Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Eigenlijk zijn de regels voor oldtimers in Belgie precies waar de vrijstelling aanvankelijk voor bedoeld is(en dus het eerlijkst): nl. beperkt gebruik c.q. recreatief gebruik OF: als je er als dagelijks vervoer mee wilt rijden,hetzelfde aan taks betalen als voor een gewone auto.
Wel jammer dat het in Belgie aan een erg beperkte kilometerradius is gekoppeld.
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Sorry hoor maar dit klopt niet, na 25 jaar betaal je zowiezo oldtimertaks in Belgie, het verschil zit hem in de keuring( veel sumierder met een "o" plaat"), en de wijze van verzekeren.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Klopt, Belg even bijtreden:
Van zodra je wagen 25 jaar oud is (of 30 voor vrachtwagens en motorfietsen), betaal je per definitie geen wegenbelasting meer, behalve een forfaitair bedrag (net geen â⬠30).
Los daarvan heb je dan nog de keuze de wagen in te schrijven voor dagelijks gebruik (gewone nummerplaat, jaarlijkse keuring) of als oldtimer (o-plaat, eenmalige keuring, aantal rijbeperkingen (zoals alleen overdag en van - en naar erkende evenementen en proefritten)). Daarbovenop kan je ook een al dan niet interessante formule afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij (bv. weinig kilometers).
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Een Volvo van 1989 is helemaal niet vies, 230 g/km CO2 op benzine, 200 op gas, da's vergelijkbaar met een V70 van 2006.
Zelfs de 144 doet 200 g/km op gas, maar dan met wat extra NOx wegens geen katalysator.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Marc1970 schreef:Een Volvo van 1989 is helemaal niet vies, 230 g/km CO2 op benzine, 200 op gas, da's vergelijkbaar met een V70 van 2006.
Zelfs de 144 doet 200 g/km op gas, maar dan met wat extra NOx wegens geen katalysator.
precies. oude auto's zijn echt niet zo erg. de redblocks hebben ook nog tot flinke kilometerstanden nog behoorlijke compressie en niet al te vaak olieverbruik.
veel mensen vergeten dat co2 uitstoot per km afhankelijk is van het verbruik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dee meneer heeft wel een heel creatieve manier gevonden om zijn auto belasdtingvrij aan te kunnen prijzen.
http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/208...vrij.html?
De aanschaf van deze super originele NL Volvo kost u: â⬠2500,00
Restant houderschapsbelasting tot mei 2010 (Gelderland): â⬠750,00
Uw prijs voor nu alvast belastingvrij rijden, veilig en met stijl? Ongeveer ââ¬3250,00.
Berichten: 24
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2008
Belastingvrijstelling oldtimers niet beperkt
TELEGRAAF do 20 nov 2008, 01:30
DEN HAAG - De vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt voorlopig niet beperkt. In de nacht van woensdag of donderdag bleek er in de Tweede Kamer te weinig steun voor dit initiatief van de ChristenUnie. De kleinste coalitiepartij wilde dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking zouden blijven komen voor de vrijstelling. Nu is het zo dat voor wagens van 25 jaar of ouder geen belasting moet worden betaald. Vanwege de milieuvervuiling door de oude auto's wilde de ChristenUnie de regeling 'bevriezen'.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) voelde ook weinig voor een beperking. Wel zei hij bereid te zijn nog eens te bekijken wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn.
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Mooi, dan hou ik mij 740 tic voorlopig. Of wordt de auto nu extra interessant voor de markt ;D
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nu is die maatregel er toch door:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329
Boehoe, onze Gustav zal nooit een oldtimertje kunnen worden. Niet dat dat de bedoeling was, maar toch.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat is balen. Nu moet iedereen zijn advertentie weer aanpassen op marktplaats "over 2 jaar wegenbelasting vrij" "goedkoper rijden kan niet" etc etc.
Maar helaas een S-klasse van de baas van 16 jaar oud kan ik ook wel vergeten...