Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
LeonW schreef:Zodra ik de draad aan het werkstuk houdt begint hij geijk te knetteren, en dat is volgens mij niet de bedoeling. of? Het moet toch eigenlijk zo zijn dat het lassen pas begint op het moment dat de knop ingedrukt wordt, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik hoor het graag.
Met het indrukken van de knop gaat de draad doorstromen maar zodra de draad het werkstuk raakt begint het al te knetteren. Je moet dus de draad vlak boven het werkstuk houden en meteen beginnen te lassen (de draad door laten stromen). Da's een handigheidje dat je snel onder de knie krijgt met wat oefenen.
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Aha, ik dacht dus dat op het moment dat de knop ingedrukt wordt er ook dan pas daadwerkelijk stroom op de draad komt, en dat het lassen begint.
Komt helemaal goed, hoop ik dan
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Mijn apparaat begint inderdaad pas te knetteren als ik de knop indruk, stroom en draad gaat gelijk op en dat werkt wel zo prettig. Jij krijg altijd stroom ook als de draad nog niet loopt, dat is ook denk ik de reden dat-ie zo vaak vastplakt.
Blijft er ergens een contact hangen, waardoor de lasstroom niet uitgaat? Kijk eens in het laspistool.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
In de apparaten waar ik vroeger mee werkte zit een relais dat transport en lasstroom gelijktijdig schakelde. Dat gebeurde met 1 relais. Het kan zijn dat er bij jou 2 aparte relais zijn waarvan er 1 blijft hangen. Een andere optie zou kunnen zijn (je hebt het apparaat niet nieuw gekocht, begreep ik) dat de vorige eigenaar het relais voor de lasstroom heeft overbrugt, zodat er altijd spanning op de trafo staat. Is misschien ook iets om naar te kijken.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Martin245 schreef:Een andere optie zou kunnen zijn (je hebt het apparaat niet nieuw gekocht, begreep ik) dat de vorige eigenaar het relais voor de lasstroom heeft overbrugt, zodat er altijd spanning op de trafo staat. Is misschien ook iets om naar te kijken.
Is bij mijn apparaat waarschijnlijk ook het geval dan. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het zo hoorde dat het al begint te knetteren zodra je contact met de te lassen plaat maakt,maar dat is dus niet zo lees ik nu.
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Goedkope varianten hebben vaak een constante spanning.
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Funsdaf schreef:Klopt, heb eerst ook een klein lasapparaatje gehad waar de draad contstante spanning had. Ben nooit zo'n fan van dat apparaat geweest.
Heb nu een grote waar de spanning wel in en uitgeschakeld wordt. Werkt wel wat handiger.
Ik heb er ongeveer een hele 244 mee aan elkaar gelast, moet zeggen weinig problemen mee...
Is maar net wat je gewend bent.
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Beetje handig met electro? Zet er zelf een relais tussen....
`88 245, B230K, M47
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Het lassen is ( voor mij) toch wel lastiger dan gedacht....
Ik heb eerst wat geoefend met wat blik op de werkbank.
Dat ging wel best aardig.
Toen werd ik overmoedig en ben gelijk aan een stuk in het achterscherm begonnen.
Eerst een vierkant er uit geflext, en een nieuw plaatje mooi passend gemaakt, zonder overlap.
en nu brand de las niet goed in, dus blijft er als het ware bovenop liggen. Houd ik de toorts er echter wat langer op heb ik gelijk een gat erin.
Ik heb 1 knop waarbij 1 en 2 staat, 1 knop waar min en max opstaat. Ik neem aan dat beide voor de spanning zijn. Draadtoevoer is wel staploos van 1 to 10 instelbaar.
Ik ben er heilig van overtuigd dat ik niet het meest ideale apparaat heb, maar ik geloof wel dat je er best fatsoenlijk plaatwerk mee moet kunnen maken.
Iemand nog goede tips???
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als het goed aansluit, heb je niet veel draad nodig, eigenlijk alleen maar stroom. Blok aluminium of koper (desnoods gietijzer) erachter houden werkt goed om het teveel aan warmte af te voeren, en plakt niet vast.
Als het helemaal niet goed aansluit kan je er net zo goed een strip plaat achter lassen. Het extra materiaal verdeeld de warmte beter.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969