Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Alsof er een kleine vloek op de auto rust, het volgende:
Onlans is de lpg installatie geheel ingebouwd met de lovato turbo verdamper. Alles schakeld prima. Benzine systeem wordt netjes afgesloten. Motor start direct op gas. Daarmee is het op dit moment ook alles gezegd.
Mijn pa is onlangs naar de gasboer geweest voor de afstelling. Deze kreeg hem gewoonweg niet afgesteld. Meneer wist het niet meer en had al wel meerdere malen LPG bij de B21-et geinstalleerd. Hijzelf dacht aan de venturi. Hij laat dan nu ook een niew gasmengstuk maken met een grotere ring en meerdere gaten. Hiermee wordt het mogelijk opgelost.
Hierbij de vraag, TICCIE!?, of er mogelijk suggesties zijn. In ons geval zit het mengstuk tussen de luchtinlaatpijp na de turbo en het turbo trommeltje (op zijn kant dus). Dit zou veel makkelijker zijn, omdat dan de draadeinden niet verlengt hoeven te worden en het turbo trommeltje onnodig hoog op het inlaatspruitstuk komt te staan.
Nu is mijn vraag of bij LPG de luchtweger standaard helemaal open moet staan (met een plunjer zoals eerder op dit forum beschreven), of dat deze door de vraag en dus aanzuiging vanzelf de juiste stand aanneemt!?
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Hoi Daan,
het leven van een sleutelaar gaat niet over rozen......
Mijn luchtweger was op de normale manier gemonteerd, niks open!
ik moet even diep nadenken hoe het bij mij ook alweer zat..... ik zit te twijfelen of ie nou voor of na het gasklephuis zat, maar het zal ervoor zijn? Dus tussen het turbotrommeltje en het gasklephuis. De draadeinden waren idd verlengd. Jouw omschrijving van de plaatsing: "tussen de luchtinlaatpijp na de turbo en het turbo trommeltje" begrijp ik niet helemaal?
Ik heb nog ergens zo'n gasmengstuk liggen geloof ik, dus als ik een fotootje moet maken, dan hoor ik het wel.
Heb je het bij HPO laten doen?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Nee, we hebben alle materialen bij Tom's Classic's besteld en zelf ingebouwd. De afstelling alleen door de beste man laten uitvoeren.
De plaatsing van het vulstuk zit bij ons op de inlaatzijde van het trommeltje, op zijn kant dus boven de kleppendeksel. Of anders gezegd dus aan de ene kant de zwarte metalen inlaatpijp met de bekende koelribben en aan de andere zijde de aansluiting op het turbo trommeltje. Ik zal snel even wat foto's maken als ik weer in de buurt van mijn ouders ben.
Mogelijk dat op dit punt de aanzuiging minder goed verloopt. De gasboer gaf aan dat dit wel vaker werd gedaan, omdat dan de draadeinden en de plaatsing van het trommeltje niet aangepast hoeft te worden.
Zou je aanraden alsnog de draadeinden te verlengen en het vulstuk tussen trommel en gasklepkuis te plaatsen? Een fotootje zou zeker mooi zijn!
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
ik snap nu waar je 'm geplaatst hebt. MAar echt geen idee of dat slechter is dan waar ie bij mij zat.... Het is iig geen grote klus om het eens te proberen lijkt me: vlgs mij kon je de draadeinden er gewoon uitdraaien en vervangen door langere boutjes?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Was even druk de laatste week, dus lees je reactie nu pas. Ga het eventueel proberen als het nog niet werkt. We wachten nu even op het nieuwe gasmengstuk met een andere venturi verhouding of afstand. Kijken wat hij dan doet.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Vandaag hebben wij het nieuwe gasmengstuk geinstalleerd. Helaas zonder resultaat. Het oude mengstuk had een opening (venturi) met een interne diameter van 32mm. De nieuwe is nu 35mm. Ticcie, je had het eerder over jouw mengstuk, weet je nog hoeveel mm jou mengstuk had of heeft en hoeveel gaatjes die dan had? Mogelijk dat hier alsnog een probleem in zit.
Verder wordt er gesproken dat de verdamper mogelijk te snel in de tweede trap schiet!? Iemand een idee wat dit is en of hoe dit op te lossen. We zitten nu al te denken om alsnog langs HPO te rijden en het te laten bekijken. Mogelijk dat de verdamper alsnog een probleem is, dan dus een nieuwe erin en de huidige verdamper terug naar waar hij vandaan komt.
Al met al dus allemaal niet echt soepel verlopen. Maar we houden vol. De auto staat nu namelijk zo mooi op het plein, krijgen zo al wel veel reacties, maar we rijden er liever toch ook mee... :'( en niet 1:7,5 op brandstof van â¬1.65 per liter.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb je de installatie zelf ingebouwd of het laten doen?
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Zelf, maar dit hebben wij al vaker gedaan bij de carburatie modellen.
Op dit moment blijven wij twijfelen over de grote van het gat van de venturi in het gasmengstuk. Het gat is nu 35mm. We merken nu eigenlijk ook al dat de turbo op benzine afgeknepen lijkt te zijn. Ofwel, de lucht die vanuit de turbo wordt aangeleverd, moet door een 'trechter' heen om in het inlaatspruitstuk te komen... De invloed van de turbo op benzine lijkt dus duidelijk minder met het gasmengstuk ertussen.
Gisteren even contact gehad met Ticcie. Hij gaf aan dat in zijn herinnering zijn gasmengstuk een binnendiameter had van ongeveer 50mm. Duidelijk meer dus in verhouding met de opening van de metalen aanvoerbuis na de turbo en ons gat van 35mm. Ticcie gaat dit nog even nameten en ik vermoed dat dit dus mogelijk het probleem kan zijn. De gasboer echter gaf aan dat dit voldoende zou moest zijn.
Verder werd er gesproken over een probleem met de 2e trap in de verdamper... iemand die weet hoe zoiets functioneerd?
afwachten dus...
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
In het verleden heb ik ook een 245 Turbo op LPG gehad en dat was ook een drama,heb er veel geld en moeite aan besteed maar heb het nooit goed gekregen.
Ik heb ook bij diverse Volvodealers/specialisten en gasboeren gevraagd maar niemand kon het oplossen.
Het werd ook ten zeerste afgeraden om LPG op een B21ET te monteren.
Later heb ik ook dit soort verhalen van andere gehoord maar nooit positief.
Uiteindelijk heb ik de LPG uitgebouwd en lekker op benzine verder zonder gelazer.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Klinkt lekker positief

. Ik heb gelukkig nog wel veel positieve verhalen gehoord over de B21et met LPG. Hopelijk is het dus niet zo'n drama als dat jij het hebt meegemaakt. We wachten geduldig af en hopen binnenkort toch een doorbraak te krijgen.