Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervolg van het RON 98 / 95 probleem
abbabak schreef:Ik geef geen garantie maar ik zou in voorkomende gevallen een liter spriritus bij een halfvolle tank gooien. Dit geeft ook een juiste oktaanboost, zeker in duitsland aan te bevelen waar veel pompen ook niet meer verder komen als 95.

De exakte mengverhouding heb ik net bij de theoretische heren van Eendmeel neergegooid. Als ik met de Volvo op benzine moet rijden wil ik wel het juiste oktaan of hoger hebben! Voor niet teveel geld natuurlijk !

zo eindigde de discussie op het 'oude' forum...
Wie weet er meer over dat boosten van het octaangehalte met spiritus??
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Is dit alleen voor turbo's interessant?
Antwoord
die moeten iig op 98 rijden....
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Maar mijn gewone dee-elletje van 1987 dus ook...
Antwoord
hoe moet ik dit zien? Ik tank nu 95 + loodvervanger in mijn 240 turbo. is de spiritus dan een soort loodvervanger? ik ben tataal geen scheikundige dus van dat octaangehalte hoef je me niet veel van te vragen
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
ik heb er ook geen verstand van... zou wel mooi zijn wat spiritus erbij :-)
Antwoord
Spiritus is geen loodvervanger, maar een octaanverhoger (hogere klopvastheid, minder zelfontbranden). Ik vraag me af of je wel bent aangewezen op loodvervanger?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Hoort dit trouwens niet ergens anders te staan?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Volgens mij heeft een turbo geharde klepzittingen en gasgevulde kleppen, zodat deze hogere temperaturen aan kan. Daarom hoef je in principe geen lood(vervanger) te gebruiken was volgens mij de conclusie.

RoN98 heb je daarentegen wel nodig. En als dat er niet is bijvoorbeeld Shell V-power. Dat is dan net geen 98 (ik meen 97) maar Shell pretendeert dat V-power door additieven en alles niet minder is dan Super plus, integendeel. Die bestaat dus ook niet meer in hun assortiment.

Over spiritus toevoegingen weet ik niet veel. Misschien even googelen?

OK: hier wat dingetjes die wel aannemelijk klinken naar mijn idee:

Citaat:Octaangehalte geeft als ik me goed herinner de zuiverheid van de benzine aan, of het gehalte aan goed-brandbare 'benzine-moleculen' (koolwaterstofketens). Hoe hoger het octaangetal, des te hoger van kwaliteit de benzine, en des te minder kans op 'pingelen' (= onregelmatige verbranding?)
Bij Euro 98 is het octaangehalte hoger dan Euro 95. De wat oudere motoren hebben net dat beetje meer energie nodig om goed te kunnen draaien.
Heb je een motor die loopt op Euro 98 en je tankt Euro 95, dan heb je een probleempje... Andersom dus niet.

Alles brandt met 98 net wat harder in je moter iig...is goed ook om effe alles schoon te branden in de winter bijvoorbeeld

Citaat:Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ?research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

?Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON

Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.

Citaat:Deze benzine is puur op de markt gebracht om aan de eisen van de FIA te voldoen. De FIA (organisator Formule1 kampioenschap) heeft als eis dat de gebruikte brandstof voor 99kommazoveel procent overeen moet komen met "Consumentenbrandstof".
Door V-power dus op de markt te brengen, hebben ze een basis, waar nog een paar tienden toevoegingen bij mogen.

over spiritus heb ik dus niet veel kunnen vinden. Misschien dat Kaassie iets weet, onze ouwe 'tuning-koning'?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
op turbobricks staat hoe je tolueen kunt bijmengen om de brandstof veel klopvaster te maken... Alleen is tolueen wat agressiever dus oppassen met de leidingen als je het te veel bijmengt...
(wastegate slang eraf en de tank vullen met het goede benzine/tolueen mengsel erin en GAAN!!)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vervolg rokende turbo B21ET van wakeren 6 4.535 3 August 2010, 20:19
Laatste bericht: edwin
  probleem stationair lopen 240 met b200ft bunne 4 3.806 31 May 2009, 11:02
Laatste bericht: bunne
  Vervolg revisie onderblok B21ET daanheijn 13 10.298 14 February 2007, 23:44
Laatste bericht: daanheijn
  probleem met volvo 240 turbo RR240Tic 4 3.196 20 August 2006, 09:29
Laatste bericht: kaasie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)