Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stroom draaien met een B21A
#1
En ook nog eens met houtgas als brandstof. De motor gaat een 20 KVA generator aandrijven.

Maar.

De generator dient 1.500 toeren te draaien. De motor liefst zo tussen 2.500 en 2.900. Niet hoger, want dan brandt het langzame vlamfront verder in de uitlaat. Niet lager, want we willen zoveel mogelijk amperes uit de generator peuteren.
Ik heb overwogen de aandrijving rechtstreeks met een versnellingsbak uit te voeren, maar de overbrengingsverhoudingen vallen buiten de gewenste ratio.

Als alternatief denk ik aan V-snaar overbrenging. Drie van die dikke touwen moeten dat over kunnen brengen. Maar nu de grote vraag: V-snaren moeten op spanning gehouden worden. Kan het achterste krukaslager dat hebben?

Iemand ervaring mee? En weet iemand nog een goede regulateur om het toerental constant te houden?

Groet,
DJ
http://woodgas.nl/
Antwoord
#2
Een M46? De tweede versnelling is 2,16:1, de OD (een onafhankelijke overbrenging die je op elke versnelling kan laten werken) geeft een reductie 0,797:1, dat is samen 1,72:1. Dan kom je volgens mij aan 2600 rpm voor je houtkachel.

Of twee maal een M45 in de derde versnelling @ 1,37:1, twee maal is 1,88:1 volgens mij, dat geeft 2800 rpm aan je B21A.

Anders een M40, de twee daarvan is 1,99:1, het boutpatroon van het kopp.huis is hetzelfde.

De voorste en achterste krukaslagers zijn hetzelfde, en de voorste houden ook 3 V snaren strak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik vermoed dat een v-snaar die alleen een dynamo en waterpomp aandrijft veel minder strak gespannen hoeft te staan dan wanneer deze het hele motorvermogen moet overbrengen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#4
Kom juist van de lokale sloper/sleutelaar. Die ziet toch nog een paar beren op de weg bij een M46. Het is namelijk zo dat de motor na opstarten gelijk naar de 2600 toeren jankt, alwaar de regelaar hem vasthoudt. De bak schakelt de overdrive pas nadat deze oliedruk heeft. Vraag is wanneer hij schakelt; indien te laat, dan heeft de generator overtoeren gedraaid. Het anker en de spanningsregelaar houden daar niet van. En wat gebeurt er tijdens het aanlopen terwijl er geen oliedruk is? Tandenpoetsen?

Ik kan natuurlijk de regelaar iedere keer loskoppelen; motor starten en verhoogd stationair laten draaien; overdrive inschakelen; regelaar aansluiten. Maar dat is nogal omslachtig.

De lokale Volvo-man meent dat de lagers van een B21A de V-snaar spanning wel moet kunnen hebben.

Zelf heb ik m'n twijfels en zit dus nog met een dilemma....
Antwoord
#5
Dus je start met de motor al in de versnelling en alles. Ik heb geen idee hoe snel de oliedruk in een M46 opbouwt, kan me voorstellen dat dat heel snel gaat maar het is een (iets) onzekere factor.

Met twee bakken achter elkaar weet je in elk geval zeker dat de vertraging er altijd is.

Het is inderdaad wel wat veel vermogen voor V snaren. 20 kW is bijna een kwart van het B21A motorvermogen, zo'n 20 keer zoveel als een 12V dynamo @ 55A. De vraag is of de krukaslagers daarvoor gemaakt zijn.

Anders zet je nog een zelfde generator aan de andere kant, die de eenzijdige druk op de krukaslagers weer compenseert. Of een loze poelie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Twee bakken achter elkaar geeft praktische problemen met koppelen. De verliezen zijn tweemaal zo groot, net als de kosten. En het wordt met 1 bak al een lange trein.

Het over te brengen vermogen zal beperkt worden door het toerental in combinatie met houtgas. Zo'n 13 kW maximaal. De generator is ruim overbemeten, maar dat geeft niet. Dan kun je op ÃÂÃÂn fase tenminste redelijk wat afnemen, zonder dat de zaak gelijk doorbrandt.

Misschien moet ik richting getande riem gaan denken. Kan, denk ik, met minder voorspanning toe.
Antwoord
#7
Ik heb een paar B20's uit elkaar gehad en terwijl de drijfstanglagers soms al tot het dragermetaal (en verder) zijn ingesleten aan de drukkant (aan trekkant wat minder), zijn de krukaslagers nog veel beter. Wel wat slijtage te zien aan de drukkant maar veel minder.
Spanning op de riem of niet, de kilowatts worden toch continu vanaf dezelfde kant op de krukas losgelaten, daar zie ik het probleem voor de krukaslagers. Anders bouw je het en laat het draaien tot de lagers het begeven, vervangen is zeker met een losse motor niet zo ingewikkeld of duur.

Met V snaren ben je wel van het hele uitlijn en balanceer gedoe af, in principe de makkelijkste oplossing.

Ik heb een rotor met toerenbegrenzer gezien op een B200K, maar die zal niet bij 3000 rpm beginnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Je kan ook eens naar de maritieme versnellings bakken kijken. De benaming ervan weet ik niet, maar die hebben 3 versnellings standen: vooruit achteruit en vrij.
Antwoord
#9
waarom geen directe koppeling op de motor (vanaf vliegwiel) met een industriele asverbinder? Is een overbrenging echt nodig?

edit: nu zie ik dat je de motor 2500-2900 rpm wil laten draaien. heb je dat toerental al nodig voor dat vermogen? 1500 rpm is inderdaad al erg laag voor dat vermogen, dat wel.

ik zou, wanneer een overbrenging nodig is, gaan voor een 4 a 5 v-snaren naast elkaar. ik heb nu 3 v-snaren op de draaibank zitten en die brengen met gemak alle power over en ze staan extreem slap.
of, een industriele tandwielkast. die zijn ook nog wel eens te vinden 2e hands of op de sloop. Laatste keren dat ik op de sloop was waren er zelfs enkele containers vol met aandrijftechniek spullen van groot formaat... (5-50 pk). altijd jammer om te zien dat dat spul zo weg gaat.

trouwens een leuk project, zelf heb ik er ook vaak aan gedacht om met een redblock een warmte-kracht-koppeling op te zetten, houtgas is dan een hele mooie brandstof. met een goede sturing kan dat heel mooi werken met weinig werk als alles eenmaal is ingeregeld.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
DopdeDouwer schreef:maritieme versnellings bakken kijken. De benaming ervan weet ik niet

Keerkoppeling. Wink

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.435 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.644 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.066 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.709 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.604 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.826 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.873 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.864 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.755 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 6.674 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)