Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KdFi stand-alone EMS 249 euro !
Goed plan.

;D

Doet me er aan denken dat sinds 1992 geregelde electronische inspuiting gemeengoed is. In 1970 rommelden ze al met D-jettronic. Nou waren de eerste versies verre van goed (1970-1992) maar daarna mogen we auto's toch wel heel betrouwbaar noemen. Er is dus geen reden om te twijfelen aan electronica an sich. Maar het is bij de reguliere systemen lastig storingzoeken en dat maakt een probleem met de electroinca vaak een langdurig en kostbaar proces. Ik kan mij voorstellen dat mensen dit afschrikt.

Echter: de meeste storingen die optreden zijn nog altijd niet electronica gerelateerd. Daarnaast hebben vele storingen te maken met slechte stekkerverbindingen, draadbreuk, roestige massa's of verslijtende sensoren. Een carburateur / K-jet (ver)slijt echter ook en geeft ook een oncomfortabele loop. Er zijn zelfs electronica storingen die optreden door mechanische oorzaken: neem een ontregeld injectiesysteem door een lekkende voorpijp.

De electroinca is zo goed als haar installatie. Dáár zijn zeker enorme verschillen te onderscheiden in mijn segment. Een stekkertje goed krimpen en waterdicht krijgen is ook even een kunstje dat je moet leren en met de juiste tools moet uitvoeren. Ik heb in het verleden ook diverse problemen gehad met de installatie op mijn eigen auto. Maar 90% daarvan waren niet electronica gerelateerd maar hadden een mechanische oorsprong. Als je mijn projecten bekijkt dan heb ik ook dingen gedaan die op het randje waren van verstandig (LPG + individual throttle bodies) dingen die ik mensen nu nooit meer zou aanraden. En het heeft mij ook wel tijd gekost het hele verhaal te doorgronden. Maar juist die kennis is nu beschikbaar en te besteden aan een prachtig produkt die tot voor kort niet beschikbaar was voor een computerloze auto.

De installaties die nu draaien bij klanten lopen als een zonnetje. En dat zijn geen mensen die rondrijden met een laptop op schoot. En het zijn ook geen mensen die zich op fora bevinden. En het mooiste is: ik heb werk zat, ik probeer alleen maar een mooi produkt onder de aandacht te brengen. Het produkt (of mijzelf) afschieten als onbetrouwbaar legt dus enkel uzelf een beperking op voor zover mijn produkten een oplossing zouden kunnen zijn voor uw voertuig.

Ik ben blij met de fouten en problemen die ik heb gehad. Ik heb daar een hoop van geleerd en kan met die kennis een hoop voorkomen en uitsliuten.
Behoed u voor de foutlozen. Zij zullen de fouten nog moeten begaan of zwijgen erover. En zelden zult u iets lezen over dat wat in ÃÂÃÂn keer goed ging.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Wanneer ik dit systeem combineer met dampgasinjectie en mijn auto heeft nog geen LPG op kenteken, kan ik dit dan laten keuren door de RDW? Ik weet dat het systeem niet G3 gekeurd kan worden, maar kan het wel gekeurd worden is dus eigenlijk mijn vraag.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Ff als aanvullende vraag:
Als ik mij niet vergis geldt G3 voor auto´s nieuwer dan bj 1996.

Vraag: Wat zijn de verschillen met een G3 installatie? Of zijn deze er überhaupt wel? En wanneer gelijkwaardig, dan zou je ook onder “G3 noemer” op kenteken moeten kunnen krijgen. Meende dat het belastingvoordeel van G3 in de milieuhoek ligt. Het besproken systeem kan een optimaal mengsel beheersen dus zou je zeggen dat dit onder de doelstelling valt van het belastingvoordeel.

Je zou dus bij auto´s nieuwer dan 1996 G3 op het kenteken moeten kunnen krijgen,… Of zit ik er dan helemaal naast? ???
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Citaat:Je zou dus bij auto´s nieuwer dan 1996 G3 op het kenteken moeten kunnen krijgen,… Of zit ik er dan helemaal naast?

Je zit er naast, maar vraag me niet waarom ;D Auto's nieuwer dan juni of juli 95 kunnen van de G3 regeling gebruik maken mits ze weer voldoen aan bepaalde emissie eisen volgens mij. Het systeem in combinatie met de auto moet getest zijn voordat het systeem kan voldoen aan de G3 eisen, er moet dus een bepaald certificaat zijn van de installatie in combinatie met het voertuig (motor afhankelijk). Dit is een kostbare zaak om te testen en alleen aan te bevelen bij grotere aantallen......Maar wat niet is kan nog komen!

(Volgens mij heb ik het antwoord nu eigenlijk toch nog gegeven ???)
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Amazonturbo schreef:Wanneer ik dit systeem combineer met dampgasinjectie en mijn auto heeft nog geen LPG op kenteken, kan ik dit dan laten keuren door de RDW? Ik weet dat het systeem niet G3 gekeurd kan worden, maar kan het wel gekeurd worden is dus eigenlijk mijn vraag.

Interessante vraag...ik weet het antwoord niet. Maar laten we het anders stellen: Mag ik dit systeem COMPLEET zelf inbouwen en dan laten keuren door de RDW? Zodat ik niet illegaal op LPG rijdt?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Huh ? Nu weer een G3 discussie ? G3 op een 240 ? ;D

Het systeem voldoet niet aan de G3 voorwaarden: de auto dient dan met een betreffende motor en installatie te worden aangeboden bij TNO voor een cyclustest. Dit kost erg veel geld en moet voor ieder nieuw (motor)type opnieuw. Mijn installatie is qua emissie gelijk of overtreft de G3 eisen (G3 heeft normaliter geen closed loop regeling bij vol gas, mijn systeem wel). Toch is het (financieel) niet mogelijk om een G3 goedkeur te krijgen.
Overigens was er ooit een leeftijd en kilometer beperking voor de toelating voor G3. Maar ik weet niet of die regel nog bestaat.

Qua toelating: De RDW mag geen probleem maken zolang de auto van voor '92 is. Daarna moet er een handgeschreven stickertje op de behuizing van de computer zitten welke aangeeft dat het een toegelaten stuurdoos is....
Je mag het systeem compleet zelf inbouwen en aanbieden bij de RDW, de keuring kost 50 euro.

Laten we even de zaken in de context zien:

Voor auto's met een geregeld electronisch injectiesysteem van bijvoorbeeld ná 1992 is het niet mijn advies "mijn" systeem op dergelijke auto's te monteren. Daar zijn goedkopere oplossingen voor die heel mooi werken en die ik overigens ook verkoop. Op auto's van voor '92 met een ongeregelde L-jet Flappervalve, K-jettronic, D-jettronic of een ander ongeregeld electronisch of geregeld mechanisch systeem is er feitelijk geen deugdelijk systeem in de handel. Daar heb ik met mijn produkt dus een gat gevuld.

De oorsprong ligt in het kopieeren van het benzine injectie signaal en het zogenaamd adaptief zijn van het motormanagement systeem (zelflerend). Enkel een bovengenoemd 100% juist werkend benzine injectie systeem werkt goed met een dergelijke installatie.

Vuistregel: een "normale" auto (geen tuning) van voor '92 met een L-jet, Carburateur, D-jet enz zonder standaard lambdasonde zou goed uit zijn met mijn systeem. K-jet en KE-jet vallen automatisch onder mijn systeem.
Is de auto van na '92, zet er dan een standaard LPG injectie systeem op (geen mengstukje).
Antwoord
Duidelijk verhaal, dat wilde ik weten!

Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
ik weet dat op de 700 vereniging enkele mensen zijn met auto's uit '92 al G3 hebben. Officieel kan dat pas vanaf '94 heb ik altijd begrepen.

inderdaad, een G3 systeem zoals een 95-er 940 heeft is niet closed loop bij hogere belastingen. Een vriend van me is met zon systeem bezig en die liep behoorlijk rijk onder vollast. mengsel terug naar een betere verhouding gaf duidelijk verbetering in hoe de motor liep.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Er is een overgang geweest waarbij je van de importeur een brief kon krijgen zodat je 700 toch in aanmerking kwam voor inbouw G3, kan ik me herinneren. Maar... Dat zijn de gekke gevallen.
Antwoord
volvo200liefhebber schreef:Tot op heden heb ik met enige verbazing dit topic gevolgd en er vallen mij een aantal zaken op:

bla bla...

Het verbaasd mij dat je eerst de betrouwbaarheid en de simpliciteit van het systeem benadrukt maar vervolgens wel zegt dat het systeem eigenlijk bedoeld is voor techneuten,dat kan ik niet rijmen.
Leuk dat je een laptop kunt aansluiten,maar ik was niet van plan bij ieder ritje een laptop mee te torsen om het systeem bij te regelen.

Het systeem is heel goed zelf te leren, het is immers gebasseerd op het welbekende megasquirt. Dit is volledig open source en er is gigantisch veel te lezen, zowel hardware als software matig. Kijk ook eens op: http://www.megamanual.com/ms2/

Je programmeert het systeem een keer in, verder heb je de laptop niet meer nodig. Waar Jeroen volgens mij op wilde wijzen is dat je in geval van een storing eenvoudig via de software kan zien welk sensortje of actuatortje happert.

Ik heb het zelf ingebouwd en geprogrammeerd in een volvo 164 samen met Benzine en LPG injectie. Mijn ervaring was dat ik eerst bijna de volledige megasquirt faq moest doorlezen voordat ik wist waarmee ik bezig was. Maar wat verwacht je anders, het gaat hier om een compleet motormanagment.

Het grote voordeel vind ik dat het systeem zelfregelend is (bijvoorbeeld feedback via de uitlaatgasmeting), je brandstofafstelling zal dus altijd gecorrigeerd worden. Het motormangament heeft meerdere brandstof en ontstekingstabellen dus iedere brandstof kan je haar eigen ideale waarden toekennen. Wist je bijvoorbeeld dat de ontstekingstimming van LPG anders is dan die van Benzine? Je werkt dus ook niet met een gemodificeerd benzine signaal voor je LPG injectoren zoals veel G3 installaties doen.

Ik ben verder van mening dat het een betrouwbaar systeem is, mits je je bedrading in orde hebt. Maargoed dat is bij elke auto met of zonder standaard motormanagment kritisch. Ik heb er absoluut geen spijt van, alles wat de motor slikt, ontsteekt en uitblaast kan ik nu regelen en uitlezen, dat is toch fantastisch!! Daarnaast is het vermogen van de motor enorm toegenomen. Big Grin

Hoe ziet dit eruit in een oude volvo 164?

[Afbeelding: spa0745.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F stand verdeler 244Drift 3 3.765 21 March 2017, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  (Volvo C30) euro-norm stekkechillin 7 11.533 19 January 2017, 08:26
Laatste bericht: Grey240Polar
  kdfi op mijn b20 turbo.... bart36 18 16.562 21 January 2014, 22:05
Laatste bericht: Laptom
  Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen? Jacolien 44 57.510 1 November 2013, 12:43
Laatste bericht: Jacolien
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 11.600 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  B230k upgrade met lpg injectie kdfi vermogens schatting dannys 11 9.103 30 October 2012, 00:18
Laatste bericht: dannys
  Euro 85 met E10 in Frankrijk getankt... Rene68 9 7.625 3 August 2012, 20:50
Laatste bericht: Kwekkel
  euro loodvrij? salt1971 8 5.593 27 July 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming blaast niet meer in stand 1-2-3 volvo 240 station jafd 12 8.432 5 December 2008, 03:45
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)