Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak vervangen door 5 bak!
Ik heb een 245 GL uit 1979, 4 versnellingen met overdrive. Ik wil hem ombouwen naar een 5 bak, omdat de bak niet lekker loopt.Wie heeft zoiets eerder gedaan en heeft een aantal nuttige tips? Welk type versnellingsbak is de beste?Ik zie er wel een aantal op internet, maar ook verschillen, bijvoorbeeld aansluiting snelheidsmeter.Het is een 21a motor.Wie weet het type? ???
Antwoord
4+overdrive (OD) heet M46, vijfbak heet M47. De M46 zou toch weinig mogen mankeren, tenzij (erg) slecht onderhouden. Welk deel mankeert er, de eerste 4 of de OD? De OD is vaak wel te fiksen.

De M47 moet een telleraansluiting hebben, meeste bakken op Marktplaats hebben dat niet dus da's even zoeken. En er moet een passend stukje aandrijfas bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dank voor je reactie! Probleem wat ik heb zit met name in de eerste en tweede versnelling.Slecht onderhoud/slijtage, weet ik niet prcies.Maar de as waar je het over hebt, is dat een complete of een stuk om in e passen?
Met vr.groet, DonnÃÂ
Antwoord
Loopt ie niet lekker in zijn 1 & 2 of schakelt hij niet lekker in de 1 & 2? Voor het laatste euvel is er zojuist een uitgebreid topic beschreven. Zoek maar eens en je zult erkennen dat de oplossing heel simpel is en dat de bakwisseling bij moeilijk inschakelen niet nodig is. Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
EÃÂn en twee zijn bepaald niet de versnellingen die verslijten. Ik denk ook dat-ie van wat afstellen van de achteruitblokkering en/of een paar nieuwe busjes in de schakelstang wel weer opknapt.
Antwoord
nee, schakelen gaat goed, maar als je snel op wil trekken is het net of de koppeling blijft hangen/slippen, maar dat blijkt het niet te zijn.Zit waarschijnlijk in de versnellingsbak,niet goed aangrijpen van tandwielen lijkt het wel.Ik vind echter geen metaalresten in de olie.vandaar dat ik wil ombouwen.Doe dan meteen de koppeling maar mee.Herken je iets van dit verschijnsel, of heb je een idee, dan hoor ik dat graag! Met vr. groet, DonnÃÂ
Antwoord
Ooit gehoord van koppelingsplaten? Die kunnen ook een slippend gevoel geven. Het gevoel van slippen zal niet uit je versnellingsbak komen.... :-\
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Er zit niks in een versnellingsbak wat kan slippen, alle tandwielen zijn continu met elkaar in verbinding (behalve de achteruit dan). Als je de pook (met ingetrapte koppeling) zonder kraken van 1 naar 2 kan bewegen ben je klaar, meer kan je niet van een bak verwachten.

Ik zou ook aan de koppeling denken. Kan je de kopp. kabel nog bijstellen? Gaat de kabel soepel door de buitenkabel? Kan ook dat de plaat en/of het druklager niet meer 100% soepel heen en weer glijden. Het druklager glijdt over een buis, die kan je zien in het koppelingshuis. De plaat glijdt over een splines, die steekt in de drukgroep en daar kan je weinig van zien.
Antwoord
De conische koppeling in de OD kan ook slippen.
Maar weet niet of dat ook bij uitgeschakelde OD kan voorkomen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Da's waar, in het OD gedeelte zit wel een slippend gebeuren. Op Brickboard zit een OD guru die beschrijft dat de OD door een halflekkende solenoïde zichzelf kan inschakelen, ergens in het snelheidgebied van de tweede versnelling. Het gevolg is dat de OD niet meer in te schakelen is, omdat-ie al ingeschakeld is.

Dus de vraag is:
- heb je nog een normaal inschakelbare OD in de vierde versnelling?
- of lijkt het alsof je tijdens de tweede versnelling op onverklaarbare wijze sneller gaat rijden zonder dat het toerental oploopt?

Zin om even te vertalen?
Manual M-46 Overdrive Self-Engages. [Tip from Duane Hoberg:] If the clutch only slips in second gear and no other, and the OD does not appear to function, you have a problem with the solenoid on the overdrive allowing the OD function to self engage without input from you.

The solenoid in its OFF position acts as a stopper to keep fluid from an area that creates the pressure build up necessary to move parts internal to the OD and engage the fifth gear. When ON the solenoid valve moves only 1/8 to 3/16 of an inch and allows the fluid past. The seals internal to all this are two very small O-rings. There can be over time a small amount of leakage past the end O-ring and into the electrical area of the solenoid. If this leakage is great enough the valve cannot return to the OFF position and the OD then becomes self engaging. There are all sorts of causes for this to occur, age is one and poor electrical contact which causes heat which bakes the O-rings hard being another.

The solenoid has to be removed and shaken to test it. Yes, that is the test. It must rattle freely or it is bad.

In case anyone is wondering how this can be: Normal drive in the OD for gears 1 to 4 is via a Sprague clutch. (Only works in one direction and very very positive). OD is via planetary gearing which requires a stationary sun gear to accomplish. Hydraulics push the sun gear carrier (which almost everyone calls the cone clutch) into a brake ring which is part of the outside case of the OD. During the transition from Sprague clutch drive to planetary gear drive, the planetary gear drive is trying to make the output shaft move faster but cannot because the sun gear is not stationary and the Sprague clutch is just sitting there trying to drive but cannot. It is this in between area where slippage occurs.

The pump in the OD is a piston style driven off the output shaft of the transmission. The pressure necessary to move ( not engage just move) the internal parts of the OD begins at around 15 mph and with good actuating piston seals is sufficient to maintain OD contact at about 25 mph. Second gear range in the M46. After that, the OD is engaged and the OD doesn't work when the button is pushed. Only because it is already engaged. Change the OD solenoid.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 59.304 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.377 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.631 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 3.250 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.151 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.372 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.752 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.393 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.230 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 9.245 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)