolgens is 1 deel van het spruitstuk voorzien van 2 stukjes buis van dezelfde diameter waarvan het uiteinde is opgerekt. Dit deel kan nu over een afstand van ongeveer 5 cm schuiven over het andere deel van het spruitstuk. Hierdoor kan ik (net als een trombone) de lengte varieren.

Ik schroef dus het spruitstuk (weer...) tegen het blok en kruip vervolgens met de andere helft onder de auto. Dan is het een kwestie van op hoogte stellen, aftekenen en lassen. Vervolgens laat in meteen een nieuw bochtje maken waarmee de boel gekoppeld wordt aan de absorbtiedemper, deze heb ik nog een nieuwe liggen. (hij heeft van Simons ook mooie RVS uitvoeringen liggen, ook de normale dempers...)

Overigens heb ik een oude R-Sport foto gevonden waarop te zien is dat juist de collector van het spruitstuk een stukje "zakt" om duidelijk onder de draagbalk door te kunnen. Het spruitstuk dat nu wordt aangeboden, kopie van het origineel, behoudens de knik in de buis, is passend op alle B18-B20 autos. Er is alleen geen rekening gehouden met welke carroserie er omheen zit, dus enige aanpasssingen zijn altijd nodig. (houdt het spannend)

[Afbeelding: 2812192430102125362S500x500Q85.jpg]

Als dan ook eind vandeweek de as klaar is kunnen eindelijk wat stappen in de goede richting worden gezet.

Vandaag nog een motorubber gewisseld, de oude zakte zover in dat het blok niet recht stond (heeft ook z'n weerslag op de uitlaat..)

De oude Lucas ontsteking met module een tijdelijk plekkie gegeven, zal volgend jaar worden vervangen door een DIS ontsteking dus geen gaten boren maar "vastbinden".

Rechterbuitenspiegel gemonteerd, zie je nog niks..

Nog maar eens met de "vetkwast" aan de haal geweest.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.302 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.959 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 27.357 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 31.120 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)