tjoening kost geld, hoort een ssautochrome spruitstuk dus eigenlijk niet bij.
en nee toch, geen 16v hoor pffff.
Traktorrrrrrr Powerrrrrrrrrrrrrrrr!!!!
gewoon lekker een oerdegelijke 8 klepper !
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Postma 245 GL schreef:Maar toch doet zo'n (mooie glimmende RVS) spruitstuk leuk mee in het tjoenen. Mooi verhaaltje gevonden hoe ik het bedoelde:
Het beste resultaat ........dergelijke tuning.
En Jeroen, het oog wil toch ook wat!?
Leukste zou zijn als je voor elke mod een testje zou doen op een rollerbank, kan je mooi je winst (of verlies ;D) monitoren,....
Dit gaat op voor N/A motoren. Dus niet turbo. Met een turbo heb je precies het omgekeerde effect als je pech hebt. De ene puls vult de andere cilinder. En dat is precies niet wat je wilt aan de uitlaat kant. Vandaar dat de ingang van de turbo bij grotere motoren gesplitst wordt. Dan maak je gebruik van de pulsen en de kinetische energie om de turbo in gang te zetten.
Een groot woord in turbo-techniek is Equal length. Dat maakt wel uit. Verder is het belangrijk om het uitlaatgas zo min mogelijk te koelen voor de turbo. En daar voldoet het stock spruitstuk wel aan en deze niet. Je zult een spaghetti spruitstuk dus moeten inpakken om het thermisch te isoleren.
Voldoe je aan beide voorwaarden dan haal je lagere toerentallen waarop je je turbo kunt voelen en en zal deze tot 30% efficienter gaan draaien. Feitelijk moet je dan ook je uitlaatgastemperatuur, je spruitstukdruk en je koppelkromme in de gaten gaan houden.
Ach. Tot ongeveer 300 pk voldoet het stock spruitstuk. Wellicht dat ik ooit nog eens een grotere (E-bay) turbo probeer. Dan is zo'n spruitstuk erbij ook wel geinig. En wellicht wel makkelijker om te installeren.
maak liever een fatsoenlijk log-spruitstuk, als een extreem goedkope ebay, heb je meer plezier van.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Vandaag weer een flink stuk gereden....
Ding stijgt op ;D Nietnormaalmeer !
Bij het uitkomen van een bocht leg je zomaar strepen van 20 meter en langer... Nietnormaalmeer !
tijd om ons een keer te verblijden met een leuk filmpje of niet??
Heb trouwens niks gelezen over je ellende met de M90 bak. Wat was daarmee?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
;D COOL! ;D
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
zoals een volvo gek betaamt; kerstmis in, om, op onder de volvo doorbrengen ;D
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De bak is totaal versleten :-( Kraakt in vier, zingt in 2 en voelt alles behalve strak aan. Nog even over in debat met de verkoper... Maar goed. Ze zit eronder en ze werkt. Ga wel eens op zoek naar een ander.
Het is tijd om de sper onder de auto te gooien. Ze zit al in een as. Nou nog even rubbertjes doen e.d. Even na de feestdagen fixen. Dit kost een beetje teveel rubber.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Bozzma schreef:De bak is...... Dit kost een beetje teveel rubber.
Haha vet!
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De laatste hick-ups eruit gehaald. Erg vervelend dat er nu dingen in de hardware Ãn in de software fout kunnen zitten. Als je dan een wegvallend toerental signaal hebt die heftig inhouden veroorzaakt dan denk je al snel "spiks" of "massa probleem".... Maar als je BÃta firmware gebruikt dan ben je natuurlijk wel proefkonijn. Een instelling genaamd "trigger prediction" bleek niet goed uitgevoerd te zijn en gaf wegvallende sync. Resulterend in een hevige schok tijdens het rijden door wegvallende injectie en ontsteking. Dat is nu over. Met een upgrade naar een nieuwe firmware maakte de software even een zooitje van mijn VE tabellen. Dat moet je dan wel doorhebben ! Tikje jammer. Verder ben ik nog aan het spelen met de ontstekingstabel. Deze is maatgevend voor het gevoel dat de auto geeft. 3 graden verschil maakt een enorme verschil in hoe de auto aanvoelt. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik moet ook de uitlaatgas temperatuur in de gaten houden. Deze veranderd met het ontsteekmoment. Dit wordt wel een klusje voor op de rollenbank. Maar ik ben voor nu hardstikke tevreden.