Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Probleem is dat je sinds enkele jaren een verdamper met E-keur nodig hebt en de Necam verdamper zou dat niet hebben (alhoewel er op de mijne wel een e-keurmerk stond?). Daardoor zou Necam m niet meer leveren, want je zou de inbouw nu niet meer goedgekeurd krijgen.
Enige optie zou dus zijn om er eentje te kopen die al gas op kenteken heeft sinds langere tijd. Of nu een lovato installatie inbouwen, daarna ombouwen naar necam en voor iedere apk keuring 't weer terugbouwen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
heb vandaag met een kenner gesproken.
we gaan waarschijnlijk voor een necam mengstuk en een eigentijdse verdamper.
hoe en wat gaan mijn pet te boven... :
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ticcie schreef:..... en voor iedere apk keuring 't weer terugbouwen.
Dat hoeft in principe niet eens
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
in principe wel: als de lpg-installatie na bouwjaar X op kenteken is gezet, dan dient de verdamper een E-keur te hebben. Dat wordt als het goed is ook bij de APK gecontroleerd, maar wellicht dat een 'snelle' keurmeester het over het hoofd zal zien.
Ben benieuwd of de oplossing van Hugo gaat werken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Bram opperde dat wij misschien nog wel wat Necam delen moeten hebben liggen,zal volgende week eens kijken of dat nog bruikbaar is.
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
volvo200liefhebber schreef:Bram opperde dat wij misschien nog wel wat Necam delen moeten hebben liggen,zal volgende week eens kijken of dat nog bruikbaar is.
ik hou me aanbevolen!
grts, Hugo
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
voor de apk hoef je niet bang te zijn
de gasinstalatie wordt alleen gekeurd op werking en bevestiging en lek dichtheid
het keurmerk hoeft volgens mij alleen bij een auto op benzine die op gas wordt gezet dan moet er wel op het keurmerk worden gelet
dus als de auto al op gas staat dan geeft dit geen problemen met de apk
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Nou, wij hebben tot op heden nog geen succes. De auto (lovato) rijdt nu wel op gas, maar heeft helemaal geen vermogen meer. Bij gasgeven komt eerst een bekende bromtoon (gorgel), waarna bij hogere toeren de motor weer pakt. Dit is bij overschakelen op de snelweg echt een probleem.
De persoon die er nog naar gekeken heeft had geen tijd meer. Hij heeft wel een grotere aansluiting gemaakt van de nippel op de turbobuis met de slang die extra naar de verdamper gaat (voor de drukregeling). Ook zit er een grotere doorvooropening in de gasslang van de verdamper naar het mengstuk. Zoals het er nu naar uit ziet krijgt de auto teveel gas, omdat je het echt een beetje ruikt.
Al met al zit mijn pa nu echt te knarsetanden en heeft hij spijt als haar op zijn hoofd dat hij toch voor de turbo heeft gekozen (met de extra kosten) en niet voor een standaard carburatie motortje. Al met al begin ik mij ook een beetje schuldig te voelen, ben toch een beetje de enthousiasteling geweest als het ging om juist wel een turbo motor.
Nu wil hij natuurlijk alsnog proberen dit probleem op te lossen. We gaan dus mogelijk nog bij HPO langs.
Ik begrijp uit jullie verhaal dat de lovato verdamper na revisie dus ook niet gebruikt mag worden bij een auto die nog naar de rdw moet voor gas op kenteken.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
daanheijn schreef:Ik begrijp uit jullie verhaal dat de lovato verdamper na revisie dus ook niet gebruikt mag worden bij een auto die nog naar de rdw moet voor gas op kenteken.
Als de auto nu op lpg loopt -goed of slecht maakt niet uit- dan kun je naar de rdw voor de lpg keuring.
Als ie stationair blijft lopen is het ok.
Nadat ie goedgekeurd is op lpg kun je indien nodig de verdamper e.d. vervangen door een oudere.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
De vraag is echter of de auto wel een goede co heeft op gas, of is dat niet meer van toepassing op een auto ouder dan 30 jaar.