Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ?
maar de B30 is bij speed-boot-mannetjes altijd erg populair geweest vanwege z'n vermogen, koppel en kietelbaarheid. Prima motor vlgs mij.

Ik denk dat de USA en dus milieu de boosdoener was. Als je geen 6-cylinder kan leveren in Amerika heb je wel wat problemen vanwege een te kleine afzet hier in Europa. En vlgs. mij is de katalysator en strenge milieu-eisen zo rond 1975 ingevoerd in de VS, dus dat zou wel aardig kloppen met de introductie van de B27.
Antwoord
ok, toevallig vond ik hier wat meer over omdat we het elders over die rode 262C hadden van Pehr G. Gyllenhammar. En doorlezend op http://www.volvo200.org vond ik dit:

Citaat:Ondertussen moest er echter wel een andere auto op de markt komen. Besloten werd om met behulp van de VESC de 100-serie, die 400 miljoen kronen had gekost, ingrijpend door te ontwikkelen tot de 200-serie met in eerste instantie alleen een viercilinder motor. Ook al vond Pehr G. Gyllenhammar de 164 niet een echte prestige-auto, toch moest ook de 200-serie een zescilindermotor krijgen. Daarom stuurde hij de van Saab afkomstige Rolf Mellde de wereld in op zoek naar zo'n motor. Rolf Mellde vond het door Peugeot en Renault opgezette motorenbedrijf een interessante samenwerking vanuit technisch oogpunt bekeken. Besloten werd om met Peugeot en Renault mee te doen. Op deze manier hoefde Volvo zelf geen eigen V6-motor te ontwikkelen. Volgens Pehr G. Gyllenhammar was de samenwerking bijzonder goed.

http://www.volvo200.org/volvo/gyllenhammar.htm

mooi man! Maar dr staat nog niet bij waarom ze niet gewoon de oude lijn 6 hebben overgenomen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
de B30 uit de bootjes , die hadden o.a standaard grotere kleppen.

ook kon je daar spruitstukken voor krijgen waar je 3 solex carb. op kon zetten.

de B20 bootmotoren hadden ook andere nokkenassen + grotere kleppen.

de B30 past wel maar je moet een klein stukje uit de dwarsbalk halen voorin de motorruimte.

anders loopt de poelie aan.
Antwoord
Heb je dat al gedaan dan Kaassie?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
een goeie maat van me had dit in zijn auto

een ouwe buur van a.huis.

wel een mooi gezicht.

hij had er een spruitstuk op met 3 carb's.
Antwoord
Prachtig knorretje was dat ja , toch jammer dat ??k hij over is op turbo Cry

Ik vindt zo'n B30 een mooi apparaat en een 6cyl.in lijn vindt ik zelf mooier dan een V6 , dus voor mij een B30 of een diesel 8)

(mijn excuses voor alle V6 rijders hier , het is niet peroonlijk bedoeld :wink: )
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
is te koop hoor di b30

hij wil er graag vanaf

krijg je de versn.bak

en zijn eerste spruitstuk met 2 carb's erbij.
Antwoord
maar waarom noou?
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
ik weet een amazone met een penta B30, opgeboord tot 3.6 liter, drie webers, 0-100 in 4.8 seconde! top van 265 km/h d8 ik...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
kaasie schreef:is te koop hoor di b30

hij wil er graag vanaf

krijg je de versn.bak

en zijn eerste spruitstuk met 2 carb's erbij.

nou Kaasie,ik ben net weer een beetje bekomen van die twee turbo's en heb voorlopig genoeg lopende projecten open staan....... maar anders was het wel iets voor de hobby misschien :wink:

wacht eens .......er staat hier nog wel een kale Turbo, ken ie mooi in 8)
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motorswap b28 naar b280 paarhuis 14 20.273 15 February 2013, 22:55
Laatste bericht: paarhuis
  zoektocht naar olie. wat moet er in? 265gl 5 7.577 5 August 2012, 21:09
Laatste bericht: 265gl
  Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder JDDV 11 12.056 1 March 2009, 11:38
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)