Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Klopt, achter is om gas in te schakelen en voor is om benzine uit te schakelen ;D
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De traditionele installatie in de 144 heeft 1 relais (inductierelais), wat twee of drie elektromagnetische kleppen openhoudt, eentje op de tank (verplicht na 1973 of zo), ÃÂ
ÃÂ
n op het schutbord of in die buurten, en eentje op de verdamper.
Dit doet het relais als-ie 12V krijgt van het contactslot, PLUS een hoog inductievoltage van de bobine of een draad die rond een boegiekabel is gewikkeld.
Hier een schemaatje:
http://www.vogelsautogas.nl/documenten/T...uiting.pdf
Als je al die klepjes en het relais naloopt met de spanningsmeter of een testlampje, weet je in elk geval of ze 12V krijgen. Dat geldt ook voor nieuwere installaties.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
hallo,
Heb je je installatie bij Van Orsouw laten inbouwen?
Dan zit er een grote zekering links (als je voor de auto staat), onder de voorruit in de motorruimte, op een draadboom van de gasinstallatie, met een doorzichtig plastic kapje (een andere dan het hierboven gefotografeerde exemplaar). Die kan ook doorgebrand zijn. ik denk dat die bij Van Orsouw wel te krijgen is.
succes!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Zwarte Flirt schreef:Ga eens in de deuren achter de bekleding kijken hoeveel water er onderin staat, idem in de wielkasten en op de vloer onder de bekleding. :
Maar dat vocht is zeker een aanleiding voor dit en volgende problemen. :'( :'( :'(
Ja, dat denk ik ook. Morgen laatste ritje maken voordat de kerstvakantie begint (nee, die begint morgen nog niet, maar de rest kan met de fiets)
@ PP: En er zit ook gas in de tank, zo goed als vol.
@ Amazonturbo: Een harde tik hoor ik inderdaad wel, zachte tik heb ik nog niet kunnen ontdekken. Maar ik denk dat die er meteen achterna komt...
@ Marc1970: Bedankt voor het schema, in de vakantie zal ik het allemaal eens nameten.
@ vincent244: Installatie is niet door Van Orsouw ingebouwd, tenminste niet dat ik weet. Zat er al in toen ik hem kocht.
Morgen rij ik wel gewoon naar tilburg op benzine (terug ook natuurlijk) Daarna maar eens wat energie in steken.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
heb je wel genoeg koelvloeistof??
als je te weinig hebt bevriest je verdamper
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
KOelvloeistof heb ik nog niet gecheckt.
Ik heb vandaag weer gereden, hij pakt hem wel op gas, maar dan moet je al wel rijdende zijn.
Als ik stop, valt ie uit.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
co gehalte gemeten??
staat ze te arm/rijk??
membramen ok??
vacuumslangen ok??( evt. afgedopt?)
klepspeling ok??
juiste afstand contactpunt/bougies??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Ik heb nog niks gemeten en al helemaal nog geen energie in een beurt gestoken.
In de vakantie zal ik eens alles doormeten en vervangen. Kan zeker geen kwaad.