Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
#71
Vandaag bij BS Autotune in Reeuwijk geweest http://www.bs-autotune.nl/component/opti.../Itemid,1/ , in mijn geval voor LPG injectie. Erg leerzaam en wat mij betreft de investering waard als je langer met je oldtimer op LPG wilt (blijven) rijden.

In essentie is het een injectiesysteem wat is aangepast en aangevuld om hetzelfde met LPG te doen, gebaseerd op het G3 systeem maar dan geavanceerder

In Jip ende Janneke taal komt het er op neer dat er in je huidige inlaatspruitstuk een gaatje per cilinder wordt geboord om plaats te bieden aan de "verstuiver".... Boven aan het slanngetje bevindt zich het inspuitventiel, een ventiel per cilinder, dit materiaal moet op een railtje worden bevestigd, gemonteerd aan al aanwezige "bouten of moeren".

[Afbeelding: 2070383490102125362S425x425Q85.jpg]

...is dit niet mogelijk of wil je dat niet dan kun je kiezen voor "throttle bodies" waar de inkectoren worden opgenomen...

[Afbeelding: 2130728440102125362S425x425Q85.jpg]

...e.e.a. wordt aangestuurd door een ECU (de zwarte doos op de foto), oftewel een volledig inregelbaar motormanagement systeem dat middels een laptopje wordt ingeregeld, en, als je een beetje thuis bent op de pc kun je dit echt zelf..!..

[Afbeelding: 2551714020102125362S425x425Q85.jpg]

..deze ECU haalt z'n gegevens uit de volgende componenten (welke uiteraard wel op de motor en uitlaat aanwezig moeten zijn, worden gemonteerd), vlnr, een getande schijf met sensor om o.a. de de cyclus van de motor en toerental te kunnen vaststellen, een sensor voor de inlaatluchttemperatuur in het inlaatspruitstuk, een sensor voor de koelwatertemperatuur, en een Lambda sonde in de uitlaat welke de temperatuur van de uitlaatgassen meet en de bekende CO-waarde meet.

Op basis van deze gegevens bepaald de ECU wat ie wel en niet moet doen om de motor de juiste verhouding brandbaar mengsel te leveren en zo efficient kan draaien...

[Afbeelding: 2735367140102125362S425x425Q85.jpg]

...vervolgens kun je met de laptop aan de gang om werkelijk alles in te regelen en/of te verbeteren...

[Afbeelding: 2786268440102125362S425x425Q85.jpg]

Het systeem kan naar keus ook de eventueel bestaande benzine injectie aan sturen, maar dan veel beter, en indien gemoteerd, schakelen tussen benzine en LPG zonder dat het opvalt. Prestatie verschil is in sommige gevallen te verwaarlozen. In dat geval hebben de benzine en LPG systemen een afzonderlijk inregel programma waartussen razendsnel wordt gewissseld zodat de motor op iedere brandstof perfect loopt.

Wat is bv op LPG het verbeterpunt(en)? De inlaatkanalen worden niet meer geknepen door een toegepast mengstuk waardoor de motot niet door "een rietje" hoeft te ademen (en daardoor ook op benzine niet wordt geknepen). De ECU kan door de gegevens van de sensoren zien wat de belasting van de motor op dat moment is en daar op afregelen. Terugslaan (backfire) door LPG bestaat niet meer, ik wil graag de K&N filters op m'n SU's heelhouden...

Mocht je ervoor kiezen om ook benzine injectie toe te passen dan creër je in ons geval de betere B20E met in geval van LPG of benzine minstens de prestaties van de fabriek.

De ECU kan vervolgens ook worden gebruikt om een modern onstekingssysteem feilloos afgeregeld aan te sturen waardoor een nog mooier samenspel ontstaat tussen injectie en onsteking. (oa de lading van de bobine..!), je wilt niet weten wat je er allemaal op kunt aansluiten..... Overigens, als je al electronische onsteking hebben ingebouwd dan kan het signaal hiervan ook worden gelezen door de ECU, maar niet ieder systeem staat dit toe of is het in technische zin niet zinvol.

Wanneer precies weet ik niet, het spul is uiteraard niet voor niks, maar het komt er op......

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#72
Nu nog gebroederlijk naast elkaar... :'(

[Afbeelding: 2140644240102125362S425x425Q85.jpg]

"Oude" blok in de takel..

[Afbeelding: 2916021480102125362S425x425Q85.jpg]

..M46 is er klaar voor... weegt volgens mij het dubbele...

[Afbeelding: 2156130150102125362S425x425Q85.jpg]

..na een hoop gehannes en de koppelingplaat nogmaals 'te hebben "gecentreerd" hangt de bak er nu wel aan, maar toch blijft ie open staan, en das niet goed. Botweg de boel aandraaien heeft me in het verleden al eens krukaslagers gekost, dus dan maar ff niet..

[Afbeelding: 2824594700102125362S425x425Q85.jpg]

..maar zo moet ie worden..

[Afbeelding: 2472519410102125362S425x425Q85.jpg]

Er zit geen fan op, scheelt pk's en komt een Kenlowe voor in de plaats, ook van de oude oto.. Overigens lijkt me een electrisch aangedreven waterpomp ook wel iets, dan draait ie een constant toerental met als voordeel bij stilstand (file) meer flow te houden (en dus meer koeling, minder spanningverschillen in het blok) en op hogere toeren meer capaciteit, op hoge toeren neemt de werking van de pomp af en werkt ie de motor alleen maar tegen. Het elektrische motortje zit dan op een steuntje rechtsboven de waterpomp, naast de kop. Die link moet ik ff zoeken.....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#73
vandaag niet bij de auto, dan thuis maar wat rommelen. Omdat de deurbekleding die er uiteindelijk in komt niet helemaal "nieuw" meer is, het bekende vochtproblem, heb ik vandaag een paneel uit elkaar gehaald om uiteindelijk het "karton" te kunnen vervangen. Is overigens gewoon hardboard van ongeveer 2,5 mm dik, iets minder trouwens.

Ik ga kunststof uit de bouwmarkt gebruiken, heb inmiddels een plaat van 1x2 m gehaald van 2,5 dik. Daar kunnen uiteindelijk de 4 panelen uit worden gezaagd.

Eerst de boel maar eens lospeuteren... de nietjes langs de randen laten zich er met een klein schroevendraaiertje gemakkelijk uitwippen...

[Afbeelding: 2724012000102125362S425x425Q85.jpg]

...zoals je kunt zien hebben ze net genoeg lengte om vast te zitten zonder er aan de zichtkant doorheen te komen...

[Afbeelding: 2834162620102125362S425x425Q85.jpg]

...vervolgens de zwarte beugeltjes iets open zetten zodat de gestoffeerde rand er af kan...

[Afbeelding: 2549218410102125362S425x425Q85.jpg]

...helaas niet in beste staat meer.. en zijn die te krijgen..?

[Afbeelding: 2665273240102125362S425x425Q85.jpg]

...boven aan het ijzeren deel houden dezelfde beugeltjes, plus enkele andere de bekleding vast, door een plat mes, er zit een schuin kantje aan, onder de lipjes te steken en vervolgens een klein schroevendraaiertje te gebruiken om eea een beetje open te zetten kun je de beugeltjes verwijderen...

[Afbeelding: 2637540270102125362S425x425Q85.jpg]

...en denk er om, van je af snijden (creatief met kurk)... ( http://www.youtube.com/watch?v=iiyGVvA6K..._embedded# )

[Afbeelding: 2905598400102125362S425x425Q85.jpg]

...hier zie je de dubbele functie van zo'n beugeltje, voor hermontage weer iets terug buigen...

[Afbeelding: 2114127680102125362S425x425Q85.jpg]

...aan beide uiteinden van de strip beving zich nog een "punt" die de bekleding daar vasthoudt, pas op dat je met het openbuigen daarvan niet in het gat schiet en aan de voorzijde door de bekleding komt!

[Afbeelding: 2608079010102125362S425x425Q85.jpg]

..uiteindelijk is de boel er redelijk af te trekken, er zit wat sproeilijm tussen, verder kom je een lagje "paard" tegen, zou ik wel aan het vinyl laten zitten...

[Afbeelding: 2932981140102125362S425x425Q85.jpg]

...de plaat is ongeveer 2.3 dik...

[Afbeelding: 2794718170102125362S425x425Q85.jpg]

...de strip zit met dikke "nieten"vast aan het hardboard, ik vermoed dat men hier een nietmachine voor had die door het ijzer en hout tegelijk werd geslagen, deze "nietjes laten zich niet makkelijk verwijderen, houdt dus ook de pleisters gereed, ik heb een klein schrovendraaiertje gebruikt, en en maatje grote om makkelijker te kunnen buigen, uiteindelijk met een tang recht gebogen en verwijderd. BEWAREN!! Ik zal ze weer gebruiken in omgekeerde volgorde om de strip op het nieuwe paneel te monteren, maar daar zal ik dan gaatjes voor moeten boren...

[Afbeelding: 2169753900102125362S425x425Q85.jpg]

...hier zie je nogmaals de "hoekjes" waarmee de bekleding op het uiteinde van de strip wordt vast gehouden...

[Afbeelding: 2815959050102125362S425x425Q85.jpg]

...dit is een armsteun met ruimte voor raambediening van een 244, hij wordt nog zwart gespoten en dan uiteindelijk gemonteerd ipv de oude 140ers...

[Afbeelding: 2875292720102125362S425x425Q85.jpg]

...je ziet dat de gaten niet overeen komen, dus zal ook de deur wat extra "240" gaatjes en busjes krijgen. De bovenste slotbout van de 140 leuning is bij deze een soort stalen haakje welke zich waarschijnlijk als eerste in het sleufgat moet laten manouvreren...

[Afbeelding: 2545952670102125362S425x425Q85.jpg]

...voor zover heel dit spul bewaren...

[Afbeelding: 2667039950102125362S425x425Q85.jpg]

...tis der wel aan toe...

[Afbeelding: 2468639780102125362S425x425Q85.jpg]

morgen weer naar de tuut, zien of de geleende "koppelingcentreerpen" net dat bied zodat de bak wel op z'n plaats schuift, aansluit. Anders maar eens gaan meten of alles wel dezelfde lengte heeft, immers, het koppelinghuis bestaat nu uit 2 halve delen, iets te kort en dan heb je een probleem...

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#74
Best een leuk klusje hè?
Ik heb het zelfde gedaan alleen had ik de luxe dat ik een zgan deurpaneel kon gebruiken. In mijn topic heb ik nog wat tips voor bevestigingsmaterialen.
#75
heb ik iets van gezien ja, een nieuwe met de verkeerde kleur oid? Maar er komt ook nog een MDF "audiodoos" op, dus veel zie je er straks niet meer van...

Die chromen strips zijn ook niet meer zo mooi vrees ik..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#76
Leuk om te zien, lekker "freubelwerk" voor de lange donkere avonden.

Je schreef:

Citaat:...de strip zit met dikke "nieten"vast aan het hardboard, ik vermoed dat men hier een nietmachine voor had die door het ijzer en hout tegelijk werd geslagen, deze "nietjes laten zich niet makkelijk verwijderen, houdt dus ook de pleisters gereed, ik heb een klein schrovendraaiertje gebruikt, en en maatje grote om makkelijker te kunnen buigen, uiteindelijk met een tang recht gebogen en verwijderd. BEWAREN!! Ik zal ze weer gebruiken in omgekeerde volgorde om de strip op het nieuwe paneel te monteren, maar daar zal ik dan gaatjes voor moeten boren...

Ik zou die strip zelf niet weer terugzetten met de oude nieten; of heeeeele kleine schroefjes gebruiken, maar het beste werkt montagekit. Gewoon vastlijmen die strip op de onderplaat.

Btw, veel van dat kleine grut (zo niet alles) is gewoon nog los/nieuw te krijgen.
Ik zou gewoon alles vervangen ipv lopen te stoeien met het terugbuigen van verroeste klemmetjes.

Ga zo door!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
#77
Ik heb wel eens een M46 aan een B20 gemaakt en dat paste perfect. Het gat in de krukas heeft nog wel een paar mm over als de ingaande as erin zit, dat zal het niet zijn. Zit de kopp. plaat wel met het goede eind naar voren?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#78
ik trek um er morgen nog eens af, het moet wel kloppen allemaal, zomaar aandraaien heeft me al eens de lagers gekost, geloof niet dat ik dat nog een keer mee wil maken....


montagekit is idd ook een optie....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#79
@ Jambon:

Heb je het 421 spruitstuk al gemonteerd in je 144?
Ik ben gisteravond bezig geweest, maar bij mij pas het dus niet. Hij zit dan klem tegen de bovenste rechterdraagarm + onderaan tegen het blok.
Heb hem er overigens nog niet strak tegen aan geschroefd. Moet namelijk eerst een pasbus die in de kop geperst zit verwijderen (of het eea afvijlen aan het spruitstuk.)

áls ik het spruitstuk al gemonteerd krijgt, zag ik niet meer dan 5mm speling hebben tussen het spruitstuk en de rechterdraagarm. (zit de tape er nog niet omheen.) Wanneer het blok kantelt wordt dit nog minder. (om nou precies op deze plek er een deukje in te slaan, lijkt mij nou ook niet zo'n goed plan..

Ben benieuwd of jij ook tegen dit probleem aanloopt.

Foto-tje volgt (camera leeg)


Groeten, Boele

Groeten, Boele
#80
Wat betreft die kier tussen de bak en het blok.
Het kan ook zijn dat het (gelaste) bellhouse vervormd is.
Was bij mij ook het geval.Ter hoogte van de uitstulping van de startmotor zat er ook een flinke kier.
Dit toch weten dicht te trekken met de bouten.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.101 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.089 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.713 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)