Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
#81
Marc1970 schreef:Ik heb wel eens een M46 aan een B20 gemaakt en dat paste perfect. Het gat in de krukas heeft nog wel een paar mm over als de ingaande as erin zit, dat zal het niet zijn. Zit de kopp. plaat wel met het goede eind naar voren?

Nou met wat 5en en 6en is het gelukt, de prise-as is zelfs een fractie korter... de boel schoongemaakt, alles opnieuw gemonteerd en het zit. Het koppelinghuis had trouwens wat "pitten" op het pasvlak, waarschijnlijk ontstaan bij het aflassen. Met de beitel geheel nagelopen.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#82
Boele schreef:@ Jambon:

Heb je het 421 spruitstuk al gemonteerd in je 144?
Ik ben gisteravond bezig geweest, maar bij mij pas het dus niet. Hij zit dan klem tegen de bovenste rechterdraagarm + onderaan tegen het blok.
Heb hem er overigens nog niet strak tegen aan geschroefd. Moet namelijk eerst een pasbus die in de kop geperst zit verwijderen (of het eea afvijlen aan het spruitstuk.)

áls ik het spruitstuk al gemonteerd krijgt, zag ik niet meer dan 5mm speling hebben tussen het spruitstuk en de rechterdraagarm. (zit de tape er nog niet omheen.) Wanneer het blok kantelt wordt dit nog minder. (om nou precies op deze plek er een deukje in te slaan, lijkt mij nou ook niet zo'n goed plan..

Ben benieuwd of jij ook tegen dit probleem aanloopt.

Foto-tje volgt (camera leeg)


Groeten, Boele

Dag Boele, ik ben er gisteren achter gekomen (bij het overbouwen van m'n oude motor waar ie af komt) dat ik een plaatje van 5 mm tussen het motorrubber en voorasbalkje heb geplaatst. Dan is dat in geval van een 140 bij inveren nodig gebleken, wist ik niet meer want is ergens in 89 gebeurd. Maar verder geen gedoe mee gehad. Volgens mij heb ik het uit voorzorg gedaan. Jij hebt toch een Amazon? wellicht slim om de vraag ook eens op het V44 forum te plaatsen.

Die pasringen kun je weglaten, heb ik ook gedaan, er komt immers een pakking te zitten. Hoe is bij jou de overgang tussen het spruitstuk en je inlaatspruitstuk wat je gebruikt?

Ik heb hem er nog niet aangehangen, ben nog aan het stoeien met de versnellingbaksteun, als alles op z'n plek zit is ie aan de beurt. De tape moet er sowieso gedeeltelijk af omdat er een moer op 1 van de buizen moet woreden gelast voor een Lambda sonde, maar, mijn buizen zijn dikker dus...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#83
edwin schreef:Wat betreft die kier tussen de bak en het blok.
Het kan ook zijn dat het (gelaste) bellhouse vervormd is.
Was bij mij ook het geval.Ter hoogte van de uitstulping van de startmotor zat er ook een flinke kier.
Dit toch weten dicht te trekken met de bouten.

Dag Edwin, idd, het "vervormen" schoot me achteraf ook te binnen. Ben toevallig m'n alu grill aan het vernaggelen en doordat de lamellenschijf de boel behoorlijk opwarmde zette eea uit, maar kromp ook weer. Ik vermoed dat de lasser iets te snel is rondgegaan... Verder dus wat pitten op het pasvlak welke waarschijnlijk zijn onstaan doordat ie op z'n kop op de lastafel heeft gelegen, te weinig contact met massa en dan krijg je zoiets... t'is een weet zullen we maar zeggen.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#84
nog nieuws ook? Jawel. Blok en bak hangen eindelijk Tongue in de oto. De takel trekt het allemaal wel maar rollen op klinkertjes is er niet bij. Het is altijd een dilemma tussen voorasbalk vs carter en kop vs schutbord, en daar de combinatie van...

Ik ben er overigens zeker van dat auto's krimpen als er een tijdje geen motor in zit..!!

Helaas geen "luxe plaatjes", de accu was helaas leeg, dan maar met de mobiel...

.. passen ende meten.. (hij heeft er toch echt ingezeten..?)

[Afbeelding: 2963021190102125362S425x425Q85.jpg]

..met de M46 er aan ik denk een kilootje of 30 meer, ben blij dat het front er uit is.. (waar heb ik dat ding trouwens gelaten...)Hier zie je ook de afwijkende zender voor de olidrukmeter van het Ralley metertje, daar komt nog een T-tje tussen voor het lampje...

[Afbeelding: 2931607340102125362S425x425Q85.jpg]

..almost there.. (Level 42)

[Afbeelding: 2189347720102125362S425x425Q85.jpg]

.."plop"..

[Afbeelding: 2344095950102125362S425x425Q85.jpg]

..eerste beeld belooft veel goeds, hij hangt nog los maar in de lengte komt eea mooi uit, alleen ff afwachten of het "achteruitvergrendelbeugeltje" tegen de tunnel komt. Geen idee hoe hoog eea moet komen..

[Afbeelding: 2612624380102125362S425x425Q85.jpg]

...de langere km kabel.. originele "ophangrubberbeugel" past niet, gaten moeten 5 mm naar buiten, past nu wel.

[Afbeelding: 2682180700102125362S425x425Q85.jpg]

...hier nog de originele M46 beugel, hiermee zou de draagbalk een cm of 3 te laag uit komen...

[Afbeelding: 2276005160102125362S425x425Q85.jpg]

...de "staart" in positie...

[Afbeelding: 2381421420102125362S425x425Q85.jpg]

...ken net allemaal, moet nog wel de kabels er aan knopen, o jee...

[Afbeelding: 2315081070102125362S425x425Q85.jpg]

...onvoorzien, de originele OD draagbalk is niet te gebruiken, het filterhuis van de OD komt er op, das dus anders dan de M41/410. Hier het verschil tussen de OD en standaard balk. Nog een verschil is het nieuwe "inspectieluik" wat ik in de M40 balk heb geslepen, zo past de behuizing er mooi tussen en kun je bij het deksel om de olie te wisselen zonder alles er af te trekken..

[Afbeelding: 2958506510102125362S425x425Q85.jpg]

...dat lukt dus... het lijkt hier teveel maar de bak hangt nog niet in z'n rubber (een nieuwe met een iets stuggere samensteling ivm de OD!!) en met het inveren tijdens het rijden, en natuurlijk vervormen nadien zakt de boel nog wat. Om inwerking van olie te voorkomen, en welke B18/-20 lekt niet, plaats ik nog een schildje tussen baksteun en rubber, soort parapluutje tegen olie.

[Afbeelding: 2558908880102125362S425x425Q85.jpg]

...vervolgens komen de bevestigingsgaten in de bodem niet meer uit, eea is ongeveer 3 cm opgeschoven... (ik zeg toch dat ie is gekrompen...)

[Afbeelding: 2076819650102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2945044690102125362S425x425Q85.jpg]

...2e balkje erbij en nog maar een beetje zagen... aan de rechterzijde mis je 2 vierkantjes, de "bovenste is vanwege de knik in de balk op de auto, de onderste krijg ook een "verlengt"plaatje...

[Afbeelding: 2198031670102125362S425x425Q85.jpg]

...snel naar de smid...

...en weer terug..

[Afbeelding: 2870454110102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2388078200102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2473612250102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2393871320102125362S425x425Q85.jpg]

...tis wel Volvo-blauw maar de workmate wordt niet onder de auto gemonteerd...

[Afbeelding: 2891415330102125362S425x425Q85.jpg]

...nu de gaten weer op de juiste plaats boren (net in de las natuurlijk Sad ), beetje slijpen en in de lak en dan zou alles moeten passen, even afwachten of de plaatsing hoogte van de bak een beetje wil lukken. Je kunt nu goed zien wat lassen met ijzer doet, er komt meer zuurstof in en het materiaal rond de las is brozer. Voordat ik in de auto stapte heb ik de balk even gekoeld in een plas voor de deur. De directe omgeveing van de las staat lekker open en roest meteen, de rest is nog gewoon blank...

Overigens vandaag vernomen dat Volvo zelf óók een balkje heeft gemaakt voor een M46 onder een, ik vermoed een 1e serie 240, anders moet het voor de 140 zijn geweest... trouwens, een "75 US 164, toen de 264 daar nog niet werd geleverd wellicht..!?

wie kan er eens kijken bij zijn 200/700/900 met M46/47 hoe hoog de voet van de pook zit in de tunnel??
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#85
ook wel aardig voor alles waar een M46 en verder in zit...http://www.cravingboost.com/products-sho...ifters.htm Ik denk er aan om er eeentje te bestellen, gezien de dollar ook, wellicht zijn er meer gegegadigden zodat er meer in 1x in de doos kunnen. Wellicht nog iemand met een BV ivm de BTW en zo..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#86
DopdeDouwer schreef:Best een leuk klusje hè?
Ik heb het zelfde gedaan alleen had ik de luxe dat ik een zgan deurpaneel kon gebruiken. In mijn topic heb ik nog wat tips voor bevestigingsmaterialen.

ben er nu ook mee bezig! 8)
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
#87
Hoi Jambon,

Ik heb een volvo 1800E met B20E (injectie dus)
Deze heeft geen pasringen, wÃÂl een spruitstukpakking.
Bijgevoegd een foto-tje. Ik ben een beetje huiverig met posten op het v44 forum daar ik niet echt op de reacties zit te wachten in de trend van:

- ''Waarom monteer je uberhaupt een 2,5'' 421 spruitstuk,''
- ''Zonde dat je je auto niet origineel houdt!''
- ''Dit gaat nooit passen'' etc.''

Bijgevoegd een tweetal foto-tjes.

[img width=800 height=596]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/November/december/spaghetti1.jpg[/img]
[img width=800 height=596]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/November/december/spaghetti3.jpg[/img]


Hier is ook te zien dat hij waarschijnlijk klem loopt tegen het blok waar de massadraad aan het chassis bevestigd wordt.


Groeten, Boele

NB Het is niet mijn bedoeling om in jou topic met mijn ''auto problemen te vullen'' dus zal ze binnekort verwijderen!
Groeten, Boele
#88
och, er zijn vast ook 1800 rijders die het lezen, en het zijn mooie foto's...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#89
In tegenstelling tot het "plastiekje" op de foto's van de aangepaste draagbalk in wording nog een schets van hoe het (naar mijn idee) nog handiger kan, had ik er maar eentje hoeven"verzagen...

[Afbeelding: 2872436530102125362S600x600Q85.jpg]

wat is het idee erachter?

1 Men neme een bruikbare M40 draagbalk voor de bedoelde auto (PV, Amazon, 1800, 140, 240...)
2 De balk wordt in 3 delen geslepen, aan het platte, linker deel enkele centimeters buiten de "chasisbalk". Hierbij rekening houden met de materiaaldikte van de 2 strips welke
later worden opgelast, die dikte dus ook verwijderen.
3 Aan de hoge, rechter zijde van de balk ook doorslijpen.
4 Ik heb 30 mm verschuiving aangegeven, echter zou dit kunnen verschillen tussen de verschillende modellen. Het beste is nu de 2 delen met de montage gaten op
de "chasisbalken" te schroeven. Vervolgens wordt het losse middendeel aan het ophangrubber bevestigd, de bak (M46 bv) moet dus wel in de auto hangen!!, geplaatst op een
krik of andere ondersteuning, zo goed mogelijk op hoogte. Ik raad aan om een nieuw rubber te monteren ivm de pasvorm!!
5 Nu kun je de verschillen, verschuiving van middendeel tov de beide montagedelen opmeten, het gemiddelde hiervan bepaald feitelijk hoeveel langer de beide opvulstrips
langermoeten worden dan de originele breedte van de balk.
6 Las nu (of laat lassen) de beide strips op het middenstuk, deze moeten uitsteken aan de zijde van het montagegat van het ophangrubber of voorzijde auto.
7 Las hier de beide montagestukken "verschoven" tegenaan.
8 Nu heb je in principe een passende balk voor de B18/20 - M46 conversie
9 Het inspectiedeksel van het filterhuis ligt net op de bal dus aan de achterzijde van de balk, tegenover het draagrubbermontagegat, moet een opening worden gezaagd. Het
formaat van deze opening kan naar gelieven worden uitgevoerd, echter de onderzijde van de balk moet intact blijven om doorbuigen te voorkomen!!
10 Op de foto's is te zien dat ik een groot gat heb gezaagd, zo hoeft niet eerst de balk te worden gedemonteerd om bij het filter te kunnen, mocht blijken dat eea zoals ik dit heb
uitgevoerd verzwakking veroorzaakt, dan kan eea worden versterkt door een extra strip aan de onderzijde toe te voegen.

Dit is mijn voorbeeld, gebruikmaken van een originele balk, je kunt er uiteraard ook voor kiezen een balk van gehel nieuw materiaal te maken. Andere optie is nog om de gaten in het "chasis" te verplaatsen maar lijkt me wat overdreven tenzij het een totale restauratie betreft natuurlijk, dan maakt en las meer of minder nog weinig uit en kan er authentieker uitzien...

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#90
Gelukkig kan ie binnenkort weer koelen..... (rijdt ie dan al...?! neen, dat dan weer niet...)

[Afbeelding: 2645478220102125362S425x425Q85.jpg]

...morgen maar eens zien of de boel past...

[Afbeelding: 2848135660102125362S425x425Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.288 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.955 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 27.291 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 31.051 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)