Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remklauwen vervangen door 700-serie remmerij en revisie van de klauwen
De rubbers van de zuigers van m'n 262C zijn helemaal op, bij het verwijderen van de remblokken vielen de stukken rubber er tussen uit :Smile (en dan nog denken dat ik ermee gereden heb)
Nu heb ik nog perfect werkende remklauwen van een 700 serie uit 1990 liggen, deze zijn echter totaal anders opgebouwd (om de blokken te vervangen moet men een deel van de klauw naar boven klappen) de schijven zijn echter wel hetzelfde net als de diameter van de remslangen en de bevestigingspunten. Maar is het eigenlijk wel mogelijk om dit uit te wisselen? Gaat het geen probleem geven met druk of dergelijke?

245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
Er kunnen geen stukken rubber uit een werkende rem vallen. Die rubbers zijn de afsluiters, zonder zou gewoon alle remvloeistof eruit lopen.

Ws. heb je stukjes stofhoes voorbij zien komen, die zijn een soort extra bescherming voor de zuigers. En je remmen doen het heel goed zonder (maar het hoort er dacht ik wel op voor de APK).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
als je zuigers nog ok zijn kun je bij estateservices ook een revisiesetje bestellen. Dat zijn alle stofhoezen en de rubberen afsluitring in de remzuiger. Kost een tientje per klauw en prima te doen.
Antwoord
Ik heb de remklauwen voor en achter losgehaald en schoongemaakt, na een korte inspectie bleek er nogal veel troep onder de zuigers te zitten. De klauwen heb ik met een staalborstel goed schoongemaakt en in de zwarte warmte bestendige lak gezet. Morgen kan ik een revisie setje halen bij de dealer. De rubbers in de cilinder zien er nog goed uit en heb dus even geprobeerd om een zuiger terug in de cilinder te plaatsen maar helaas loopt het niet erg soepel om maar niet te zeggen dat de zuiger gewoon muurvast gaat zitten. De boel in de kruipolie zetten doet niks af. Ik krijg de zuiger er wel weer uit door even wat druk te zetten met de compresor maar daarna moet hij weer met licht "grof" geweld terug in de cilinder geslagen worden. Is dit normaal en verdwijnt dit euvel straks met de remolie of heb ik iets verkeerd gedaan???

Antwoord
nee, dat is zeker niet de bedoeling! Zo mol je 'm vlgs mij. Je moet 'm er zo'n beetje handmatig uit kunnen halen als ie schoon is.

Is je zuiger totaal schoon en roestvrij en idem voor je cylinder?

Doe er dan een klein beetje schone remolie op en probeer het nog es een keer.
Antwoord
Nee nee, geen kopervet! Je kunt ook bij je auto.mat.handel een tube remmenvet halen.

Ik bestel de klauwen bij Scandcar in Moergestel. Zijn ruilklauwen, gereviseerd of nieuw van Scantech en de prijs is gewoon goed. Al menig 850je voorzien van nieuwe remmen, want daar zit me toch wat op :-X

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
dat snap ik niet?

Op de zuiger zit op het uiterste puntje een rubberen ring, dus op de rest kan sowieso olie komen. En dat gebeurt ook: zuiger gaat naar buiten en weer terug en komt remolie tegen.

Bij mijn (scantech) revisiesetje zat overigens geen remmenvet. En als je een soort vet gebruikt, dan gaat zich dat enigszins mengen met de remolie?
Antwoord
Volgens mij heb je gelijk Ticcie, maar misschien dat je dat vet achter het beschermrubber moet doen, zodat er minder kans op vuil en roest is.
Antwoord
Vandaag het revisie setje opgehaald (zuigerringen en stofkapjes=> 60,69 euries) en daar meteen maar even gevraagd: de cilinders lichtjes invetten met gewoon vet en de zuiger ook. Bij de cilinder het begin alleen tot net onder de nieuwe rubbers in het vet zetten. De zuiger gaat er dan redelijk gemakkelijk in, slechts een klein beetje kracht bij nodig, en daarna even met wat lucht (compressor) terug naar boven laten komen. Heb dit een paar keer herhaald en het loopt relatief soepel (er moet een beetje weerstand in zitten). De zuiger en de binnenkant van de cilinder heb ik allemaal goed gereinigd en ontvet en de buitenkant van de remklauwen zijn zwart gespoten, dit laatste heb ik gedaan omdat ik de auto toch relatief weinig wil gaan gebruiken en ik zie niet graag van die roestige dingen achter de velgen zitten (ja ik weet: zeikerd dat ik ben ;D )

Nu ben ik al begonnen met het ontluchten van de klauwen maar dit wil nog niet echt lukken, de klauwen zitten er goed op (de enkele nippel naar boven, iets verder op het forum gelezen Wink ) de nippels zijn schoongeblazen maar uit enkele komt gewoon geen vloeistof ondanks veelvuldig pompen. Volgens m'n boekje moest ik links voor beginnen en dan rv, la en ra maar toen er na een half uur pompen niks uit lv kwam ben ik ra maar begonnen en wonderwel kwam er lucht en vervolgens een deel remvloeistof uit toen maar terug naar rv gegaan maar daar komt uit de onderste twee enkel vloeistof maar uit de bovenste niks :Smile morgen maar verder op onderzoek

Verder is het "reviseren" van de klauwen eigenlijk een peulenschil, er is eigenlijk weinig technische kennis voor nodig alleen de nodige voorzichtigheid en een beetje beleid

Antwoord
Het is echt niet de bedoeling dat er gewoon vet of motorolie in een remsysteem komt, of zelfs maar in de buurt. De rubbers kunnen er niet tegen, meestal zwellen ze enorm op en/of worden ze papperig in no-time.

Ik installeer mijn remzuigers met remvloeistof, als alles op zijn plek zit schoonvegen, stofhoes erop, klaar. Het alternatief is rempasta.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo Aandrijfas uitnemen om remankerplaat te vervangen Adank@M-stad 2 263 5 August 2025, 14:16
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Ankerplaten voorijde vervangen DanielR 14 13.670 15 September 2020, 12:23
Laatste bericht: Rob
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 16.134 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Passen remklauwen van een 240 op een 140 Kadettgek 4 4.966 19 November 2018, 00:33
Laatste bericht: Kadettgek
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 18.863 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 10.151 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  FAQ: Revisie remklauw Rob 36 54.597 27 March 2016, 14:55
Laatste bericht: kees58
  Abs unit vervangen Vissertje 2 4.653 22 June 2015, 18:15
Laatste bericht: Vissertje
  schijven vervangen PeterDeM 5 9.814 20 March 2015, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Remklauw revisie niet zwevende klauw 2 zuigers. A_A 5 6.001 9 January 2015, 22:48
Laatste bericht: frox

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)