Berichten: 101
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2008
Hallo Heren,
Is het mogelijk om een B230F te voorzien van B21A inlaatspruitstuk? Dit ivm. LPG installatie die anders omgebouwd moet worden.
Of is het eventueel mogelijk om de gehele B21 kop op de B230F te zetten? En is dit wel aan te raden?
Mvg. Paul Galama
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kan allebei. Bij optie twee is het de moeite om te kijken of je B21 kop grote of kleine koelwaterkanalen heeft. Tussen de grote kanalen en de B230 boring is er weinig metaal meer om de koppakking op zijn plaats te houden. Lijkt erop dat een 1981 B21 nog grote koelingskanalen had.
Zie:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510194 en
http://www.pbase.com/stealthfti/image/89480485
Dus: inlaatspruitstuk: way to go!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 101
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2008
Okay, ik neem aan dat ik dan nog de grote koelkanalen heb. De auto is van 1980, dus ik neem aan het blok ook:+
Spruitstuk ombouwen lijkt me dan logischer ja. Maar is dat ook verstandig? Ik bedoel: Is de injectie niet degelijker of veel zuiniger op LPG?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Helemaal geen verschil. Ik heb een carburateur 144 uit 1970 en een injectie 245 uit 1988 en ze rijden allebei 1:8 op LPG (nou is eerlijk gezegd de 144 bijna 100 kg lichter).
Voor LPG is alleen de gasklep van belang. Ik zou het elektronische injectiesysteem lekker in de 240 laten. Het ontstekingsysteem ook trouwens. Als je een kijkje neemt in de stroomverdeler van de B230F zal je zien dat daar niks nul in zit, zonder ontstekingscomputer en allerlei input van sensors doet-ie niks noppes.
Voor het mooi moet je een ontsteking voor B230A, K of B23A vinden (met Hall sensor of met puntjes). Grotere cilinderinhoud geeft een tragere verbranding en andere vervroegingstoestanden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 101
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2008
Ik wil zoiezo geen puntjes ontsteking. Daar heb ik zowat nachtmerries aan over gehouden ;D. Hoe werkt dat op bijv. een B230K? Met een renix oid?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kweet niet wat Renix is, zat vlgs mij vooral op de 340 en 360.
Op de B21A zit denk een heel bruikbaar Bosch systeem, met een ontstekingsmodule ergens, en een Hall sensor, helemaal autonoom. Alleen is de timing voor een 2.1 liter, niet voor 2.3. Zal voorlopig nog best van zijn plek komen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Hoi,
B230K is idd met Renix, timing via BDP-sensor boven vliegwiel. M.a.w. geen puntjes.
@ Marc: zal even een fotootje maken van de Renix. Waarschijnlijk ken je hem dan wel.
[EDIT]
Dat gezeur met resizen...... Fotootje:
[img width=798 height=600]http://img38.imageshack.us/img38/1618/dsc0002oyb.jpg[/img]
`88 245, B230K, M47
Berichten: 101
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2008
Ok, ja renix, bendix...Die meuk...Geen idee wat ze allemaal bij de 200 serie gebruiken.
Ik heb nog veel te leren wat betreft de 200 serie! Is er een plek online waar ik kabelboomschemas kan vinden?
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Yep. De greenbools van k-jet.org zijn wereldberoemd.
Hier te vinden:
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
`88 245, B230K, M47