Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
Maandag en dinsdag met wat hulp in een uurtje het front en motoblok uit de donor auto gesleuteld, inmiddels goed ontvet en krijgt een vers laagje rode lak. Ik weet van een revisie meneer dat ie er gewoon acryl verf op zet... en dat blijft nog zitten ook...

Enige tegenslag, eerder een luxe probleem, de J type o/d met bak welke ik 20 jaar in de schuur gekoesterd heb blijkt niet te kunnen passen. Het gaat helaas om een M410, en dan zijn de splines niet het zelfde. Erg jammer weer... Maar soms ook wat mazzel, ik kan hem ruilen tegen een M46. Alleen het koppelinghuis aanpassen en kan ie er achter, alvorens de boel eerst getest te hebben op een bank, anders blijf je aan de gang. Olie en filters vv etc.

De dikke aandrijf as van de 164 kan ik gelukkig wel gebruiken, evenals steuntje en draagbalk. Alleen de flens op de achteras uitwisselen voor een grotere diameter van een 240 as.

Het motorblok zal gevoed worden door m'n (ook weer lang bewaarde) SU's ipv de valstroom Weber die er op gezeten heeft.

[Afbeelding: 2231376120102125362S425x425Q85.jpg]

[Afbeelding: 2206685590102125362S425x425Q85.jpg]

Inmiddels ook een nieuw 4-2-1 spruitstuk aangeschaft welke na inpakken de doorstroming behoorlijk ten goede zal komen. Levert 10-15% extra vermogen op, in combinatie met de rest van het Simons systeem. Dat komt het 9% LPG verlies alleen maar weer ten goede.

Daarna maar eens aan het LPG inbouw verhaal beginnen.., 2e hands rek voor de tank ligt al netjes zwart op te drogen en past er zo in. Kantelbare kentekenplaathouder is al gemonteerd, aansluiting er achter. Misschien een beetje lastig met tanken maar ik vind al die gas uitsteeksels aan de buitenzijde geen porum. Ik heb er ook serieus aan gedacht om een "74 klep in het rechter achterscherm te plaatsen met daar in de gas aansluiting, nu dus achter het kenteken.

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Je pakt het goed aan Smile

Als ik het zo zie zou ik ook wel een 140 willen hebben 8) Geweldig model en zal zeker lekker door de bocht gaan
760 | Groen | Snel
thnx, ik heb er vorige week eens een stukje snelweg mee gedaan, het blijft uiteraard allemaal achterhaald als je net uit je 207tje komt, maar toch, wel lachen. De donor auto was feitelijk net eender en dat ging behoorlijk neutraal de hoek om, nu echter valt dat wel mee. Hij zal op termijn ook nog wat negatief camber mee krijgen en zal de vooras iets achterover worden gekanteld om het sturen wat directer te maken. maar dat moet nog even wachten. De stabi aan de voorzijde zal worden vergezeld van een kleintje achter plus een afstelbare Panhardstang. Als je de auto laat zakken drukt ie feitelijk de achteras uit het midden en dat kun je dan mooi compenseren.

Maaruh, netjes dat verbruik wat je daar laat zien.
Wil dat een beetje? Dubbele SU's met open K&N op LPG?
Altijd begrepen dat dat een bijna onmogelijke combinatie is om lekker te laten lopen op lpg.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
t'is natuurlijk nooit zoals het bedoeld is, 2 venturi's na elkaar, maar het hangt af van de spullen. Verwacht nooit dat alles goed werkt als het allemaal oud of verouderd is. Ik begin binnekort met een nieuw systeem. Het wordt m'n eerste LPG auto en men heeft aangegeven dat ie op LPG zelfs beter kan lopen dan op benzine, zelfs beter kan presteren (hoor je vaak bij amerikanen, die willen op gas beter dan benzine). Verwacht alleen niet dat ie op benzine dan lekker staionair draait. Maar, ook dat valt wellicht wel mee. De handicap bij dit blok is ook nog eens dat er een snellere nokkenas in zit, geen idee wat ie gaat doen. Zodra de boel er in zit en fatsoenlijk draait gaan we met een Lambda sonde en meter rijden om te zien hoe het mengsel is, ik wil er niet voor gaan zorgen dat de kleppen straks affikken.

Als de filters niet willen, je ziet de folie zit er nog op, dan terug naar de plastic doos met toeter, maar wel met een K&N vervanging er in...
Jambon schreef:De stabi aan de voorzijde zal worden vergezeld van een kleintje achter plus een afstelbare Panhardstang. Als je de auto laat zakken drukt ie feitelijk de achteras uit het midden en dat kun je dan mooi compenseren.

Ok, mooi Smile

Jambon schreef:Maaruh, netjes dat verbruik wat je daar laat zien.

Vind je? Wink Flink doorgereden en nog een klein lekje ontdekt (en loopt op E85, wat ook meer verbruik veroorzaakt). Tweede tank lijkt beter te gaan nu..

On topic: KG Trimning is zeker ideaal voor dit soort 140's?
760 | Groen | Snel
sorry, goed lezen, ik dacht 1 op 12,4 Wink 12+ per honderd wordt minder ja... maar ja, pk's, iets van 1400kg (?) en de stroomlijn van een zeecontainer veroorzaakt ook wel iets helaas...

Op het dashboardschermpje van m'n peug staat nog wel eens 3,2 l/100, nog ff en er gaat een 1.6 dieseltje in de 140!! Het is toch wel fijn hoor, 1200+ op een tank.
Jambon schreef:sorry, goed lezen, ik dacht 1 op 12,4 Wink 12+ per honderd wordt minder ja... maar ja, pk's, iets van 1400kg (?) en de stroomlijn van een zeecontainer veroorzaakt ook wel iets helaas...

Op het dashboardschermpje van m'n peug staat nog wel eens 3,2 l/100, nog ff en er gaat een 1.6 dieseltje in de 140!! Het is toch wel fijn hoor, 1200+ op een tank.

Haha, zie je wel, ik dacht al Big Grin

inderdaad 1400kg en een oneindig grote Cw waarde... mag blij zijn als ik 500km op een tank haal. Ben daarentegen wel snel op mijn bestemming, en.... tijd is geld Wink
760 | Groen | Snel
wat zijn jouw ervaringen met je M46?
Jambon schreef:wat zijn jouw ervaringen met je M46?

Goed, gooi er nieuwe olie in, nieuwe busjes (teflon achtig spul) etc. en het schakelt bijzonder strak Smile
Mits geen belachelijke vermogens gaat alles perfect. Enige is de verhouding tussen 1e en 2e versnelling, de 1 is wat licht, of de 2 net wat zwaar.. maar dat hebben meer volvo bakken denk ik.

Die OD is nog handig ook, op de snelweg is de 4 maar een druk op de knop verwijderd... Wink
760 | Groen | Snel

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.221 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.948 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 27.159 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 30.834 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)