Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
tjoening kost geld, hoort een ssautochrome spruitstuk dus eigenlijk niet bij.

en nee toch, geen 16v hoor pffff.

Traktorrrrrrr Powerrrrrrrrrrrrrrrr!!!!

gewoon lekker een oerdegelijke 8 klepper !
Antwoord
Postma 245 GL schreef:Maar toch doet zo'n (mooie glimmende RVS) spruitstuk leuk mee in het tjoenen. Mooi verhaaltje gevonden hoe ik het bedoelde:

Het beste resultaat ........dergelijke tuning.

En Jeroen, het oog wil toch ook wat!? Tongue Leukste zou zijn als je voor elke mod een testje zou doen op een rollerbank, kan je mooi je winst (of verlies ;D) monitoren,....

Dit gaat op voor N/A motoren. Dus niet turbo. Met een turbo heb je precies het omgekeerde effect als je pech hebt. De ene puls vult de andere cilinder. En dat is precies niet wat je wilt aan de uitlaat kant. Vandaar dat de ingang van de turbo bij grotere motoren gesplitst wordt. Dan maak je gebruik van de pulsen en de kinetische energie om de turbo in gang te zetten.

Een groot woord in turbo-techniek is Equal length. Dat maakt wel uit. Verder is het belangrijk om het uitlaatgas zo min mogelijk te koelen voor de turbo. En daar voldoet het stock spruitstuk wel aan en deze niet. Je zult een spaghetti spruitstuk dus moeten inpakken om het thermisch te isoleren.

Voldoe je aan beide voorwaarden dan haal je lagere toerentallen waarop je je turbo kunt voelen en en zal deze tot 30% efficienter gaan draaien. Feitelijk moet je dan ook je uitlaatgastemperatuur, je spruitstukdruk en je koppelkromme in de gaten gaan houden.

Ach. Tot ongeveer 300 pk voldoet het stock spruitstuk. Wellicht dat ik ooit nog eens een grotere (E-bay) turbo probeer. Dan is zo'n spruitstuk erbij ook wel geinig. En wellicht wel makkelijker om te installeren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
maak liever een fatsoenlijk log-spruitstuk, als een extreem goedkope ebay, heb je meer plezier van.

Antwoord
Vandaag weer een flink stuk gereden....

Ding stijgt op ;D Nietnormaalmeer !

Bij het uitkomen van een bocht leg je zomaar strepen van 20 meter en langer... Nietnormaalmeer !
Antwoord
tijd om ons een keer te verblijden met een leuk filmpje of niet??

Heb trouwens niks gelezen over je ellende met de M90 bak. Wat was daarmee?
Antwoord
;D COOL! ;D
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
zoals een volvo gek betaamt; kerstmis in, om, op onder de volvo doorbrengen ;D
Antwoord
De bak is totaal versleten :-( Kraakt in vier, zingt in 2 en voelt alles behalve strak aan. Nog even over in debat met de verkoper... Maar goed. Ze zit eronder en ze werkt. Ga wel eens op zoek naar een ander.

Het is tijd om de sper onder de auto te gooien. Ze zit al in een as. Nou nog even rubbertjes doen e.d. Even na de feestdagen fixen. Dit kost een beetje teveel rubber.

Antwoord
Bozzma schreef:De bak is...... Dit kost een beetje teveel rubber.

Haha vet!
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
De laatste hick-ups eruit gehaald. Erg vervelend dat er nu dingen in de hardware Ãn in de software fout kunnen zitten. Als je dan een wegvallend toerental signaal hebt die heftig inhouden veroorzaakt dan denk je al snel "spiks" of "massa probleem".... Maar als je BÃta firmware gebruikt dan ben je natuurlijk wel proefkonijn. Een instelling genaamd "trigger prediction" bleek niet goed uitgevoerd te zijn en gaf wegvallende sync. Resulterend in een hevige schok tijdens het rijden door wegvallende injectie en ontsteking. Dat is nu over. Met een upgrade naar een nieuwe firmware maakte de software even een zooitje van mijn VE tabellen. Dat moet je dan wel doorhebben ! Tikje jammer. Verder ben ik nog aan het spelen met de ontstekingstabel. Deze is maatgevend voor het gevoel dat de auto geeft. 3 graden verschil maakt een enorme verschil in hoe de auto aanvoelt. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik moet ook de uitlaatgas temperatuur in de gaten houden. Deze veranderd met het ontsteekmoment. Dit wordt wel een klusje voor op de rollenbank. Maar ik ben voor nu hardstikke tevreden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)