Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo Volvo 79' vervangen
#1
Hobby-isten,

vanwege een niet opladende accu heb ik mijn dynamo gedemonteerd en de koolborstels gecheckt. Wat blijkt: de koolborstels zijn versleten. Probleem gevonden en een spanningsregelaar besteld bij estate services (TOP ZAAK). Eenmaal binnengekomen blijkt de spanningsregelaar totaal niet te passen. Maar na een bezoekje aan estate services is het mij duidelijk: de wisselstroom wordt eerst door een kastje omgezet in gelijkstroom en dan naar de dynamo geleidt. Deze dynamo's zijn niet meer te krijgen dus ik heb een nieuwer type aangeschaft. Alleen nu is de vraag. Hoe moet ik deze aansluiten? Ik heb een aantal foto's gemaakt van de draadjes. Ik weet dat de grote rode draad (+ van de accu) naar de dynamo moet en het stekkertje moet ook in de dynamo. Maar welk stekkertje moet ik pakken?

Ik zie jullie reactie's graag tegemoet!

[Afbeelding: volvo245dl122.jpg]

[img width=450 height=600]http://img41.imageshack.us/img41/2378/volvo245dl123.jpg[/img]

[Afbeelding: volvo245dl124.jpg]

[Afbeelding: volvo245dl125.jpg]

[Afbeelding: volvo245dl126.jpg]

Antwoord
#2
op de 4e foto: (is die foto van jou auto? RHD?)

dikke rode: B+
dunne rode is bij mijn 240 de veldspanning, als ie op contact staat (stand 2) moet het dynamo lampje gaan branden als die draad aan de massa hangt. Opletten met evt kortsluiten met al die losse kabels.
dikke blauwe de min, ergens op de dynamo. Pro-Tip: vervang dat kabeltje, dat is bij 240's erg dun en gaat langzaam stuk. na vervanging gaven de lampen duidelijk beter licht...

als ie nog een mechanische spanningsregelaar heeft moet je even uitpluizen welk draadje daarvan naar het dynamolampje gaat.

het losse draadje op de dynamo zelf (met ringoogje) moet bij de B+ er bij voor de ontstoring.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Zou je een foto kunnen maken van de achterkant van de oude dynamo?

Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Normaal kun je nl. bij het oude type dynamo een wit afschermplaatje achterop eruit wippen en daar een spanningsregelaar inschroeven.
Bedrading hoeft in dat geval dus niet los. Je hoeft dan alleen de bedrading naar het kastje en het het kastje zelf te verwijderen en in de kliko te mikken Smile
Antwoord
#4
Bedankt Jw240 en jos245 voor de snelle reacties! Ik ga zo knutselen.

Hierbij nog twee foto's van de achterkant van de oude dynamo. De auto is inderdaad rechts gestuurd! ;D

[Afbeelding: volvo245dl129.jpg]

[Afbeelding: volvo245dl130.jpg]
Antwoord
#5
Da's een andere dan ik verwachtte Smile
Ik ken van het oude model alleen het type links op je foto.
Bij mijn vorige 244 van 1976 zat op de plek waar bij jou de spanningsregelaar zit een wit plaatje.
Antwoord
#6
Het is ook een hele bijzondere auto!

Voordat de boel gaat roken; hier een samenvatting van bovestaande info. Zouden jullie even kunnen kijken of het klopt en aanvullingen willen doen?

Nogmaals dank.

[Afbeelding: volvo245dl124uitgewerkt.jpg]
Antwoord
#7
Alles over de verschillende dynamo's komt aan bod in twee greenbooks: (foto's tekeningen, aansliuschema's etc)

- TP11402-2 Electrical System & Instruments (excl. wiring diagrams) Repairs and Maintenance 242 / 244 / 245 1976
- TP30729-1 Charging System Fault Tracing 240, 260 1975-19.

(Beide direct links naar Pdf van 12 & 6 Mb)

Te vinden op Kjet.org
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Thanks Rob voor de info! Ik heb de pdf's doorgenomen maar nog steeds kom ik er niet uit. Aansluitschema's staan er inderdaad in. Alleen natuurlijk niet hoe je de kabels aansluit als je overstapt van een extern kastje naar een interne spanningsregelaar.

Zou iemand mij meer duidelijk willen geven? Het wordt erg gewaardeerd!
Antwoord
#9
Op 1 het draadeind met de dikke moer , daarop zit de dikke rode draad met oog en een dunnere bruine draad met oog (dat is bij jou waarschijnlijk de draad met oog die nog op je dynamo zit)

Op 2 zit de blauwe dikke draad met oog ; aan de massa van de dynamo dus

Op 3 schuif je de dunne rode draad met schoentje.

[Afbeelding: 2ll0vfa.jpg]

De bedrading naar het kastje op het scherm en het kastje zelf vervallen dus.
Antwoord
#10
Jos bedankt! Ik ga meteen aan de slag ;D
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 1.052 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 484 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 532 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 779 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.656 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.387 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.163 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 3.380 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 11.896 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: