Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
Bah... De aandrijfas geeft problemen... De dubbele Hardi houdt de as niet op zijn plek. Moest weer omkeren. Ik heb weer wat te doen vandaag..... >Sad

BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Nou ja. Het bleek dus het tussenlager te zijn dat nog teveel meegaf. Inmiddels min of meer opgelost. Kan nog beter... Knock-sense vandaag geplaatst. Nog eens goed kijken naar de zin en onzin van deze meting. Knock blijkt lastig te meten te zijn.

Ondertussen ben ik me aan het inlezen op "ion-sensing". Maar dat is nu nog een station te ver. Waar het op neer komt is een spanning over de bougie-electroden laten staan van een paar 100 volt. Er gaat dan een stroom lopen, afhankelijk van de weerstand tussen de electroden. En deze weerstand wordt weer bepaald door de temperatuur, soort lucht (mengsel of verbrandingsgas) en druk. Dat is eigenlijk dà hartbewaking van de moderne Otto motor. Fabrikanten passen het al jaren toe. Nu de zelfbouwers nog..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
ik verklap het nu een beetje, maar jeroen heeft weer wat moois geknutseld, hij zal het zelf nog wel posten hier, en verder toelichten.

maar ik zeg alvast; IK WIL HET OOK ;D

iig lekker bezig jeroen! die probleempjes met de GT komen echt wel goed, als je hulp nodig hebt kun je me altijd bellen!

owja, ik moest wilde nog even zeggen dat de GT echt gaaf geworden is ! Wink ;D
en het mij een genoegen is dat ik ook wat heb kunnen helpen!





Antwoord
Ja, inderdaad. Nou mijn beroep in de temperatuurmetingen gaat liggen zal ik toch op zijn minst zelf een leuke temperatuurmeter moeten kunnen maken. En dan wel eentje die tot een graadje of 1000 stabiel kan meten.

Daar was natuurlijk een aanleiding voor. Ik had een vermoeden dat mijn uitlaatgastemperatuur de pan uit rees door gebruik van LPG en een onjuist ontstekingstijdstip. Ik kreeg de turbodruk niet meer omlaag en had last van boost-creep. Na het vervroegen van de ontsteking was dit over. Maar dat is me een beetje te vaag. Nu wil ik precies weten wat er nu eigenlijk aan de hand is. Vandaar dat ik voor ongeveer 60 euro aan onderdelen dit metertje in elkaar geknutseld heb.

Het is een printje met een K-thermokoppel decoderchip. Ingebouwde koude-las compensatie. Deze geeft 0-10 volt uit. 0 volt is 0 graden en 10 volt is 1000 graden. Verder heb ik een K-thermokoppel gepakt en een simpel paneel-voltmetertje. En voila. Een snel reagerende en uiterst nauwkeurige meting.

Kijk zelf maar:

http://www.youtube.com/watch?v=jSmCB6Jp0Sg

[Afbeelding: egtlk6.jpg]

Nog een paar maanden wachten op de GPIO en dan kan MS 4 thermokoppels aan en kan deze ook veranderingen in de motorloop teweeg brengen. Tot die tijd behelpen we onszelf maar...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Hahaha, vet.

Als je ziek bent kun je 'm ook in je *** douwen, om de koorts op te meten...
Antwoord
Versie 1.2 is geboren. Nieuw printje, kleinere layout. Andere voeding voor de Voltmeter.

Stabiel !

[Afbeelding: img0269vz4.jpg]

Filmpje met de sensor in de uitlaat:

http://www.youtube.com/v/b6n4xVbop-8&rel=1

1,0 = 100 graden Celcius.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
dus 20.2 is 2020 graden?? ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Hahaha, vet.

Als je ziek bent kun je 'm ook in je *** douwen, om de koorts op te meten...

Die hele voltmeter? :o :o ???
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Nee, hoor, enkel de prikker. En die is maar 2mm dik ;D Voel je niets van. Bel maar als je denkt dat je koorts hebt, ding is steriel gemaakt in de uitlaat. Zit geen bacterie op ;D

Warm hier binnen ;D Nee, ik moet de schaal wisselen. Want de meter loopt van 0 tot 199. En het komt net niet lekker uit. Als ik een meter zou hebben die tot 999 zou gaan dan zou ik de hele schaal kunnen gebruiken. Maar goed. Ik wissel nu dus even de schaal voor meting binnen / meting in de uitlaat. Tot 200 graden kan ik dus met een correcte decimaal werken. Daarboven niet >Sad

Maar ze is geinig, toch ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
leuk sub-projectje!
houd een K-type het goed? Ik heb er een op mn jetengine gehad en die had er best moeite mee, maar die was zonder huls, een erg goedkoop dingetje dat officieel ook niet zo heet mocht hebben.

Oh ja ik moet op mn thuisadres ook sleutelen zonder garage, niet eens op straat maar in het zand.... :-\ Wink went wel op ten duur Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)