Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe walm
Na 4 jaar restauratie de eerste 80km van en naar de APK afgelegd. Allemaal met goed gevolg, maar er viel me 1 ding op toen ik toch effe volgas gaf:
* volgas: niks aan de hand
* gas los: niks aan de hand
* Beetje gas: flinke blauwe walm

Heb het niet geroken, maar blauw=olie vlgs mij.

Ik heb 3 ideeen:
* olieschraapveer die nog blijft hangen
* klepsteelrubbers rot
* keerring turbo niet goed (niet heel waarschijnlijk ivm gereviseerde turbo)

Kaasie kwam met nog een idee: een 'pisser'!
In dit geval een injector die vervuild is en schuin tegen de cylinderwand spuit (en de oliefilm eraf spuit).

Idee Kaasie ga ik dit weekend sowieso controleren, want dat kan schade aan de motor toebrengen.

Iemand ideeen wat het meest logische zou zijn?

Compressie was overigens voor de restauratie 4*prima, nu niet gemeten.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Meer info nodig?

Kan echt alle 4 opties zijn?
Antwoord
inmiddels de injectoren gecheckt en die zijn niet helemaal jofel. Gereinigd zover ik kon, maar dat is onvoldoende. Misschien nwe injectoren, als het totaalbedrag niet teveel tegenvalt..... En op 2-takt mengsel naar Kaasie Big Grin Tip Kaasie
Antwoord
Als je auto 4 jaar heeft stil gestaan,staan er altijd een paar kleppen open,waardoor deze niet in de zitting zit.
Hierdoor kan iets corrosie op de klep-en zitting optreden ,toch?
Maar dit zou,mits niet te erg, na een paar kilometer weer moeten verdwijnen.
Dat je een gereviseerde turbo hebt ,lijkt me dan ook niet het probleem.
Ik zou het eerder zoeken in de rubbers, en/of de'' pisser' van Kaasie.
Start die van jou wel direct goed,want als je een "pisser" hebt,loopt hij toch eerst op 3 poten?
Want ik denk dat ik na lang stilstaan van mijn auto ook een lekkende injector heb.
Moeilijk aanslaan en dan na 10sec. loopt' ie weer goed.
Antwoord
Oh ja,Wat is een olieschraapveer die blijft hangen (dit is geen raadsel of een mop)
Misschien wel een domme vraag. :-\
Antwoord
Ticcie, je weet mijn aanbod he. Als je daarmee 4 goede injectoren kunt krijgen...waarom niet. Scheelt toch weer.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Citaat:Oh ja,Wat is een olieschraapveer die blijft hangen

Een olieschraapveer zit net als de compressieveer in een sponning.
Dat zijn de groeven in de omtrek van de zuiger.
De veren moeten vrij kunnen bewegen in deze sponning en zich kunnen "zetten" tegen de cilinderwand.
Wanneer de osv nu vast in die sponning zit wordt er geen (of onvoldoende) olie van de cil.wand geschraapt.
Vergelijk het met een versleten ruitewisserblad.Er blijft water achter op je ruit.
Bij neergaande slag van de zuiger (arbeidslag) zal dan de achtergebleven olie meeverbranden wat dan die blauwe walm veroorzaakt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Citaat:Ticcie, je weet mijn aanbod he. Als je daarmee 4 goede injectoren kunt krijgen...waarom niet. Scheelt toch weer

I know, bedankt. Maar als de prijs van nwe injectoren niet teveel tegenvalt, dan heb ik dat liever. Zal effe afwachten of Kaasie wat kan regelen, ander wil ik ze graag van je! Ik zag nl op HBase dat ze 69 ex btw per stuk kosten. = meer dan 300 euro voor een setje....

Ik las op 2 amerikaanse sites van injector-cleanings bedrijfjes dat ze onze (CIS) injectoren alleen konden controleren, maar niet reinigen ivm een intern filtertje. En vlgs diezelfde sites slijten ze wel en enige remedie is dan vervangen.

Hij start erg goed overigens en de injectoren lekken ook niet bij geen gas. Alleen geven ze niet allemaal het juiste sproeibeeld en mijn gepruts heeft het tot nu toe niet verbeterd, eerder verslechterd, want hij loopt nu niet altijd meer helemaal rond.
Antwoord
ultrasoon reinigen is ook geen succes?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
met mijn apparaatje iig niet. Sproeibeeld werd alleen maar slechter. MAar het kan best zijn dat je het vuil in de injectoren losmaakt, maar niet eruitkrijgt?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  blauwe rookpluimen b21a Potvisboer 8 6.113 2 June 2013, 18:08
Laatste bericht: Jambon
  Witte walm Stinky 10 6.110 21 December 2008, 01:04
Laatste bericht: TheSaint77
  blauwe rook ernest 14 12.677 15 January 2007, 23:38
Laatste bericht: ernest

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)